پس از برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس در روز گذشته، روزنامه رای الیوم در گزارشی به تحلیل این مسئله پرداخت که آیا اختلافات میان دوحه و ریاض واقعا پایان یافته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان رای الیوم در گزارشی نوشت: پس از دیدار‌ها و نشست‌های گرم روز سه شنبه سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در عربستان، این سوال مهم مطرح است که آیا اختلاف‌ها میان آنان واقعا به پایان رسیده است و اوضاع به روال عادی قبل باز خواهد گشت یا اینکه هنوز در پشت پرده اختلاف‌هایی با هم دارند و این اختلاف‌ها باید به تدریج و با گذشت زمان برطرف شود.

پس از دیدار‌های گرم و صمیمی که از صبح روز سه شنبه در شهر العلا عربستان با حضور سران شورای همکاری خلیج فارس با عنوان آشتی آغاز شد و توجه بسیاری را به خود معطوف کرد، اکنون بسیاری از ناظران دیپلماتیک معتبر و سطح بالا در لندن و بسیاری از پایتخت‌های عربی می‌پرسند که آیا پس از این دیدار‌ها آب عملا به مسیر خود در عمق ساختار کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس باز خواهد گشت؟

گزارش‌های دیپلماتیک حاکی از این است که در حال حاضر این سوال سیاسی مطرح می‌شود که آب به سرعت به مسیر خود بازگشته، اما آیا این آب قابل نوشیدن است؟

در برخی مسائل پشت پرده و جزئیاتی که به دست «رای الیوم» رسید، داده‌ها حاکی از این است که امیر قطر فتیله بحران را پایین کشید و هر چند با تاخیر و پس از توافق با دولت کویت و اطمینان از بازگشایی کامل حریم هوایی عربستان و مرز‌های زمینی و به طور کلی براساس توافقی که میانجی گران آمریکایی و کویتی پشت پرده تدوین کرده اند تصمیم گرفت ریاست هیئت کشورش را در اجلاس آشتی در شهر العلا عربستان برعهده بگیرد. طبق این توافق، آشتی براساس هیچ شرطی از هیچ طرفی برقرار نمی‌شود و منطق می‌گوید که میانجیگری کویت پشت پرده و براساس تفاهم‌ها درباره پرونده‌های مورد اختلاف بدون شرط و شروط ادامه خواهد یافت؛ بنابراین انتظار می‌رود پس از نشست سران شورای همکاری در شهر العلا و توافق آشتی میان آنان، گفتگو‌های دو جانبه میان همه طرف‌ها تحت عنوان بازیابی اعتماد و ایجاد توافقات با نظارت وزیر امور خارجه کویت برگزار شود.

بر خلاف تصوری که در برخی گزارش‌های رسانه‌ای منعکس شد، رای الیوم به اسنادی دست یافت که دولت امارات یک رشته دستور العمل‌های سختگیرانه را برای رسانه‌های رسمی این کشور مبنی بر توقف حملات و انتقاد‌ها از کشور قطر صادر کرده و امید است با توجه به دستور العمل‌های مشخص برای رسانه‌های وابسته به این کشور، مطالب و اظهار نظر‌های مثبت مطرح و برجسته شود.

اما در مورد انسجام و همبستگی منطقه خلیج فارس و بر اساس توصیه‌های ولیعهد، تصمیم گیری‌ها و سیاست‌ها در وهله نخست و به طور کلی باید از لحاظ شکل و محتوا همسو و سازگار با توافق آرامش و در مرحله دوم همسو با تمایل و خواست مردم، شهروندان و منافع آنان در تمام کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس باشد.

تلاش برای تحکیم روابط در چارچوب ساختار کشور‌های حوزه خلیج فارس و گشودن صفحه‌های جدید از جمله توصیه‌های مطرح شده از جانب مسئولان اماراتی در سطح اجرایی بود. در همین رابطه دیپلمات‌های غربی توجه خود را به موضوع دست دادن گرم امیر قطر و ولیعهد سعودی و به دنبال آن نیمه در آغوش گرفتن که مغایر با دستورالعمل‌های شیوع ویروس کرونا است، معطوف کردند و اینکه این مسئله شاید ناشی از نشان دادن تمایل شدید بن سلمان برای دست دادن با امیر قطر در مراسم استقبال از او باشد.

گفته می‌شود که بن سلمان در مراسم استقبال از میهمان خود (امیر قطر) بلافاصله از او پرسید که آیا می‌خواهد با او دست بدهد و پس از آن صحنه‌ای که توجه همه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، رخ داد.

به نوبه خود دولت قطر خواست میزان بالای انعطاف پذیری و صلابت در موضع خود را نشان دهد و نیز دستورالعمل‌هایی برای رسانه‌های قطری صادر کرد و اینکه رسانه‌ها هم باید رویکرد مشابهی در پیش گیرند و بر سخنان و علاقه شدید او به ایجاد همبستگی، همکاری و منافع مردم قطر و ملت‌های کشور‌های خلیج فارس تمرکز کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۷:۱۱ ۱۷ دی ۱۳۹۹
خداراشکراختلافات پایان یافت
آخرین اخبار