مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: خودرو‌های افرود طبیعت استان و مراتع را تخریب می‌کنند.

اسفندیار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت: ورود و تردد خودرو‌های آفرود و موتور کراس در طبیعت به ویژه دامنه الوند شهر همدان موجب بروز تخریب و خسارت‌های جبران ناپذیری در این مناطق می‌شود.

خزائی افزود: استقرار گونه‌های گیاهی فرایند دشواری دارد، و آفرود سواران با ورود به عرصه‌های طبیعی در واقع اقدام به تخریب اراضی و از بین بردن پوشش گیاهی منطقه می‌کنند.

او بیان کرد: برخی از نواحی کشور و استان‌های کوهستانی به علت نداشتن پوشش گیاهی، ظرفیت پذیرش خودرو‌های آفروید و کراس را دارند ولی مراتع استان همدان چنین شرایطی را ندارند.

خزائی تصریح کرد: محیط زیست و طبیعت الوند، زنده و پایدار است و ورود خودرو‌های آفرود و موتور‌ها آسیب بسیار جدی به پوشش گیاهی نادر و حیات جانوری این منطقه وارد می‌کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: عرصه‌های طبیعی استان به هیچ وجه مکان مناسبی برای حضور و تردد خودرو‌های آفرود و موتور کراس نیست و تردد این قبیل خودرو‌ها زمینه نابودی و اضمحلال پوشش گیاهی و طبیعت استان را فراهم می‌کند.

خزائی گفت: تخریبی که براثر تردد خودرو آفرود و موتور کراس (رد چرخ و لاستیک خودرو آفرود) ایجاد می‌شود به هیچ وجه قابل جبران نیست چراکه شدت فشار وارده ناشی از چرخش لاستیک این خودرو‌های سنگین موجب تسریع در فرسایش خاک و تخریب و نابودی (زیر و رو شدن) کامل پوشش گیاهی می‌شود.

به گفته خزائی، هیچگونه مخالفتی با گردشگری و ورزش در طبیعت نداریم، اما اصل مهم دراین زمینه حراست و حفاظت از عرصه‌های طبیعی، جنگلی و پوشش گیاهی منطقه است و اجازه نخواهیم داد به هر بهانه‌ای طبیعت ارزشمند منطقه دچار تخریب و نابودی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: یکی دیگر از خسارت‌هایی که آفرود سواری می‌تواند به طبیعت برساند تخریب پوشش گیاهی، ایجاد آلودگی، جابجائی خاک و از بین بردن گیاهان نادر داروئی و خوراکی است.

خزائی با بیان اینکه این قبیل وسایط نقلیه به خاطر داشتن موتور‌های پُرقدرت اراضی ملی و گونه‌ای گیاهی را تخریب و نابود می‌کنند، گفت: این اداره کل می‌تواند با کار کارشناسی مکانی را برای این ورزش پیش بینی کند که در این باره انتظار می‌رود متولیان امر پیشگام شوند.

او اظهار داشت: تاکنون آفرود سواران تاثیر مخربی در مراتع دامنه الوند، دره مراد بیگ، حیدره و تاریک دره به جای گذاشته اند.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.