لودر میانکاله پَر کشید!

مدیر کل محیط زیست مازندران گفت: تمام امید‌ها برای مدیریت آتش سوزی در میانکاله با مخالفت سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص یک دستگاه لودر بر باد رفته است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: با مصوبه استانداری مازندران در شهریور ماه امسال مقرر شده بود دو دستگاه لودر از منابع ملی و استانی برای مدیریت آتش سوزی در شبه جزیره میانکاله اختصاص یابد.

او افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اجرای این مصوبه اجاره یکساله یک دستگاه لودر را تامین کرد و قول داد در بودجه سال ۱۴۰۰ یک دستگاه لودر را خریداری کند و در اختیار محیط زیست مازندران قرار دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: نامه نگاری‌ها برای تامین یک دستگاه لودر دیگر با اعتبارات استانی انجام و پیش فاکتور نیز تهیه شده بود که متاسفانه سازمان برنامه و بودجه برخلاف مصوبه اعلام کرد امکان اختصاص اعتبار برای خرید لودر وجود ندارد و این لودر نیز باید از منابع ملی تامین شود.

ابراهیمی گفت: در جلساتی که تابستان امسال با هدف مدیریت آتش سوزی در میانکاله برگزار شده بود مجموعه استانداری و مدیران استان درباره تهیه حداقل تجهیزات برای مهار آتش سوزی هم نظر بودند و ما هم امیدوار بودیم که با اختصاص این امکانات بخشی از دغدغه مهار آتش در شبه جزیره میانکاله برطرف شود، اما سازمان برنامه و بودجه با مخالفت کردن با مصوبه استانداری همه امید‌های ما را بر باد داد.

بیشتر بخوانید
چه کسانی کمر به قتل میانکاله بسته اند؟ + فیلم

او با بیان اینکه انتظار نداشتیم سازمان برنامه و بودجه با این مصوبه مخالفت کند، افزود: تامین بودجه برای تهیه لودر از منابع استانی به دلیل اینکه این موضوع هم عمرانی و هم تجهیزات مورد نیاز برای مدیریت بحران در استان است کاملا قانونی بود.

ابراهیمی گفت: نظر استانداری مازندران در خصوص تامین یک دستگاه لودر از منابع استانی مثبت بود، اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های دیگر، سیاست‌های استانداری را اجرا نمی‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ما انتظار اختصاص یک دستگاه لودر نو را نداشتیم و لودر کارکرده هم می‌توانست از دستگاه‌های دیگر استان تامین شود، ادامه داد: اگر این مصوبات برای سازمان برنامه فاقد ارزش است و قابلیت اجرا شدن ندارد چرا مصوب می‌شود.

ابراهیمی افزود: بر اساس همان مصوبه مقرر شده بود دو ایستگاه آتش نشانی نیز در میانکاله و سمسکنده ساری تاسیس شود که با این تصمیم سازمان برنامه و بودجه از اجرای این دو طرح نیز ناامید شدیم.

او با بیان اینکه پیش بینی می‌شود فصل آتش سوزی در میانکاله همزمان با گرم شدن هوا و از سه یا چهار ماه آینده دوباره آغاز می‌شود، گفت:اگر حداقل‌های تجهیزات برای مهار آتش را نداشته باشیم حیات گیاهی و جانوری در پناهگاه میانکاله که جزو ۹ ذخیره گاه جهانی است با خطر جدی روبرو خواهد بود.

بیش از ۱۰ فقره آتش‌سوزی امسال در شبه جزیره میانکاله رخ داد که با وجود تلاش‌های نیرو‌های انسانی، به دلیل نبود امکانات لازم برای اطفای حریق، صد‌ها هکتار عرصه جنگلی در این پناهگاه منحصر بفرد به خاکستر تبدیل شد.

پناهگاه حیات وحش میانکاله با ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار مساحت یکی از نخستین پناهگا‌های ثبت شده در کنوانسیون جهانی تالاب‌ها است که به دلیل وجود ۲۰۰ گونه پرنده، ده‌ها گونه پستاندار مانند گربه وحشی، فک خزری، گراز و ... یونسکو آن را به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره اعلام کرد.

انتهای پیام / ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار