برخی از واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی بیرجند طی سال‌های اخیر تبدیل به انبار توزیع مواد غذایی شده‌اند که یک واقعیت تلخ در سال جهش تولید است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، چند سال است که شعار‌های سال در کشور ما رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است. موضوعی که چراغ امیدی در دل فعالان اقتصادی روشن کرد که شاید گره‌ای از گره‌های تولید در این سال‌ها باز شود.

اما برخی از فعالان اقتصادی معتقدند در این سال‌ها آن طور که انتظار داشتند حمایت از واحد‌های تولیدی و به ویژه واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط صورت نگرفته و کار برخی از این واحد‌های تولیدی به تعطیلی کشیده است.

برخی از خبر‌ها حاکی از آن است که در شهرک صنعتی بیرجند طی چند سال اخیر برخی از واحد‌های تولیدی تعطیل و تبدیل به انبار توزیع مواد غذایی شده‌اند. موضوعی که در سال‌های رونق تولید و جهش تولید امر قابل تأملی است.

احتشام رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز چندی پیش در نشست خبری با گلایه از عدم حمایت از صنایع متوسط در خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه در سال جهش تولید انتظاری که در حمایت از صنایع کوچک و متوسط داشتیم محقق نشده است.

او افزود: بخش اعظم اشتغال استان در واحد‌های تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط است، اما در اعطای تسهیلات طی سال‌های اخیر برای این واحد‌ها موفق عمل نشده و اعتبارات به سمت واحد‌های بزرگ سوق داده شده است.

احتشام با تأکید بر اینکه باید برای تولیدکننده انگیزه ایجاد کنیم و این انگیزه‌سازی به رشد و جهش تولید منجر می‌شود، بیان‌کرد: متأسفانه با موانعی که بر سر راه تولیدکننده ایجاد می‌شود سوداگران و دلالان بیشترین سود را می‌برند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه بروکراسی بانکی در سال جهش تولید برای کمک به تولیدکنندگان هیچ تغییری نکرده است، اظهار کرد: البته بانک‌ها در خراسان‌جنوبی همواره حامی تولیدکنندگان بوده‌اند، ولی در هر حال تابع بخش نامه‌های بانک مرکزی هستند.

تعطیلی ۴۸ درصد واحد‌های صنعتی

رمضانی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این زمینه گفت: تعطیلی برخی از واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی بیرجند و تبدیل شدن آن به انبار توزیع مواد غذایی مربوط به یکی دو سال اخیر نیست.

او با اشاره به اینکه به نظر من بیش از تحریم و افزایش حامل‌های انرژی برخی سوءمدیریت‌ها موجب به وجود آمدن این شرایط شده است، بیان‌کرد: دلایل تعطیلی این واحد‌های تولیدی متعدد و عدیده است.

رمضانی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی چند سال اخیر را به نام‌های اقتصادی، چون رونق تولید و جهش تولید نامگذاری کرده‌اند تا توجه همه مسئولان و متولیان در بخش‌های مختلف به امر تولید معطوف شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه در این چند سال، نه تنها حمایت‌ها از واحد‌های تولیدی افزایش نیافته، بلکه کمتر نیز شده است، گفت: متأسفانه انگیزه‌ای از سوی متولیان امر به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی برای کار و تلاش بیشتر داده نمی‌شود.


بیشتر بخوانید


او با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۵۰۰ پروانه صنعتی در خراسان جنوبی داریم، افزود: متأسفانه ۴۸ درصد این واحد‌ها تعطیل هستند.

رمضانی با بیان اینکه در سال ۹۵ حدود ۶۷۰ واحد تولیدی دارای پروانه داشته‌ایم، گفت: بیش از ۷۰ درصد واحد‌های تولیدی در آن سال غیرفعال بوده و در کمتر از ۶ ماه ۱۷۰ واحد تعطیل شده بودند که پروانه این واحد‌ها نیز ابطال شد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند افزود: متأسفانه باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ساختمان این ۱۷۰ واحد تبدیل به انبار‌های شرکت‌های پخش تولیدات سایر استان‌های کشور شده‌ است.

