عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی ایران ۱۵ میلیون دلار است که نسبت به سایر کشور‌های دنیا بسیار اندک و ناچیز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک شورای بخش کشاورزی و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری گفت: اکنون ارزش ضایعات محصولات و تولیدات بخش کشاورزی در ایران سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است که می‌توان با برنامه درست از این هدررفت جلوگیری کرد.

او افزود: ضایعات آب مصرفی در بخش کشاورزی سالانه ۱۳ میلیارد مترمکعب است.


بیشتر بخوانید


اوسطی اضافه کرد: بهره‌وری منابع آب، فاصله از نهاده‌محوری، ارتقای کمی و کیفی فناوری آب، رشد آبخیزداری، توسعه گلخانه‌ها و برنامه‌ریزی برای کاهش ضایعات از مهم‌ترین نیاز‌های بخش کشاورزی کشور به‌شمار می‌رود.

او به وابستگی ۹۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور به منابع آبی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۶۰۰ دشت کشور به گِل و شوری رسیده است.

اوسطی جهش در آبخیزداری چهارمحال و بختیاری را ضروری برشمرد و یادآور شد: این استان می‌تواند به‌عنوان استان پایلوت کشور در توسعه باغات دیم تبدیل شود.

او اظهار داشت: توسعه گلخانه‌ها و کشت گیاهان دارویی در این استان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

اوسطی گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی ایران ۱۵ میلیون دلار است که نسبت به سایر کشور‌های دنیا بسیار اندک و ناچیز است.

او تاکید کرد: کشاورزی علمی و صنعتی همراه با افزایش تولید و ارزش افزوده از زمان کشت تا عرضه به بازار باید در سطح کشور مورد توجه جدی باشد.

اوسطی افزود: اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران باعث شده است در سال‌های اخیر نگاه‌ها در سطح ملی از اقتصاد نفتی تغییر کند و توجه به بخش کشاورزی بیشتر شود.

او اضافه کرد: در همین راستا تغییر نگاه‌ها در الگوی توسعه کشور و توجه بیشتر به تولید و اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی ضرورت دارد.

اوسطی یادآور شد: متاسفانه در گذشته برخی از واحد‌های صنعتی و کشاورزی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی به افرادی واگذار شد که اهلیت نداشتند، به‌همین منظور هم‌اکنون مجلس یازدهم در این خصوص به اهلیت سرمایه‌گذاران توجه جدی دارد.

او سرمایه‌گذاری اقتصادی را کلیدواژه پایداری اقتصادی دانست و گفت: ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی بسیاری کشور‌ها در حوزه تولید سرمایه‌گذاری می‌شود که این میزان در ایران ۱۰ درصد است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار