توافق عربستان و قطر برای بازگشایی مرز‌های زمینی و دریایی میان دو طرف پس از چند سال قطعی کامل روابط، واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به همراه داشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، عربستان سعودی روز گذشته پس از چهار سال قطع روابط با قطر و بروز اختلاف میان کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و در آستانه برگزاری چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که مرز‌های زمینی و دریایی خود را به روی قطر باز می‌کند و امیر قطر صبح امروز (سه‌شنبه) دوحه را به مقصد ریاض ترک کرد.

این روابط درحالی از سر گرفته می‌شود که اختلافات پس از بحران شورای همکاری خلیج فارس که از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ آغاز شد و عربستان، امارات، بحرین و مصر با ادعای حمایت قطر از تروریسم این کشور را محاصره زمینی و هوایی و دریایی کردند.

آمریکا نخستین کشوری بود که نسبت به توافق عربستان و قطر برای بازگشایی مرز‌های زمینی و دریایی میان دو طرف پس از چند سال قطعی کامل روابط واکنش نشان داد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این تصمیم تأکید کرد که حل و فصل اختلافات که سه سال میان آن‌ها وجود داشت به نفع همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین آمریکاست.

نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس طی بیانیه‌ای از بازگشایی مرز‌های هوایی، زمینی و آبی میان قطر و عربستان سعودی استقبال کرد و گفت: ما از اقدام دو کشور که یک روز پیش از اجلاس شورای همکاری خلیج (فارس) به منظور تقویت این شورا اتخاذ شده، ابراز خرسندی می‌کنیم.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز در این باره گفت: ما در آستانه یک نشست تاریخی هستیم که از طریق آن انسجام میان اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) را بازخواهیم یافت.

حمد بن جاسم، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر هم با انتشار چند پیام در توییتر از توافق مذکور استقبال کرد. او  در این باره گفت: این بحران آغاز شد، ادامه یافت و امروز به پایان رسید و من نمی‌خواهم وارد جزئیات و دلایل آغاز این بحران شوم؛ بحرانی که خطرناک‌ترین و دشوارترین بحران در تاریخ شورای همکاری خلیج (فارس) بود.

حمد بن جاسم در ادامه افزود: من از صمیم قلب از این توافق استقبال می‌کنم و از همه می‌خواهم که از این بحران درس گرفته تا از شکل‌گیری بحران‌های این چنینی در آینده جلوگیری شود.

محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن نیز در توییتی نوشت: ما به مردم قطر لغو محاصره و ازسرگیری روابط با عربستان را تبریک می‌گوییم. امیدواریم که این مسئله آغازی برای پایان جنگ‌ها و تنش‌ها در منطقه و به کار گرفتن عقل و حکمت برای تقویت برادری و توقف جنگ در یمن و لغو محاصره آن باشد.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که از تصمیم قطر و عربستان سعودی برای گشودن مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی استقبال می‌کند و این تصمیم را پیشرفت گام مهمی در جهت حل و فصل درگیری‌ها در منطقه خلیج (فارس) که از ژوئن ۲۰۱۷ ادامه دارد، می‌داند.

وزارت خارجه ترکیه در ادامه تأکید کرد: تلاش بازیگران بین‌المللی به ویژه کویت، که با اقدامات میانجیگرانه و تسهیل‌کننده در این تصمیم‌گیری سهیم بودند، تحسین برانگیز است. امیدواریم این اختلاف بر پایه احترام متقابل به حاکمیت کشور‌ها به صورت جامع و دائمی حل و فصل شده و تحریم‌های دیگر علیه مردم قطر در سریع‌ترین زمان ممکن لغو شود.

ترکیه اعلام کرد که به‌عنوان شریک استراتژیک شورای همکاری خلیج (فارس) که اهمیت زیادی برای امنیت و ثبات این منطقه قائل است، به حمایت خود از تمامی تلاش‌ها در این راستا ادامه خواهد داد.

این توافق همچنین واکنش خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت وفاق ملی لیبی را به همراه داشت. المشری در سخنانی در این باره ازسرگیری دوباره روابط میان قطر و عربستان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق به برقراری ثبات بیشتر در منطقه خلیج فارس کمک کند.

جنبش مقاومت اسلامی حماس فلسطین نیز توافق میان عربستان و قطر را به شورای همکاری خلیج فارس به دلیل پیشرفت تلاش‌های مصالحه میان اعضای آن تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که بحران میان کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس به صورت کامل تمام شود و منجر به وحدت میان آن‌ها شود. حماس همچنین خواستار آغاز گسترده‌ترین گفت‌وگوی منطقه‌ای برای پایان دادن به تمامی عوامل و دلایل اختلافات میان تمامی کشور‌های عربی و اسلامی در منطقه شد.

این جنبش در ادامه ابراز امیدوار کرد که سال ۲۰۲۱ سال تحقق وحدت ملی فلسطین و وحدت امت اسلام و کشور‌های اصلی آن در این برهه حساس باشد.

وزارت امور خارجه کویت از توافق میان عربستان و قطر برای بازگشایی گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی میان دو کشور خبر داد و اعلام کرد که این توافق از دوشنبه شب به اجرا درآمده است.

به گفته برخی رسانه‌ها احتمالا این تصمیم امروز (سه‌شنبه) با توافق بر سر برداشتن تمامی محاصره‌ها از کشور قطر میان ریاض و دوحه به امضا برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن محدث
۱۵:۴۳ ۱۷ دی ۱۳۹۹
چرابایدموقع نام بردن ازخلیج فارس درخبرهاکلمه ی زیبای فارس راداخل پرانتز مینویسید ایااین یک نوع طبعیت ازتحریفی که کشورهای حوزه خلیج فارس انجام داده اندنیست اقاباجدیت وبدون ملاحظه بدون پرانتزبنویسید
خلیج فارس تودهنی به دزدان واژه فارس باشد.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۵:۴۳ ۱۷ دی ۱۳۹۹
با سلام
ممنون از نظر شما، چون برخی از مقامات عربی از نام جعلی استفاده میکنند و در خبر به طور مستقیم از آنها نقل قول کرده‌ایم، باید از پرانتز استفاده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
وزارت امور خارجه ی ایران فقط تماشا کرده ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۶ دی ۱۳۹۹
ما چراهیچ واکنشی نداریم
آخرین اخبار