هوای آلوده این روزها گویا خیال ندارد سایه شوم خود را از سر مردم بردارد اما اینکه به راستی چه کسی را می توان متهم کرد هم کار راحتی نیست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، آلودگی هوا این روزها نفس ها را به شماره انداخته گویا غیر از ویروس کرونا این هم به دغدغه ای جدا تبدیل شده است و از ظواهر امر پیداست که مردم هم آن را به عنوان یک همراه همیشگی پذیرفته اند اما شاید خبر نداریم که انتهای این راه اگر به بی خیالی طی شود شاید به ناکجا آباد ختم شود و خیلی زود دیر شود .

خطرات آلودگی هوا بر روی جسم انسان 

طی سال های اخیر مطالعات بسیاری درباره آلودگی هوا توسط دانشمندان انجام شد که نگاهی به نتیجه برخی از این تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا منجربه آلزایمر در افراد سالمند خواهد شد . 

آلودگی هوا در زمستان از کجا سر در آورد؟

اسم آلودگی هوا که می آید بیشتر ما افزایش تردد خودروها و به دنبال آن دودها و آلودگی های ناشی از آن به ذهنمان خطور می کند  در حالی که اگر تنها کمی دقت کنیم خواهیم دید که آلودگی فعلی در زمستان و بازهم در شرایط امروز که با محدودیت تردد خودروها مواجه هستیم رخ داده است.

نگاهی به تصمیماتی که  برای حل این مشکل گرفته شد نشان می دهد که مسئله چیز دیگری است و باید جای دیگری به دنبال صورت مسئله و  بعد راه حلی برای رفع آن بگردیم .

آلودگی هوا

مازوت، سوختی که قاتل جان شد

مازوت نوعی نفت کوره است که به دلیل کیفیت پایینی که دارد در نیروگاه ها و موارد مشابه از آن مورد استفاده قرار می گیرد . بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، ترکیباتی حاوی گازی سمی منتشر می‌شوند که برای سلامتی مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به سطح بالایی برسد، کشنده خواهد بود.

این گاز در غلظت‌های پایین‌تر، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی را به همراه دارد. 

ایران یکی از کشورهایی است که بیش از ۹۰ نیروگاه مختلف را در خود جای داده که طبیعی است برای فعالیت، این نیروگاه ها یا باید از گاز استفاده شود یا سوخت مازوت برای مصرف در نظر گرفته شود.

اما موضوعی که در حال حاضر تبدیل به یک معضل شده، این است که در روزهای سرد سال قرار داریم و  مصرف گاز در این روزها به اوج خود رسیده و شاید عقلانی به نظر نرسد که با وجود افزایش نیاز به مصرف گاز در این شرایط اجازه استفاده آن در نیروگاه ها داده شود . از طرف دیگر استفاده مازوت به عنوان سوخت هم دردسرهای خود را دارد و باعث بروز مشکلاتی می شود که جبران آن شاید به راحتی امکان پذیر نباشد موضوعی که این روزها در شهرهای مختلفی که در خود نیروگاه جای داه اند، دیده می شود.

آلودگی هوا

مازوت متهم اصلی آلودگی هوا/ راهکار چیست؟

از اواسط پاییز شاهد افزایش آلاینده‌ها در شهرهای مختلف بودیم و در برخی روزها شاخص آلودگی هوا درجات بالایی را تجربه کرد؛ روند آلودگی هوا به گونه‌ای بود که در چند روز اخیر اکثر شهرها در وضعیت هشدار برای تمام گروه‌ها قرار گرفت. بسیاری تشدید آلودگی هوا را ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه‌های اطراف شهرها می‌دانند و مازوت به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات فضای مجازی تبدیل شد.

این اتفاق آنقدر علنی شد که برخی از مسئولان برای جلوگیری از استفاده از سوخت مازوت و در پی آن رفع آلودگی تعطیل یا نیمه تعطیل کردن کارخانه ها و نیروگاه ها عنوان کردند راهکاری که شاید برای جلوگیری از آلودگی مناسب به نظر می آمد اما  آیا این تصمیم می توانست به لحاظ اقتصادی گزینه مناسبی باشد؟

نگاهی به فهرست نیروگاه ها و کارخانه ها نشان می دهد که اوضاع از آن جایی بدتر می شود که برخی از کارخانه ها به غیر از گاز، از سوخت دیگری نمی توانند استفاده کنند . کارخانه سیمان قیر و کارزین طی هفته های گذشته به دلیل  اینکه کارخانه گازسوز است و هیچ سوخت جایگزینی ندارد به صورت تعطیل درآمد . کارخانه ای که به گفته فرماندار قیر وکارزین قرار بوده در کنار سوخت گاز، سوخت مازوت هم راه‌اندازی کنند تا در شرایط بحرانی که شرکت گاز محدودیت مصرف اعمال می‌کند با مشکلی رو به‌ رو نشوند و کارخانه سیمان قیر و کارزین هم تعهد داده که این کار را انجام دهد، اما چند سال است که به تعهد خود عمل نکرده و سوخت دوم را راه‌اندازی نکرده است.

آلودگی هوا

البته برخی از کارخانه ها هم در این آشفته بازار شایعات در امان نماندند از آن جمله می توان به کارخانه سیمان اصفهان اشاره کرد که البته مسئولان بهداشت محیط مرکز بهداشت این استان در توضیحاتی استفاده از مازوت در کارخانه را تکذیب و اعلام کردند که استفاده از مازوت را در صنعت سیمان داریم اما این مواد به عنوان سوخت استفاده نمی‌شود.البته منکر این هم نشدند که  استان اصفهان استانی صنعتی است و شاید گاهی برای استفاده از این سوخت ناگزیر باشند .

استان تهران هم از جمله استان هایی است که کارخانه های زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند و استفاده  از گاز توسط آنها مسئله ای طبیعی است اما اداره گاز طی فصول سرد سال به دلیل مصرف بالای خانگی گاز صنایع را قطع می کند به همین دلیل بسیاری از صاحبان صنایع به سمت استفاده از سوخت مازوت (نفت کوره) می روند که همین امر موجب آلودگی هوا می شود.

آلودگی هوا

طی روزهای اخیر با آلودگی هایی که در هوای کلان شهرهابه وجود آمد مسئولان امر  جلسات مختلفی برگزار کردند تا شاید راهی برای رهایی از این معضل در این سرمای زمستان که وقت نفس کشیدن بود پیدا کرد. طی جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران که ۱۳ دی ماه برگزار شد قرار شد پیشنهاد دو روز تعطیلی برای همه دستگاههای اداری دولتی، خصوصی و همچنین فعالیت‌های عمرانی به معاون اول رئیس جمهور ارائه شود تا برابر قوانین معاون اول رئیس جمهور و یا هیات وزیران در این خصوص تصمیم گیری کنند. اما سوالی که بازهم اینجا پیش می آید آیا دو روز تعطیلی می تواند جلوی این فاجعه زیست محیطی را بگیرید یا خیر.

به فکر نفس کشیدن باشیم یا جیب های خالی 

مازوت سوژه ای است که در این روزهای دودی زیاد به آن پرداخته می شود و مطالب  بسیاری از مشکلاتی که این سوخت بر سر این کره خاکی با ساکنانش به وجود می آورد گفته شد اما به راستی چه چیزی باعث شده تا این شرایط را خودمان برای خودمان به وجود بیاوریم هم مهم است اگر هوای پاک میخواهیم باید بسیاری از نیروگاه ها یا کارخانه ها تعطیل شوند اگر هم نان سر سفره می خواهیم باید با هوای دودی دوستانه کنار بیاییم . شما کدامیک را انتخاب می کنید؟

اما اینکه به راستی باید چه کرد هم تبدیل به مسئله ای شده حل نشدنی،  از طرفی باید به فکر اشتغال بود و تعطیل نشدن کارخانه ها و از طرف دیگر به فکر سلامتی مردم . این میان مسئولان هم به نظر می رسد هاج و واج مانده اند اما چاره کار را هم تعطیلی کار و فعالیت نمی دانند . چندی پیش هم وزیر نفت در پاسخ به برخی انتقادها در ارتباط با مصرف مازوت و تشدید آلودگی هوا در شهرهای صنعتی ایران گفت "چاره‌ای جز مصرف مازوت نیست". 

گزارش از رقیه سیف الهی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شریف
۱۷:۱۳ ۱۸ دی ۱۳۹۹
سالهاست وعده برق هسته ای ازنیروگاه بوشهرمیدهنداماخبری نیست ومدام تهدیدبه قطع برق وگازو... می‌کنند... میلیاردهادلار برای نیروگاه بوشهر به روس‌هاداده اندودریغ ازیک برق درست وحسابی... بیچاره مازوت!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۸ دی ۱۳۹۹
ما اگر کمبود گاز داریم چرا صادر میکنیم خوب خودمون که بیشتر احتیاج داریم چراغی که به خانه رواست .......‌‌‌‌‌
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
میگن اگه یک میلیارد تومان بدید دست یه آدم محجور تا براتون غذا تهیه کنه ، درصورت گرسنه ماندن دنبال دلیل نگردین،حماقت خودتون مشکل ایجاد کرده! بیش از چهارهزارمدرسه و دانشگاه و مراکز آموزشی بخاطر وضعیت کرونا تعطیل شده،این یعنی میلیونها متر مکعب گاز مصرف نشده ، ولی ژنرالهای مدعی کاربلدی باز میگن کم آوردیم ، حالا پیدا کنید پرتغال فروش را.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۰۱ ۱۷ دی ۱۳۹۹
تو تهران باید وجب به،وجب با ماشین حرکت کرد موتورها ۲برابر شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
مابدست خودمان خودرا به هلاکت میرسانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۷ دی ۱۳۹۹
خدایا به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۱:۵۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
باید انرژی هسته ای جایگزین این سوخت های آلوده کننده ی هوا بشه. در کشور هایی مثل فرانسه بیش 70 درصد از انرژی شون را از طریق انرژی هسته ای تامین می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۱:۰۶ ۱۷ دی ۱۳۹۹
مشکل اصلی اینجاست که ما تمیخواییم به سمت انرزی های پاک بریم انرژی خورشیدی انرژی باد کشور ما دارای بیابانهای بسیار زیادی هست و نور خورشید هم در سرتاسر کشور همیشه هست و بیشتر مواقع سال تابش نور خورشید داریم استانهای شرقی کشور بادهای ۱۲۰ روزه دارند این همه منابع وجود دارد سوختهای خودروهای دیزلی را می توانند با استانداردهای جهانی یکسان کنند از رده خارج کردن تمامی خودروهای بالای ۲۰ جلوی تمام اگزوزهای خودروهای سنگین را باید فیلتر بزارند ولی متاسفانه هیچ کدام از نهادها و مسولان کشور اصلا به فکر سلامت مردم نیستند و فقط منافع خودشون را در نظر میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۷ دی ۱۳۹۹
وقتی همه ی امکانات کشور متمرکز میشود در تهران وضعیت همین میشود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۷ دی ۱۳۹۹
ما که عادت داریم همه چیز و به مسخره می گیریم.
داریم می میریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۷ دی ۱۳۹۹
ای مازوت بد چرا آلودگی تولید میکنید. متهم اصلی اون کسیه که عرضه نداره تو این کشور پر از گاز،گاز تهیه کنه بسوزونه،بتونند برق تولید کنند.متاسفم واقعا