معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به خطر شیوع و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد رشتی‌باف معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در شرایط کنونی انجام و تشدید اقدامات امنیت زیستی توسط مرغداران به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله‌ها و مراکز تولید و پرورش ضروری است لذا پرورش دهندگان طیور باید به دقت، توصیه‌ها و الزامات بهداشتی دامپزشکی را رعایت کنند.

او افزود: به دنبال اقدامات پیشگیرانه از سه سال پیش تاکنون موردی از آنفلوآنزای حاد پرندگان در خراسان رضوی مشاهده نشده است، اما با توجه به مشاهده مواردی از بیماری در استان‌های همجوار و ورود پرندگان مهاجر به خراسان رضوی، خطر شیوع بیماری وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: دور نگه داشتن طیور از مناطقی که عمدتاً به وسیله پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می‌گیرند، عدم استفاده از هیچ نوع امکانات مانند استخر‌های ذخیره آب که جذب کننده پرندگان مهاجر و وحشی خواهد بود، محدودیت در تردد افراد و تجهیزاتی که واحد تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند و به روز نگهداشتن سیستم ضد عفونی تجهیزات از موارد مورد تاکید در این زمینه است.

رشتی باف بیان کرد: بدین منظور هرگونه کاهش مصرف آب و دان و تولید و افزایش تلفات از سوی مرغداران بایستی بلافاصله گزارش شود و عدم گزارش به موقع تلفات، تعقیب قانونی برای مرغدار و مسئول فنی بهداشتی آن واحد در بردارد دارد.

او تصریح کرد: ضروری است مرغداران از ورود پرندگان جدید با سابقه بیماری نامشخص و بدون پرونده بهداشتی به مزرعه پرورش مرغ خودداری کنند و از خرید جوجه یک‌روزه، پولت، دان و سایر نهاده‌های طیور از سایر استان‌ها از جمله استان‌های درگیر پرهیز کنند.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.