آغاز سرشماری پرندگان در آذربایجان غربی

معاون حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از آغاز سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی ‏مهاجر در استان خبر داد‎.

حجت جباری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در گفتگو با ‏خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: امروز همزمان با برنامه جهانی ‏سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی، در زیستگاه‌های آبی استان نیز آغاز شد‎.

او افزود: این سرشماری با هدف جمع آوری اطلاعات و آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و ‏کنار آبزی همزمان با برنامه جهانی و کشوری سرشماری، در استان آذربایجان غربی نیز اجرا می‌شود‎.

او با اشاره به اینکه این سرشماری در بیش از ۷۰ زیستگاه آبی در شمال و جنوب استان آذربایجان ‏غربی سرشماری پرندگان انجام خواهد شد افزود: همکاران ما در اداره نظارت بر امور حیات وحش و ‏ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها از امروز تا دهم بهمن در تالاب ها، آبگیر‌ها و دریاچه‌های ‏سد‌های استان ‏‎ ‎سرشماری پرندگان‎ ‎را بر عهده خواهند ‏داشت. ‏

جباری با اشاره به تنوع زیستی در استان افزود: ۳۰۲ گونه پرنده در این استان شناسایی شده که ۷۰ ‏درصد از آنها، پرندگان ابزی ‏و کنار آبزی محسوب می‌شوند‎.

او تنوع تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی در استان و آغاز فصل مهاجرت از مهر ماه تا اواخر زمستان را نیز ‏یادآور شد و تصریح کرد: ‏نزدیک به ۲۰۰ گونه پرنده مهاجر از گونه‌های اردک سانان، مرغابی سانان، ‏غاز‌ها و انواع قو‌ها شناسایی شده که در این استان ‏زمستان گذرانی می‌کنند‎.

جباری با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۱ هزار قطعه در آذربایجان غربی انواع پرنده شمارش شد، اظهار کرد: در استان آذربایجان غربی بیش از ۷۰ زیستگاه آبی وجود دارد که از این تعداد ۳۴ زیستگاهبه صورت ‏تالاب طبیعی و ۱۶ ‏زیستگاه تالاب دائمی و ۱۷ تالاب فصلی است. ‏مساحت تالاب‌های استان ۶ هزار و ‏‏۷۰۰ کیلومتر مربع است‎.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ‏با تاکید بر اینکه هرگونه ‏شکار و صید پرندگان مذکور ممنوع بوده و ماموران حفاظت محیط زیست به طور شبانه روزی در حال ‏گشت زنی بوده و با شکارچیان متخلف برخورد خواهند نمود از دوستداران حیات وحش خواست ‏هرگونه تخلف را به شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند‎.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.