معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت : منطقه آزاد تجاری قصرشیرین می‌تواند صادراتی‌ترین منطقه آزاد تجاری در کشور باشد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، با اشاره به مزایایی که تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین برای کرمانشاه دارد، گفت : نگرانی که درباره واردات کالا از مناطق آزاد تجاری وجود دارد درباره این منطقه صدق نمی‌کند و قصرشیرین می‌تواند صادراتی و استراتژیک‌ترین منطقه آزاد تجاری ایران باشد.

او با بیان اینکه هم اکنون بخش قابل توجهی از صادرات ایران به عراق از طریق مرز‌های کرمانشاه و در قالب تردد روزانه حدود دو هزار کامیون صورت می‌گیرد،گفت : ایجاد این منطقه می‌تواند روند صادرات را بسیار تسهیل کند.

او تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را گامی برای پایدار کردن سهم ایران از بازار صادراتی عراق دانست و افزود: هم اکنون ترکیب حضور کشور‌ها در بازار صادرات به عراق تغییر کرده و ترکیه سهم ۲۷ درصدی، چین سهم ۲۹ درصدی، کره جنوبی سهم شش درصدی و هند و آمریکا نیز هریک سهم پنج درصدی دارند و در چنین شرایطی ما نیز باید توان رقابتی خود را بالا ببریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در کنار رونق صادرات باید به واردات کالا از عراق هم توجه کنیم، ادامه داد: قطعا تجارت یکسویه که صرفا متمرکز بر صادرات باشد، پایدار نخواهد ماند.

او حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این منطقه را نیز از دیگر مزایای تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین دانست و افزود: تسهیل تردد سرمایه‌گذاران خارجی به واسطه آزاد بودن منطقه، نگاه آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در قصرشیرین تغییر خواهد داد و می‌توانیم شاهد حضور سرمایه‌گذاران عراقی، چینی و حتی سوری در این منطقه باشیم.

حاتمی گفت: معافیت‌های متعدد خصوصا در بعد مالیاتی نیز می‌تواند منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه تبدیل شدن قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری می‌تواند در جذب منابع برای توسعه زیرساخت‌های این منطقه موثر باشد، گفت: اکنون نزدیک به ۱۳ سال است که قصرشیرین منطقه ویژه اقتصادی شده، اما سرمایه‌گذاری موثری در آن رخ نداده است.

او با بیان اینکه زیرساخت‌های کنونی مرزی که داریم باید حداقل ۱۵ سال پیش در کرمانشاه ایجاد می‌شد و اکنون در حال بهره‌برداری بهینه از آن بودیم، گفت: متاسفانه ما هنوز حتی در برقراری حمل یکسره نیز با مشکل مواجهیم.

حاتمی یکی دیگر از مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را مقابله با قاچاق کالا دانست و ادامه داد: وقتی که مجاری قانونی و درست برای تجارت وجود داشته باشد، جلوی قاچاق نیز تا حدودی گرفته خواهد شد.

او سپس از مزیت‌ها و پتانسیل‌هایی که کرمانشاه در حوزه زیرساخت‌های راه، مرز، تولید، کشاورزی، گردشگری، تامین آب، سامانه گرمسیری و ... دارد یاد کرد و ادامه داد: با وجود همه این ظرفیت‌ها درگیر پارادوکس هستیم، زیرا این همه ثروت داریم، اما منجر به بهبود وضعیت اقتصادی مردم نشده و درآمد سالیانه مردم استان کمتر از متوسط کشور است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه زمانی نرخ بیکاری کرمانشاه به ۲۵ درصد هم رسیده بود، افزود: طی سه سال اخیر و علی رغم بحران‌هایی مانند سیل و زلزله که در کرمانشاه با آن مواجه بودیم، هر سال حدود سه درصد نرخ بیکاری استان را کاهش دادیم و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.