رشد سواد آموزی طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ در آذربایجان غربی، با افزایش ۳.۲ درصدی و در سه سال اخیر با رشد ۲.۱ درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، رشد سواد آموزی طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ در آذربایجان غربی، با افزایش ۳.۲ درصدی و در سه سال اخیر با رشد ۲.۱ درصدی همراه بوده که بیانگر جهاد فرهنگی دولت برای ریشه کنی این معضل اساسی در مناطق محروم است.

کسب رتبه ششم کشور در جذب و تحت پوشش قرار دادن جمعیت بی سواد از جمله موفقیت‌های آذربایجان غربی بوده که با رشد ۲.۱ درصدی طی سه سال اخیر حاصل شده است، اما با وجود این رشد از بین جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان که ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار نفر است، ۱۹۵ هزار و ۶۵۵ نفر از نعمت سواد محروم هستند.

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی مسوولان استانی، آذربایجان غربی با دارابودن میانگین ۹۲.۸ درصدی در میزان باسوادی ۳.۲ درصد از میانگین کشوری در این زمینه همچنان فاصله دارد و در رتبه ۲۸ کشوری در این موضوع تکیه زده است که یکی از علل عدم ارتقای رتبه استانی، عدم درج آمار تعداد باسواد شدگان استان در سال‌های پس از سرشماری سال ۱۳۹۵ است.

کارشناسان آموزش و پرورش آذربایجان غربی بر این عقیده هستند که دستیابی به میانگین ۹۲.۸ درصدی نیز به مرور زمان و در طی ۴۰ سال گذشته از ۳۷ درصد ارتقا یافته و در انتظار هستند بعد از سرشماری سال آینده شاخص باسوادی استان نیز تغییر چشمگیری داشته باشد.

صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت بر این باور هستند که عوامل متعددی در رشد آمار باسوادی در آذربایجان غربی در چند سال اخیر موثر بوده اند که از آن جمله می‌توان به سیاست‌های تدوینی، پشتکار افزون بر ۲ هزار آموزش دهنده در جذب سوادآموزان، همراهی و همکاری شورای پشتیبانی سوادآموزی استان، فعالیت‌های ترویجی در راستای باسوادی و مزایای آن و افزایش ۲۰ درصدی سالانه اعتبارات استان در این حوزه اشاره کرد.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.