آیین افتتاحیه چهارمین نشست کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات باستان افغانستان با حضور نمایندگانی از بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور، در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست کمیته مشترک اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات باستان افغانستان می‌گوید: خراسان رضوی برای انتقال گاز CNG تا اسلام قلعه و توسعه خط انتقال برق به هرات آمادگی دارد.

او همچنین به اهمیت تجارت دوطرفه اشاره  و می‌افزاید: ما فقط به دنبال صادرات به افغانستان نیستیم بلکه در پی توسعه سرمایه گذاری افغانستانی‌ها در خراسان رضوی نیز هستیم. بحث صادرات فرآورده‌های نفتی ظرفیت خوبی در استان ما دارد و طرح پایانه انرژی را با هدف استفاده از این ظرفیت در مرز دوغارون دنبال کردیم و به دنبال افزایش مبادله و صادرات محصولات این بخش هستیم. در حوزه صادرات گاز هم آماده ایم انتقال گاز CNG را تا اسلام قلعه ادامه دهیم و به نیاز‌های افغانستان در این حوزه پاسخ دهیم. برای تامین نیاز مردم هرات نیز آمادگی این را داریم که خط انتقال برق را به ظرفیت ۵۰۰ کیلوولت توسعه دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: بخش کشاورزی یکی از عرصه‌هایی است که می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌های خوب دو کشور به ویژه استان هرات، از آن استفاده کنیم و برخی از محصولات مورد نیاز خراسان رضوی را از طریق کشت فراسرزمینی تهیه و وارد ایران نماییم و مورد استفاده قرار دهیم. ما به دنبال تامین نیاز‌های خود از طریق روابط دو طرفه هستیم. اگر بتوانیم به جای واردات برخی محصولات از دیگر کشورها، آن‌ها را از افغانستان وارد کنیم، برایمان مطلوب خواهد بود و زمینه بهبود تراز تجاری دو کشور نیز فراهم می‌شود.


بیشتربخوانید

رسولیان با بیان اینکه افزایش ترانزیت کامیون از افغانستان از دیگر اهداف ماست، بیان می‌کند: اگر بتوانیم مسیر ترانزیتی جدیدی از افغانستان به آسیای میانه داشته باشیم، نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود. بزرگترین واحد‌های کنسانتره، گندله و تولید فولاد در سنگان خواف با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان در این منطقه ایجاد شده و با توجه به ظرفیت ریلی افغانستان امیدواریم در مبادلات مربوط به این حوزه نیز اقدامات قابل توجهی انجام بگیرد.

او تصریح می‌کند: در بحث عوارض بین مرزی هم آماده رفع موانع موجود هستیم. امیدواریم با همکاری دو طرف، قبل از پایان دی ماه کار ساماندهی مرز دو کشور به انجام برسد. اختلافاتی که بین شرکت‌های خراسانی و افغانستانی وجود دارد نیز باید مرتفع گردد و در این زمینه ما آماده اقدام هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید می‌کند: امیدواریم توافقاتی که در این اجلاس حاصل می‌شود، همکاری‌های بازرگانی، اقتصادی و فرهنگی دو استان را افزایش دهد؛ زیرا سوابق نشان می‌دهد که مسیر همکاری‌های ما میتواند بیش از این گسترش و توسعه یابد و طرفین را از برکات آن منتفع سازد.

رسولیان اظهار می‌کند: روند دموکراسی افغانستان در ۲۰ سال گذشته و روند توسعه این کشور قابل توجه است و امیدواریم روز به روز شاهد توسعه این زیرساخت‌ها باشیم. هیچ مانعی بین روابط دو استان وجود ندارد و عزم مقامات عالی دو کشور بر توسعه روابط است. افتتاح راه آهن خواف به هرات نیز تلاشی افتخار آفرین بود و امیدواریم سطح روابط را افزایش دهد و افغانستان را به مسیر ترانزیت کالا تبدیل کند.

او می‌افزاید: باید در تمامی حوزه‌های تجارت و گمرکات، تولید و حمل و نقل و ترانزیت، گردشگری و... روابط را توسعه دهیم. برگزاری نمایشگاه‌های مشترک از رویکرد‌هایی است که می‌تواند همکاری دو کشور را افزایش دهد و امیدواریم نمایشگاهی که اوایل بهمن ماه در افغانستان برگزار می‌شود، به تحقق این مهم بیانجامد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه روند کار در مرز دوغارون در حال اصلاح است، ادامه می‌دهد: افزایش ساعت کاری در مرز دوغارون به میزان ۵ ساعت، از جمله اقدامات برای بهبود وضعیت در این مرز بوده و امیدواریم با رفع موانع موجود، امکان تردد روزانه ۱۰۰۰ کامیون در این مرز فراهم شود.

زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیاری بالایی برای توسعه روابط تجاری دو کشور وجود دارد

محمود افخمی رشیدی سرکنسول ایران در هرات می‌گوید: توسعه مناطق شرقی ایران بدون پیوند با مناطق غربی افغانستان چندان قابل تعریف نیست. توسعه روابط ما بیش از یک انتخاب، یک ضرورت است.

او می‌افزاید: زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیاری بالاییبرای توسعه روابط تجاری دو کشور وجود دارد که باید به آن‌ها توجهی ویژه صورت بگیرد و طرفین استفاده حداکثری داشته باشند.

اهمیت توسعه تعاملات ایران و افغانستان از جاده روابط اقتصادی
سرکنسول ایران در هرات ادامه می‌دهد: نکته‌ای که وجود دارد، تاکید بر اشتراکات فرهنگی و زبانی به عنوان کلید اصلی بین روابط دو کشور است، اما به نظر می‌رسد؛ هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت به طور مطلوب استفاده کنیم. مشکلات مرز لاینحل نیست، اما افزایش ساعت کار دو طرف مرز، ماه‌ها مورد مذاکره قرار گرفت تا به نتیجه رسید.

افخمی رشیدی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن مصوبات کمیته‌های این نشست بیان می‌کند: باورم این است که روسای گمرک دوغارون و اسلام قلعه باید هفته‌ای یکبار با یکدیگر ملاقات کنند، چون تا بروکراسی‌های معمول در مسیر تعامل دو کشور می‌تواند بسیار زمان بر واقع شده و روند حل مشکلات را پیچیده سازد. به مدد اشتراکات زبانی باید حداکثر هماهنگی‌ها را محقق کنیم.


بیشتربخوانید


او درباره فرصت‌های موجود بین دو استان تصریح می‌کند: خط آهن خواف- هرات علی رغم مشکلاتی که داشتیم افتتاح شد، اما همه می‌دانیم، تا زمانی که ایستگاه «روزنک» به هرات وصل نشود، نباید توقع داشته باشیم که تاثیری اساسی بر مناسبات تجاری دو کشور ایجاد شود. با این حال، نباید به این ظرفیت بی توجهی صورت بگیرد. آن طور که شاهد بودم، قطعه چهارم این راه آهن هم در حال حاضر، به طور قدرتمند در حال انجام است.

سرکنسول ایران در هرات تاکید می‌کند: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در هرات همواره آمادگی این را دارد تا در راستای بهبود مناسبات تجاری دو استان، هر خدمت لازم را ارائه دهد.

 لزوم زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ایرانیان در افغانستان

محمود سیادت نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی بر لزوم مرتفع سازی موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری در ایران و افغانستان تاکید کرد و خواستار زمینه سازی برای انجام سرمایه گذاری‌های بزرگ شد.

او می‌افزاید: باید برای رفع موانع سرمایه گذاری طرفین اقدام لازم صورت بگیرد و شرکت‌های توانمند این حوزه حمایت شوند. حضور هیات‌های تجاری در نمایشگاه‌های افغانستان، احصاء و اعلام فرصت‌های سرمایه گذاری و شرایط و امتیازات این بحث برای سرمایه گذاران خارجی، از ضرورت‌هایی است که می‌تواند انگیزه سرمایه گذاری در افغانستان را افزون سازد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: لازم است سرمایه گذاری‌های بزرگی از ایران در افغانستان اتفاق بیافتد. موانعی در این کشور وجود دارد و امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات و تدوین سند تعاملات این دو کشور، شاهد بهبود تعاملات باشیم تا در فضایی مناسب، بحث‌های سرمایه گذاری رقم بخورد. در این بحث توجه دو دولت و سیاستگذاران را نیاز داریم و اینکه بیش از گذشته اقتصاد را محور ارتباط دو کشور بدانند. عمیقا باور دارم که اگر اقتصاد را به عنوان مبنای توسعه روابط قرار دهیم، موانع احتمالی در ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز به شدت کاهش می‌یابد.

سیادت بیان می‌کند: بدون اینکه بخواهیم یکدیگر را متهم کنیم، باور کنیم که هر دو طرف در توسعه روابط کوتاهی کرده اند و مسائلی که در مرز وجود دارد، زیبنده هیچ یک از دو کشور نیست.

او تصریح می‌کند: درهم تنیدگی اقتصاد دو کشو به حدی است که نمی‌توان بدون ارتباط با یکدیگر به پیشرفت رسید؛ اما آنچه مایه تاسف است اینکه، از این ظرفیت‌ها بهره نجسته ایم و به نظر می‌رسد باید در رفع موانع و مشکلات تسریع صورت بگیرد و به مباحث توسعه‌ای برسیم. تاکنون در بخش‌هایی در جا زده ایم و این روند زیبنده تعاملاتی که ادعا می‌شود، نیست.

