رئیس‌جمهور سابق شوروی می‌گوید مسکو باید دولت جدید واشنگتن را به پایبندی به پیمان موشکی ۱۹۸۷ فراخواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد روسیه باید از دولت جدید آمریکا بخواهد به تعهدات خود ذیل پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد، (آی ان اف)، به امضای رونالد ریگان و میخائیل گورباچف باز گردد.

میخائیل گورباچف اعلام کرد روسیه باید بار دیگر از آمریکا بخواهد تعهدات خود ذیل پیمان موشکی ۱۹۸۷ را از سر بگیرد. رهبر سابق شوروی یادآور شد دربیانیه مشترک مسکو و واشنگتن در خصوص پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد آمده است: در یک جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید در آن جنگید. آن‌ها [طرفین] به دنبال دستیابی به برتری نظامی نخواهند بود.

گورباچف، که اولین و آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی بود، خاطرنشان کرد که نتیجه اولین دیدار وی با رونالد ریگان، رئیس جمهور فقید آمریکا در اجلاس ژنو در سال ۱۹۸۵ خصوصاً بیانیه علیه جنگ هسته‌ای همچنان حائز اهمیت است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده در دوران جنگ سرد، پس از طرح ادعا‌های واهی از سوی واشنگتن علیه مسکو به پایان رسید. آمریکا در تاریخ ۲ اوت [جمعه ۱۱ مرداد] رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار