مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از ۲ سال گذشته تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان گزارش نشده و تمهیدات لازم برای پیشگیری از شیوع آن اندیشیده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شهرام موحدی مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر حفظ این دستاورد مهم بهداشتی در راستای صیانت از سلامت عمومی مردم و حفظ و حراست از صنعت طیور افزود: همکاری با سایر دستگاه‌ها و افزایش نظارت‌ها به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دستور کار قرار دارد.

او ادامه داد: احتمال شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصول سرد سال بیشتر وجود دارد و همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف برای مقابله با آن ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به فصل مهاجرت پرندگان آزاد اظهار داشت: بطور معمول پرنده‌های آزاد پرواز انتقال دهنده ویروس و بدون علائم بیماری هستند و بیشترین خطر انتقال بیماری از پرندگان آزادپرواز مانند غاز و اردک وحشی است.

او اضافه کرد: پرندگان وحشی و آبزی بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند می‌توانند ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با خود جا به جا کنند.

موحدی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این بیماری باید بطور جدی از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری هر نوع طیور جلوگیری شود و در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، به سرعت به شبکه دامپزشکی اعلام شود.

او بیان کرد: مراقبت و پایش‌های لازم در سطح مرغداری‌ها، واحد‌های طیور بومی و همچنین آبگیر‌ها و سد‌ها با توجه به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاه‌های پرندگان، از جمله اقدامات بسیار موثر در زمینه کنترل و مبارزه از این بیماری است که بصورت مداوم و مستمر توسط کارشناسان دامپزشکی انجام می‌شود.

او افزود: کنترل تردد رفت و آمد به مرغداری‌ها، رعایت اقدامات بهداشتی، انجام ضدعفونی محوطه و اطراف مرغداری، ضد عفونی مواد، لوازم و تجهیزات و جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز و بومی به داخل واحد‌های مرغداری از مواردی است که تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی باید مورد توجه جدی قرار دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: کارشناسان این اداره کل نظارت دقیق و مستمری بر سلامت محصولات و فرآورده‌های پروتئینی گوشت مرغ دارند و شهروندان می‌توانند با خیال آسوده محصولات را از مراکز عرضه مجاز خریداری کنند.

به تاکید او شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند موضوع را با تماس با شماره ۱۵۱۲ گزارش کنند.

موحدی تاکید کرد:حرارت کافی به انواع فرآورده‌های لبنی و پروتئینی موجب سالم‌سازی می‌شود و شهروندان باید این اصول را قبل از مصرف رعایت کنند.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (H ۵ N ۸)، ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.
نخستین بار گزارش رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی در باره همه‌گیری ویروس H ۵ N ۸ در مرز برخی کشور‌ها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشور‌های خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H ۵ N ۸ است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.