واکنش یکی از نمایندگان مجلس یازدهم به اظهارنظر فائزه هاشمی در مورد شهید سلیمانی و ترامپ، بحث‌برانگیز شد.

حوزه مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، ابراهیم اسدی بیدمشکی؛ اظهار نظر فائزه هاشمی رفسنجانی، فرزند مرحوم آیت الله رفسنجانی و واکنش‌های بعد از آن، سوژه جدید دنیای سیاست ایران و افکار عمومی است. خانم هاشمی ابتدای این هفته در گفت‌وگویی به دو مسئله اشاره کرد که فضای رسانه‌ای و اظهارنظرهای موافق و البته مخالف را در جناح‌های مختلف در پی داشت. او گفته است که «هر چیزی اگر نتیجه‌اش به توسعه‌ی کشور برنگردد، کار مثبتی نمی‌تواند باشد. الان که ایام سالگرد ترور آقای سلیمانی است ولی من نمی‌شنوم که یک‌نفر بگوید آقای سلیمانی چه کار کرد؟ البته من آن دوره‌ی دفاع مقدس و جنگ با عراق را می‌گذارم کنار، اشاره‌ام به جریان سوریه و بهار عربی به بعد است. نتیجه‌ی عملکرد آقای سلیمانی و ما به‌عنوان مقاومت چه شد؟ چه گرهی از مشکلات کشور ما را باز کرد؟»

فائزه هاشمی در بخشی دیگر از گفته‌هایش، به ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هم اشاره داشته و بیان کرده است «برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود، ولی اگر یک آمریکایی بودم به آقای ترامپ رأی نمی‌دادم. به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتما به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد.»

در پاسخ به این اظهارنظر، علاوه بر محسن برادر بزرگ فائزه هاشمی، شخصیت‌های سیاسی دیگر، فضای مجازی را محلی برای بیان واکنش خود انتخاب کردند؛ حجت‌الاسلام حسن شجاعی نماینده ابهر در مجلس یازدهم، در یک توییت که واکنش کاربران را در پی داشت، با قرار دادن عکسی از خانم هاشمی نوشت: «اگر حاج قاسم نبود، فائزه کنیز داعش بود شاید».

گفتگو


بیشتر بخوانید


پاسخ کاربران به این توییت، نقدهای جدی و تندی بود که به نظر می‌رسد عمده آنها به ادبیات این پیام با توجه به جایگاه یک نماینده پارلمان با صفت انقلابی، اعتراض داشتند؛ باشگاه خبرنگاران جوان برای واکاوی بیشتر این اتفاق با حجت‌الاسلام شجاعی گفت‌و‌گو کرده است:  

اظهار نظر خانم هاشمی به معنای تقویت امثال داعش است

باشگاه خبرنگاران جوان: پیام توییتری شما پس از اظهار نظر اخیر خانم فائزه هاشمی در مورد عملکرد حاج قاسم سلیمانی و ریاست جمهوری ترامپ، واکنش‌های تند و انتقادهای بسیاری را در فضای رسانه‌ای و مجازی در پی داشته است. دلیل واکنش این چنینی شما به گفته خانم هاشمی چه بوده است؟

حجت‌الاسلام شجاعی: خانم فائزه هاشمی بیان کرده که راه شهید سلیمانی درست نبود و ای کاش ریاست جمهوری ترامپ ادامه پیدا می‌کرد. این گفته یعنی دوره ریاست ترامپ، برای وضعیت ایران اتفاق خوبی بوده است. حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم و شکست داعش بود. اگر حاج قاسم سلیمانی‌ها نبودند، معلوم نبود داعش در سوریه و عراق متوقف شود و این تروریست‌ها که برای ایران طراحی شده بودند، با ورود به کشور ما همان کارهایی را که در کشورهای دیگر می‌کردند، در میان مردم ما انجام می‌دادند. داعش کشورها را به ویرانه تبدیل می‌کرد و با کشتارهای بی‌سابقه، به بهانه کافر بودن مردم، زنان و دختران را به بردگی و کنیزی گرفت و بدون توجه به مذهب و دین، بازار برده فروشی راه انداخت.

نبود امثال حاج قاسم موجب جسارت داعش و تروریست‌ها به نوامیس ملت ما هم می‌شد. اظهار نظر خانم هاشمی راه افرادی مانند سردار سلیمانی را تضعیف می‌کند و به معنای تقویت داعش و شبیه آن است. پس محافظت از کشور و نوامیس ما فایده وجودی حاج قاسم سلیمانی به شمار می‌رود؛ چراکه فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی پرسیده بود فایده وجود حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت چه بوده است. ترامپ یک قاتل و عامل ترور قهرمان ملی ما و یک جنایت‌کار در حق ملت ایران است. اینکه تداوم قدرت یک جنایتکار علیه ملت ما را آرزو کنیم، به معنای تقویت امثال ترامپ است.

جانمان را فدای ناموس وطنمان می‌کنیم؛ از هر گرایشی که باشند

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از انتقادها و واکنش های کاربران به تصویر خانم هاشمی و ادبیات اظهار نظرتان بود. آیا این پیام، کرامت و شأن فرد مقابل و یک خانم را مخدوش نمی کند؟

حجت‌الاسلام شجاعی:  در پیام توییتری‌ام تأکید داشتم به این خانم محترم بگویم همه زنان و دختران ایرانی، نوامیس ما هستند، هیچ تفاوتی میان گرایش‌های سیاسی و اجتماعی نیست و همه حاضریم جانمان را فدای ناموس وطنمان کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: باز نشر یک تصویر احتمالاً نامناسب را امر درستی می‌دانید؟

حجت‌الاسلام شجاعی: عکسی که در پیام توییتری قرار داده بودم، سالهاست در رسانه‌ها منتشر شده  است. طبیعتاً خود خانم هاشمی یا اطرافیانشان منتشر کردند و در فضای مجازی چرخیده است که البته با جستجویی ساده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. در مورد ادبیات پیامم باید بگویم که تقبیح راه حاج قاسم سلیمانی و تحسین قاتل او به معنای توصیه برای تعرض به ملت ایران است. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقاتی بیفتد و در دفاع از ملت باید پاسخ قاطع داده شود؛ در برابر توصیه برای تعرض به ملت ایران با همه وجود می‌ایستیم، در نتیجه با وجود اینکه معتقدیم آزادی بیان وجود دارد و خانم هاشمی حق اظهار نظر داشته است، ایشان باید مسئولیت اظهار نظرش را بپذیرد.

قصد توهین نداشتم/ مخالفان نظام و منافقان از گفته خانم هاشمی سوءاستفاده کردند/حق آزادی بیان وجود دارد

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا کاربران فضای مجازی این گفته شما را به معنای توجیه اظهار نظر شما نمی‌دانند؟ فکر نمی‌کنید برای چهره مجلس انقلابی نامناسب باشد؟

حجت‌الاسلام شجاعی: چنانکه گفتم خانم هاشمی هم حق آزادی بیان را دارد، اگرچه امکان دارد صحبتشان جنبه قضایی هم داشته باشد، اما این اظهارات امنیت و منافع ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه برای دفاع از مصالح ملت واکنش نشان دادم.

پیام و مضمون توییت‌ام غیر از این نیست که اگر امثال حاج قاسم‌ها نبودند، امثال فائزه‌ها و مردان و زنان این سرزمین، خدای ناکرده ممکن بود در بازار برده فروشی به فروش برسند. حرف اصلی توییت محکم است و من این حقیقت را بازتاب دادم که اگر جهاد حاج قاسم سلیمانی نبود، شما ممکن بود اسیر داعش شوید و داعش با اسیر مانند برده معامله و رفتار می‌کرد.

از طرفی، عده‌ای از غرب‌گرایان، منافقان، مخالفان نظام و مصالح مردم با سوءاستفاده از اظهار نظر خانم هاشمی شروع به موج سواری کردند و درصدد زیر سؤال بردن منطق انقلاب اسلامی در مقاومت در برابر استکبار و دشمنان ملت ایران برآمدند.

در پیام و توئیت‌ام نه قصد توهین داشتم و نه مضمون آن حامل توهین است. همه زنان این سرزمین با هر گرایشی ناموس وطن هستند و همه ما با غیرت، جانمان را برای دفاع از ناموس تقدیم ملت ایران می‌کنیم؛ کما اینکه با قدرت و قاطعیت از امنیت مردم ایران نیز دفاع خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
سردار سلیمانی تا ابد در قلب ما جای دارد و حرف های انسان های حقیری چون فائزه هاشمی چیزی از ارزش های او کم نمی کند اگر امروز میتوانیم شب را بدون استرس اینکه بمب بر سقف خانه بیفتد بخوابیم مدیون سردار سلیمانی هستیم اگر داعش نابود شد مدیون او هستیم این انقلاب پاک مقدس بود و هست دشمنی با این انقلاب هیچ سودی ندارد این انقلاب همانگونه که امام خمینی پیش بینی کرد تا ظهور مهدی موعود (ع) پایدار می ماند درست است که مشکلات اقتصادی هست ولی این ها حل میشود و پایدار نمی ماند و ما باید پای آرمان های خود بمانیم همانگونه که سردار دل ها گفت : اگر جمهوری اسلامی آسیب ببیند بیت الله الحرام و اسلام آسیب میبیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۳ دی ۱۳۹۹
فائزه هاشمی حرفی زد مردم شنیدن و اقای شجاعی جواب دادن اون رو هم مردم شنیدن و مردم بهترین قاضی هستن.یک عده که معلوم نیست با کدام ور هستن این وسط چی میگن
Russian Federation
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۳ دی ۱۳۹۹
وقتی نماینده ده درصد جامعه باشی همین میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۹ ۲۳ دی ۱۳۹۹
اولا که فائزه هاشمی بهتر بره دهنشو آب بکشه اونم هفت مرتبه دوما اگه واسه فائزه آزادی بیان هست واسه حجت الاسلام شجاعی هم آزادی بیان هست اونوقت چرا بعضیا ناراحت شدن .
Australia
ناشناس
۰۷:۳۱ ۲۳ دی ۱۳۹۹
مرحوم هاشمی سردار سیاست بودند وشهید سلیمانی سردار امنیت وهر دو اسطوره های انقلابیون جها نند همان گونه که خانم هاشمی از جیب پدر خرج نکرد آقای شجاعی هم نباید از جیب سرداران خرج کند ومثل ایشان دست به زانوی خود بگیرد ویا علی بگوید!
Australia
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۳ دی ۱۳۹۹
شجاعی بهتر بود بجای دنبال مدرک رفتن کتابچه شرح امثله را خوب می خواندی و ضمائر مخفی در فعل ضرب را درک می کردی همین برای نماینده شدن تو کافی بود! دختر مرحوم هاشمی خوب این درس را درک کرده !
Australia
ناشناس
۰۷:۱۱ ۲۳ دی ۱۳۹۹
آقای شجاعی ظا هر مسائل را تجزیه وتحلیل می کند واهل هیا هو وقیل وقال است تقلید کور کورانه وسیاست تقلیدی بدرد انحصار طلبان ودولت سایه می خورد
Germany
ناشناس
۰۳:۵۷ ۲۳ دی ۱۳۹۹
چقدر ما شهید دادیم که بعضی های به این
پولها برسان. بله حتما ارث پدری است.
ولی پدرت از کجا اورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۹ ۲۳ دی ۱۳۹۹
به خدا دشمنی با حکومت جمهوری اسلامی دشمنی با امام زمان عج است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۳ دی ۱۳۹۹
فایزه هاشمی به یک ملت توهین کرد به سمبل مبارزه با داعش توهین کرد این هم بار اولش نیست که این کار میکنه ولی برخورد نکردن با او گستاخ ترش کرده
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۰۰:۱۱ ۲۳ دی ۱۳۹۹
هرچی فکر میکنم که خاندان هاشمی چطور این ثروت رو بدست اوردن نمیتونم باور کنم که فقط اینا بلد بودن فکر وتفکر وتاجر وغیره باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۲ دی ۱۳۹۹
ادب مرد به ز دولت اوست
Netherlands (Kingdom of the)
m.B
۲۳:۱۳ ۲۲ دی ۱۳۹۹
خانم هاشمی! اگه پدر شما شد سردار سازندگی، حواستون باشه که حاج قاسم شد سردار دلها.. و اینو بدونید که دلهای ما نه تحت تأثیر رسانه های اصلاح طلبه و نه تحت تأثیر رسانه های اصولگرا. قلبهای ما دست خداست و در این قلبها، حاج قاسم بود که درخشید.. خانم محترم! لطفا به اشکهایی که پس از گذشت یک سال، هنوز خشک نشده، توهین نکنید..
Netherlands (Kingdom of the)
بهرامی
۲۲:۵۰ ۲۲ دی ۱۳۹۹
خانم فائزه هاشمی! همه ی زندگی که فقط قیمت پراید و تخم مرغ نیست.. سردار سلیمانی فطرتها را بیدار کرد، مثل ستاره ای در آسمان غبارآلود قرن بیست ویکم درخشید،مثل امام خمینی دنیا را تکان داد..شما میتونید این حرفها را درک کنید؟؟!! میتونید بفهمید؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
لطف الله
۲۰:۱۲ ۲۲ دی ۱۳۹۹
جمهوری اسلامی برای فرزندان هاشمی پراز خیر وبرکت بود اگر نبود جمهوری اسلامی کسی شماها نمی شناخت چرا اینقدر مغرور شدی خانم هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۲ دی ۱۳۹۹
آقای شجاعی حرف حق زدید که به مزاق شان تلخه. این زنه در حدوقواره ای نیست که بخواد نظر بده ملت اینو خوب میشناسه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۲ دی ۱۳۹۹
⭕️ امیدوارم اینکه هم‌زمان با موج #کرونای_انگلیسی، دولت بدون نظر مساعد وزارت بهداشت درحال کاهش محدودیت‌های کرونایی‌ست و حتی بحث بازگشایی مدارس را دنبال می‌کند، ربطی به فاجعه‌آفرینی عمدی با هدف جنگ روانی علیه نظام در قضیه ممنوعیت خرید واکسن آمریکایی و انگلیسی نداشته باشد!

آخرین اخبار