باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بنایی تاریخی که در آتش غفلت مسئولان می‌سوزد/ بی‌اطلاعی آقای وزیر از وضعیت خانه پدری جلال!

روزگاری قرار بود خانه‌ پدری جلال آل احمد، خانه باستان‌شناسان ایران و روشنفکران باشد؛ اما سرنوشتش دگرگون شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، خانه‌ پدری جلال آل احمد در زمان خود محلی برای نشست‌ها و جلسات محرمانه علما و روحانیون تهران علیه حکومت رضاشاه بود. این بنا جزئی از میراث فرهنگی کشور به شمار می‌رود و در سال ۱۳۸۹ به تملک سازمان میراث فرهنگی در آمد.

اما خانه‌ای که روزی  قرار بود به‌ عنوان خانه باستان‌شناسان ایران و روشنفکران باشد؛ حالا محلی برای اسکان معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر شده است؛ تا جایی که برای گرم کردن خودشان درهای اتاق‌ها را کنده‌ و آتش‌ می زنند!

خانه پدری جلال

این موضوع باعث شد که به سراغ وزیر میراث فرهنگی کشورمان برویم و از او درباره رسیدگی به امور بناهای تاریخی بپرسیم.

علی اصغر مونسان  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت و گو با خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  رسیدگی به امور بناهای تاریخی اظهار کرد:  ما با حجم بسیار بالایی از بنا‌های تاریخی از نظر معماری و موضوعی روبرو هستیم؛ اما با بودجه‌ای که در این حوزه اختصاص داده شده  نمی توان  جوابگو ی این حجم از بنا‌ها بود.

او ادامه داد: ما تلاش کرده ایم با واگذاری و حق بهره برداری این بنا‌ها به مردم از سرمایه مردمی برای مرمت و حفاظت آنها استفاده کنیم. البته با استاندار‌ها و نظارت‌های معاونت میراث فرهنگی این طرح شروع شده است.

مونسان درباره بی توجهی به خانه پدری جلال آل احمد هم گفت: از اینکه خانه پدری جلال آل احمد محلی برای معتادان و قاچاقچیان شده بی‌اطلاع  هستم و حتماً  این موضوع را پیگیری می‌کنم.

گفتنی است؛ میراث فرهنگی تصمیم داشت خانه پدری جلال را با کمک بخش خصوصی و تغییر کاربری به قهوه‌خانه و رستوران سنتی تبدیل کند که  مورد استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار نگرفت.

وضعیت خانه پدری جلال

 البته این موضوع اینجا تمام نمی شود؛ چرا که رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران طی تذکری نسبت به وضعیت خانه پدری جلال آل‌احمد واکنش نشان داد و از شهردار تهران خواست ضمن مذاکره با وزیر زمینه را برای خرید، حفظ و نگهداری و بازسازی این بنای فاخر مهیا کند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار