نخست وزیر کانادا خشونت‌های روز چهارشنبه در واشنگتن را که با تحریک آشکار دونالد ترامپ صورت گرفت حمله به ارکان دموکراسی دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی لاپرس، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز جمعه تاکید کرد خشونت‌های روز چهارشنبه در واشنگتن که با تحریک آشکار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت، در واقع حمله به ارکان دموکراسی بود و همه را به شدت شوکه کرد.

نخست وزیر کانادا افزود: آشوبگران روز چهارشنبه با تحریک ترامپ و دیگر سیاستمداران حاکم در واشنگتن به ساختمان کنگره حمله کردند و صحنه‌های خشونت بار هولناک را رقم زدند.

ترودو هشدار داد: سخنان و اظهارنظر‌های مقامات سیاسی قطعا تاثیر مستقیمی بر اعمال و رفتار شهروندان دارد و مسلما صحبت‌های ترامپ در اتفاقات خشونت بار روز چهارشنبه در واشنگتن موثر بود.

ترودو افزود: ما به عنوان رهبران سیاسی، انتخاب‌هایی که می‌کنیم، حرف‌هایی که می‌زنیم و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کنیم قطعا پیامد‌هایی به دنبال خواهد داشت و آثار آن‌ها را دیر یا زود خواهیم دید.

نخست وزیر کانادا به شهروندان و مقامات کشورش هشدار داد کانادا نیز از خطر چنین خشونت‌ها و اغتشاشاتی در امان نیست و در این میان وظیفه شهروندان و مقامات این است که از ارکان و نهاد‌های دموکراسی دفاع کنند و تصور نکنند که دموکراسی دستاوردی است که برای همیشه در اختیار ما خواهد بود.

ترودو ادامه داد: اتفاقاتی که طی روز‌های گذشته در همسایگی ما اتفاق افتاد برای همه ما نگران کننده بود، اما نباید فراموش کنیم که همین اتفاقات می‌تواند در کانادا نیز بیفتد.

ترودو درباره درخواست جاگمیت سینگ، رهبر حزب دموکراتیک نوین کانادا مبنی بر ضرورت گنجاندن نام گروه راست افراطی پراد بویز (پسران مغرور) به فهرست گروه‌های تروریستی مدنظر دولت کانادا تاکید کرد این کار باید با همکاری و هماهنگی آژانس‌های اطلاعاتی صورت گیرد.

رسانه‌های کانادایی گزارش داده اند که در میان طرفداران دونالد ترامپ که روز چهارشنبه پس از درگیری با نیرو‌های پلیس آمریکا ساختمان کنگره را در واشنگتن اشغال کردند، اعضای برخی گروه‌های راست افراطی کانادایی نیز حضور داشته اند و این مسئله برای کانادا بسیار نگران کننده است.

گفته می‌شود اعضای یک گره شبه نظامی ضداسلامی تحت عنوان «سه درصد» که در استان فرانسوی زبان کبک مستقر است و همچنین یک گروه تندرو به نام پرادبویز در خشونت‌های چهارشنبه گذشته در واشنگتن حضور داشته اند.

رئیس حزب دموکراتیک نوین کانادا از دولت فدرال کانادا خواسته است پراد بویز را به عنوان یک گروه تروریستی بشناسد و از نفوذ بیشتر آن در کانادا جلوگیری کند. وی تاکید کرد دولت کانادا باید فعالیت سازمان‌های تندرو و افراطی را در کشور ممنوع کند چرا که کانادا نیز از خطر خشونت و آشوب در امان نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار