سرپرست مدیریت امور اجتماعی دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: سامانه‌های پایش تصویری در زاهدان و مرکز مانیتورینگ در کاهش فضا‌های گمنام در این شهر نقص جدی دارد که این امر انگیزه و دلایل سرقت را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، باغ شیرین سرپرست مدیریت امور اجتماعی دادگستری سیستان و بلوچستان اظهارداشت: توسعه سامانه‌های پایش تصویری در زاهدان اولویت مهم بوده در این شهر بسیاری از دستگاه‌های حاکمیتی و اداری پیشگیری‌های حداقلی را رعایت نمی‌کنند، مثلا نصب دوربین و نگهبان در مراکز و مشاغل حساس مثل بانک‌ها و صرافی‌ها ریسک‌پذیری سرقت را به حداقل می‌رساند که در این زمینه به عنوان مثال طلافروشی‌ها با تنظیم ساعات فعالیت می‌توان در زمان‌های کم تردد میزان سرقت را کاهش داد.

او افزود: کاهش ضریب روشنایی معابر در جرم‌شناسی پدیده‌ای به نام پنجره‌های شکسته را ایجاد می‌کند، یعنی مردم نسبت به ارتکاب فعل مجرمانه‌ای که در مجاورشان رخ می‌دهد بی‌تفاوت می‌شوند.

سرپرست امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: یکی از معضلات عمده زاهدان کثرت بافت‌های فرسوده شهری و حاشیه نشینی بوده و سرقت که فرآیند مجرمانه است در این بافت‌های ناکارآمد رخ می‌دهد بنابراین بهسازی سکونتگاه‌ها اولویت اول در این حوزه محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه سرقت در معتادان تبدیل به موادمخدر و برای غیرمعتادان تبدیل به پول می‌شود افزود: یکی از راهکار‌های کاهش سرقت حذف بازار‌های خرید و فروش اموال مسروقه بوده که با برهم زدن آن می‌توان این کار را انجام داد که به عنوان اولویت دوم برای جلوگیری از وقوع سرقت در نظر گرفته می‌شود بر این اساس اگر مقصد را حذف کنیم انگیزه مبدا از بین‌می‌رود، زیرا کالای مسروقه برای سارق بی‌ارزش و قابلیت تبدیلی دارد.

باغ شیرین با اشاره به اینکه زاهدان از کمبود مرکز نگهداری معتادان متجاهر غیر ماده ۱۶ که حالت شلتر یا گرمخانه داشته باشد رنج می‌برد تصریح کرد: مدت زیادی این موضوع درحال پیگیری بوده و به تازگی اعلام شده که در حوزه مسوولیت اداره کل اوقاف و امورخیریه و شهرداری محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه مردم ما با مهارت‌های مرتبط با پیشگیری از آماج جرم سرقت شدن آشنایی ندارند گفت: که در حوزه سرقت‌های مقرون به آزار مانند موبایل به هیچ عنوان فرد نباید مقابله کند و به دفع افسد به فاسد را انجام دهد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار