معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد تا کنون برای سیل‌زدگان این استان ساخته شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،امین عدیلی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان اظهارداشت:۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد تا کنون برای سیل‌زدگان این استان ساخته شده و برای ۹ هزار و ۷۰۰ واحد انعقاد قرارداد و برای بیش‌از ۱۲ هزار واحد نیز فوندانسیون اجرا شده است.

او افزود: باران سهمگین ۲۰ تا ۲۲ دیماه سال ۹۸ که منجر به آب گرفتگی و محاصره ۷۲۰ روستای جنوب سیستان و بلوچستان شده بود که در ۲ هفته اول پس از سیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام به برآورد و ارزیابی خسارات وارده کرد و تعداد ۱۴ هزارو ۱۰۰واحد روستایی، ۲ هزار و ۱۵۰ واحد شهری آسیب دیده و حدود ۸ هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیر شناسایی شد.

او تصریح کرد: ۱۰روز پس از مصوبه هیات وزیران، مجموع واحدهای شناسایی شده به بانک مرکزی اعلام و این بانک سهمیه اعتبارات بازسازی را به ۶ بانک عامل در سطح استان ابلاغ کرد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: مجموع تسهیلات و کمک بلاعوض در نظر گرفته شده برای بازسازی یک هزارو ۴۶۵ میلیارد تومان بود که از این رقم، ۴۳۳ میلیارد تومان بلاعوض و بقیه تسهیلات با کارمزد چهار درصد است.

اوخاطرنشان کرد: برای ساخت هر واحد مسکونی شهری ۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۲ میلیون تومان بلاعوض، هر واحد مسکونی روستایی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و۱۰ میلیون تومان بلاعوض و برای هر واحد تعمیری،۱۵ میلیون تومان تسهیلات و پنج میلیون تومان کمک بلاعوض توسط هیات وزیران مصوب شد که از طریق بانک‌های عامل و بنیاد مسکن در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

عدیلی افزود: پراکندگی واحدهای بازسازی نیازمند تشکیلات اختصاصی و هدفمندی بود که با تاسیس ۶ ستاد بازسازی در مناطق هدف این امر محقق شد.

او تاکید کرد: گستردگی بازسازی روستایی، شهری و همچنین لزوم نظارت دقیق بر کیفیت سبب شد تا بنیاد مسکن ۱۴۰ ناظر( مهندس عمران و معماری) را طی اعلام فراخوانی از طریق نظام مهندسی جذب و در ۱۷شهرستان و ستاد بازسازی اقدام به تاسیس کارگاه تولید تیرچه بلوک تاسیس کند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این نهاد با ایجاد انبارهایی مصالح ساختمانی، اسکلت پیچ و مهره، میلگرد و حمل آنها با بهره گیری از ماشین آلات سنگین بنیاد مسکن در نقاط دورافتاده به کمک روستاییان شتافت تا به سرعت و کیفیت کار افزوده شود گفت: با همکاری و اقدام بجای پژوهشکده سوانح طبیعی، با مطالعات ژئومتری در مناطق سانحه خیز و با توجه به دوره‌های ۲۵ و ۵۰ ساله بازگشت سیل کدهای ارتفاعی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته تا با پیاده سازی این کدها و رعایت استانداردهای فنی در احداث واحدهای بازسازی شاهد قطع زنجیره سوانح غیر مترقبه در بلایای طبیعی و کمترین خسارات ممکن باشیم.

بارندگی کم سابقه روزهای بیستم تا بیست و دوم دی‌ماه ۹۸ موجب طغیان رودخانه‌ها، سرریز سدها و جاری شدن سیلاب در شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، قصرقند، کنارک و دلگان در استان سیستان و بلوچستان شد و به تبع آن خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها، اراضی کشاورزی، شبکه‌های راه، آب، برق و مخابرات و واحدهای مسکونی وارد کرد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار