رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: امسال وقوع جرایم سایبری در استان اردبیل ۳۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سرهنگ علی قهرمان طالع ، رئیس پلیس فتا استان اردبیل گفت: پلیس فتا استان اردبیل با اقدامات پیشگیرانه خود امسال تعداد ۳۳۳ نفر از مجرمین سایبری را دستگیر و به دست قانون سپرده است.   

او بیان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه، محدودیت‌های صنفی اعمال‌شده توسط ستاد مبارزه با این بیماری و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات باعث افزایش زمان حضور و فعالیت اقشار مختلف جامعه در محیط اینترنت و درنتیجه توجه بیش ‌از پیش شیادان سایبری به این فضا و انجام کلاهبرداری و فریب کاربران با استفاده از شگردهای جدید شده است.  

سرهنگ قهرمان طالع اظهار کرد: کلاهبرداری رایانه‌ای، برداشت اینترنتی غیرمجاز و هتک حیثیت سه جرمی هستند که از نظر فراوانی وقوع، ۷۷ درصد از کل جرائم رخ‌داده در حوزه فضای تولید و تبادل اطلاعات استان را شامل می‌شود.

او افزود: شیادان سایبری در کلاهبرداری‌های رایانه‌ای که ۲۷ درصد از پرونده‌های سایبری را تشکیل می‌دهد از ترفندهایی همچون قمار و شرط‌بندی آنلاین، برنده شدن جایزه، درخواست وجه بانفوذ به اکانت شبکه‌های اجتماعی و دریافت بیعانه در سایت‌های ثبت آگهی استفاده کرده و از مردم کلاهبرداری می کنند.

قهرمان طالع گفت: نقطه اشتراک بیش از ۹۵ درصد برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی هدایت کاربران به درگاه‌های بانکی جعلی یعنی همان فیشینگ است که ۲۶ درصد از جرائم سایبری را شامل و مجرمان در این روش از شگردهایی همچون خرید کالاهای خاص، ممنوعه و لوکس، شارژ سیم‌کارت و اینترنت، دانلود اپلیکیشن‌های مختلف و ثبت‌نام در سامانه‌های مختلف دولتی و شرکتی بهره می‌برند.

رئیس پلیس فتا استان اردبیل تصریح کرد: ازجمله رفتارهای مجرمانه و پرتکرار در فضای مجازی انتشار مطالب دروغ و خلاف واقع ، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و آبروی ریزی افراد است که ۲۴ درصد از پرونده‌های پلیس فتا را شامل می‌شود و متهمین این‌گونه پرونده‌ها بدون توجه به مجازات قانونی از این فضا برای تسویه‌حساب‌های شخصی و انتشار مطالب خصوصی افراد استفاده می‌کنند.

علی قهرمان طالع افزود: پلیس فتا همیشه و به‌صورت متوالی در عرصه مبارزه با قمار و شرط‌بندی در سایت‌ها و کانال‌های مختلف، مقابله با جولان اراذل‌واوباش در صفحات شبکه‌های اجتماعی، مبارزه با خریدوفروش مواد مخدر و همچنین سلاح سرد و گرم فعال بوده و به دنبال مهم‌ترین مأموریت خود که همان ایجاد محیطی امن برای کاربران این فضاست، می‌باشد. 

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.