تاثیر سند استراتژیک روابط ایران و افغانستان در بهبود معاهدات

جابر انصار سرکنسول افغانستان در مشهد نیز در بخش دیگری از این جلسه می‌گوید: افغانستان به دنبال رفع نگرانی‌های موجود در مسیر معاهداتش با ایران از طریق امضای سندی استراتژیک است.

او می‌افزاید: به دنبال توسعه روابط تجاری دو طرفه هستیم و در تلاشیم تا دیپلماسی اقتصادی به نفع دو ملت رقم بخورد و وضعیتی مطلوب برای هر دو کشور به وجود آید.

سرکنسول افغانستان در مشهد ادامه می‌دهد: سند استراتژیک دو کشور در آینده‌ای نزدیک امضا خواهد شد که بر همکاری اقتصادی، اجتماعی و امنیتی دو کشور در درازمدت اثرگذار خواهد بود. این سند باید در طی ۲۰ سال گذشته شکل می‌گرفت، اما امروز دولت ما مصمم است که این سند امضا شود و نگرانی‌هایی که به خاطر معاهدات دو کشور وجود دارد، برطرف شود.

انصار بیان می‌کند: پیشنهاد ما این است که در کمیته‌های مشترک مشکلات موجود در ۳ سطح مرزی، ولایتی و کشوری را بررسی شوند. هر تصمیمی در سطح کشوری و در کمیته‌های این نشست اتخاذ گردد به وزارت خارجه افغانستان انتقال می‌دهیم و اراده ما نیز بر پیگیری و اجرای آن متمرکز خواهد بود.

او با اشاره به دغدغه‌های موجود در نقطه صفر مرزی دو کشور تصریح می‌کند: تاکید داریم که مراودات تجاری بین دو کشور عادلانه نیست و تراز تجاری طبق انتظار به وجود نیامده شکل نگرفته است و اگر قرار است خط ریلی هم تنها از ایران به افغانستان صادرات انجام دهد، بهره برداری لازم را برای ما ایجاد نخواهد کرد. استفاده از این راه آهن باید دوطرفه باشد و ما باید به دیگر کشور‌ها وصل شویم. کمیته مشترک هرات- مشهد را تعریف کردیم و ۵۰ درصد از مسائل مطرح شده در این نشست نیز از سوی سازمان اکو پذیرفته شده است.

سرکنسول افغانستان در مشهد تاکید می‌کند: شهرک‌های صنعتی ما باید در مسیر سیاست‌های همکاری دو کشور هدایت شوند. این همکاری دوجانبه، سهم ایران را در بازار‌های افغانستان بیشتر توسعه می‌دهد. آینده اقتصادی افغانستان می‌تواند با همسایگانش به ویژه ایران عزیز در پیوند باشد.

لزوم رفع دوطرفه مشکلات گمرک دوغارون و اسلام قلعه

یونس قاضی زاده رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات نیز در ادامه این جلسه می‌گوید: مشکلات گمرکات اسلام قلعه و دوغارون باید از جانب دو طرف مرتفع شود تا کارآمدی لازم و تعامل موثر شکل بگیرد.

او می‌افزاید: در حوزه ترانسپورت، دغدغه‌هایی وجود دارد که در سطح دو استان می‌توان رفع کرد؛ راننده ما در دوغارون و منطقه ویژه جای خواب ندارد، اما اگر کمی همت از سوی دو طرف در مرز وجود داشته باشد، بخشی از مشکلات حل می‌شود و این مهم بر رشد اقتصادی دو کشور موثر است.

اهمیت توسعه تعاملات ایران و افغانستان از جاده روابط اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات ادامه می‌دهد: هم اکنون در طول یک روز، ۳۰۰ الی ۴۰۰ کامیون افغانستانی به خاطر نبود سوخت کافی در منطقه ویژه یا مرز دوغارون، متوقف می‌شوند. درخواست داریم در این طرف مرز، مشکلات سوختی پیگیری و رفع شود و حداقل کرایه مقاصد داخلی تا خواف برای مدت یک یا دو سال همراه با تخفیف باشد.

قاضی زاده بیان می‌کند: مشکلاتی که رئیس گمرکات هرات دارد، رئیس گمرک دوغارون هم با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ بنابراین، دو طرف باید باهم به طور مرتب نشست‌هایی برگزار کنند تا این مشکلات به صورت دوطرفه پیگیری شود.

او تصریح می‌کند: امیدواریم با رفع مشکلات بین دو کشور، بر حجم مبادلات فی مابین روز به روز افزوده شود.

گزارشگر: فاطمه حسن زاده
 
انتهای پیام// ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.