موضوع از فاز اول هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد

پارسا مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه گفت: تعطیلی برخی از واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی بیرجند از حدود یک دهه قبل و از فاز اول هدفمندی یارانه‌ها شروع شد.

او افزود: به عنوان مثال ما در شهرک صنعتی بیرجند واحد‌های تولیدی داشتیم که در زمینه تولید کلوچه و ماکارونی فعالیت می‌کردند و حتی بازار‌های صادراتی داشتند.

پارسا عنوان کرد: بعد از فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی برخی از این واحد‌ها امکان بازسازی، نوسازی و به روز شدن را نداشتند و کم کم طی این چند سال تعطیل شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: بعد از تعطیلی این واحد‌های تولیدی برخی از آنان تبدیل به انبار توزیع مواد غذایی شدند.

او ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما بر این پایه است که با جذب سرمایه‌گذار جدید این محدثات و امکانات زیر بنایی را با تفاهم و رایزنی در اختیار آنان قرار بدهیم تا کمکی به چرخه تولید در شهرک صنعتی شده باشد.

پارسا گفت: از واحد‌های تولیدی تعطیل شده به عنوان مثال می‌توان از چهار واحد تولید کلوچه و سه واحد تولید ماکارونی نام برد.

واقعیت تلخ

جرجانی رئیس سازمانی صمت خراسان جنوبی نیز در این رابطه گفت: اینکه برخی از واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی تبدیل به انبار توزیع مواد غذایی شده‌اند یک واقعیت است که ما هم از آن اطلاع داریم.

او با اشاره به اینکه دلایل این موضوع عدیده است، اظهار کرد: البته تا زمانی که پروانه بهره‌برداری آن واحد صنعتی فعال باشد ما نمی‌توانیم ورود پیدا کنیم و در حقیقت شرکت شهرک‌ها باید موضوع را به ما اطلاع دهد تا ما در این موضوع وارد شویم.

جرجانی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حل مشکلات واحد‌های تولیدی بیان‌کرد: یکی از این اقدامات راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری خراسان‌جنوبی است.

رئیس سازمانی صمت خراسان جنوبی ادامه‌داد: در این مرکز بعد از اعلام مشکل موضوع به کارشناس مربوطه ارسال و چرایی و علت مشکل واحد تولیدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که بعد از اقدامات مربوطه گره کار واحد تولیدی حل نشد موضوع در کارگروه رفع موانع تولید مطرح می‌شود.

او افزود: امسال به دلیل شیوع کرونا و به منظور حفظ سلامت جامعه نرم افزاری طراحی شده است که صاحبان واحد‌های تولیدی از طریق این نرم افزار نیز می‌توانند مشکلات خود را مطرح کنند و با ارجاع به کارشناس مربوطه در اسرع وقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تعطیلی موقتی برخی واحد‌های تولیدی

جرجانی رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: البته در مواردی ممکن است یک واحد تولیدی به علت کمبود مواد اولیه و مسائلی شبیه به آن به طور موقت تعطیل شده باشد و با تأمین مواد اولیه مجدد به چرخه تولید بازگردد.

او افزود: همه تلاش ما بر این است که از طریق مرکز شبانه‌روزی فوریت‌های بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری خراسان‌جنوبی، کارگروه رفع موانع تولید و رایزنی با سایر دستگاه‌های متولی بتوانیم مشکلات واحد‌های تولیدی خراسان‌جنوبی را رفع و چراغ تولید را روشن و پویا در استان نگه داریم.

سال جهش تولید ماه‌های پایانی خود را می‌گذراند و وقت آن است که مسئولان پاسخ دهند، اقدامات حمایتی آن ها چه میزان با شعار سال هماهنگ بوده است.

آیا آنگونه که شایسته نام جهش تولید است از تولید حمایت شده یا همچنان گره‌های تولید در خراسان‌جنوبی باز نشده باقی مانده است.

شاید هم با توجه به انبوه مشکلات بر سر راه تولید برخی از صاحبان صنایع و واحد‌های تولیدی انبارداری را کم دردسرتر و به فایده‌تر از کار تولیدی دانسته و به همین علت واحد تولیدی خود را تبدیل به انبار توزیع مواد غذایی کرده‌اند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار