مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: سالانه بیش‌از یک میلیارد مترمکعب روان‌آب و سیلاب ناشی از بارش‌های فصلی در این استان بویژه در منطقه بلوچستان بدون هیچ استفاده‌ای از دسترس خارج و هدر می‌رود.

عبدالباسط پاکزاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: در سال‌های اخیر با انجام عملیات آبخیزداری بویژه اجرای بیشاز ۲۰ هزار آب‌بند خشکه سنگی و بتونی، زمینه کنترل و ذخیره‌سازی افزون‌بر ۳۰۰ میلیون مترمکعب روان‌آب و سیلاب در سیستان و بلوچستان را که بدون هیچ استفاده‌ای هدر می‌رفت فراهم شد.

او افزود: ایجاد هلالی در سطح ۷۰ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان از دیگر اقدامات در زمینه استحصال روان‌آب‌ها در این استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه زمینه پخش سیلاب در سطح ۱۸ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبعیی استان فراهم شده بیان کرد: این امر باعث رویش مراتع و پوشش سبز گیاهی منطقه شده است.

 اگر در هنگام بارش، شدت بارندگی از ظرفیت نفوذ آب به داخل خاک بیشتر باشد، بخشی از آب ناشی از بارندگی در سطح زمین باقی می‌ماند که این آب پس از پر کردن گودی‌های سطح زمین که به آن چالاب گفته می‌شود، در مسیر شیب زمین جریان یافته و از طریق شبکه آبراهه و سپس رودخانه اصلی از حوضه خارج شده که به آن، روان آب می‌گویند.

سیستان و بلوچستان بنا به موقعیت خاص جغرافیایی از مناطق خشک و کم آب ایران بوده که مهار و استفاده از آب های سطحی و سیلاب‌ها یکی از شیوه‌های هوشمندانه برای استفاده مطلوب آب در این منطقه است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار