شیوع کرونا و عوارض ناشی از آن تنها آسیب به جان افراد نبود بلکه در این میان این ویروس منحوس جان اجاره نشین ها را گرفت اما برخی حرکت های انسان دوستانه نفسی تازه به جان این آسیب دیدگان دمید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، همزمان با شیوع ویروس کرونا میلیون‌ها نفر در دنیا شغل‌ شان را از دست دادند، کسب و کارهای زیادی موقتا تعطیل شدند، تولیدات‌شان کاهش پیدا کرد و افراد زیادی با مشکلات اقتصادی روبرو شدند، در این میان بسیاری از مجتمع‌های تجاری ،فروشگاه‌ها، رستوران‌های زنجیره‌ای، پاساژها، باشگاه‌های ورزشی و… در اقصی نقاط دنیا تعطیل شده‌اند و کرونا در همان ابتدا نبض بازار را گرفت تا اقتصاد کشورها بیش از پیش دچار چالش شود .

کارشناسان پیش بینی می کردند این شرایط ممکن است تا مدت ها ادامه داشته باشد و تنها راه برون رفت از شرایط موجود را حس مودت ، نوع دوستی و همکاری در بین مردم می دانستتند .آن ها معتقد بودند، علاوه بر کمک های دولت ها ، خود مردم نیز باید در حد توان با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

گرمای لطافت در هوای منفی ۵ درجه/ وقتی مالکان یاری گر مستاجران می‌شوند

در کشور ما اما از همان ابتدا ، مردم ایران اسلامی با تاسی از دین مبین اسلام و از رهنمودهای حكیمانه مقام معظم رهبری ، موج عظیم همدلی و همکاری را در کشور به راه انداختند ، پویش هایی همچون" کمک های مومنانه" ، طرح های غربالگری مردمی ، نذر سلامت و ... که در نوع خود بی نظیر بودند.

اکنون اما شرایط کرونا با فراز و نشیب در جهان ادامه دارد و کشورها در صورت لزوم محدودیت های سختی را اعمال می کنند ، محدودیت هایی که هرچند ممکن است از لحاظ اقتصادی مضر باشد اما برای بقا حیاتی است.

در این میان خبرهایی از برخی صاحبان مغازها به گوش می رسد که بازتاب زیادی درمیان رسانه های کشور داشته است ، برای نمونه چند روز پیش بود که خبر آمد مالک یکی از مجتمع های تجاری مرکز شهر ایلام در اقدامی خيرخواهانه کرايه ۸۰ باب مغازه را به مستاجرين بخشيده است.
به همین منظور و برای اطلاع از ابعاد این اقدام خداپسندانه راهی مرکز شهر ایلام شدیم ، بازار ایلام در بلوار جمهوری راسته مغازه دارانی است که در بخش های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

شیوع ویروس کرونا و محدودیت های آن ، در کنار اوضاع سخت اقتصادی باعث شده تا این روزها وضع درآمدی کسبه ها چندان مناسب نباشد.صندوق های خالی از اسکناس مغازه ها و اجناس انباشته از صحت همین موضوع خبر می دهد و حالا آن ها باید در کنار فروش اندک خود ، به دنبال راهی برای پرداخت اجاره مغازه خود نیز باشند.

گرمای لطافت در هوای منفی ۵ درجه/ وقتی مالکان یاری گر مستاجران می‌شوند

یکی از مغازه داران این راسته با اشاره به اینکه در منزل مسکونی نیز مستاجر هستم، بیان داشت: در این شرایط دغدغه افرادی مثل من تامین اجاره بها است ، اما آقای رضا زاده( صاحب مغازه) کرایه مغازه ام که ماهی یک میلیون تومان است را بخشیده است .

یکی دیگر از مغازه داران این محله که در صنف پوشاک فعالیت می کند می گوید : شیوع ویروس کرونا به صورت جدی بر روی کسب و کارها تاثیر گذاشته است به طوری که در مواردی فقط هزینه های جاری مغازه را به سختی به دست میاوریم .

او ادامه داد : همواره در این شرایط یکی از دغدغه های کاسبان تامین اجاره بهای مغازه بوده است ، چرا که با اعمال محدودیت ها فروشمان کاهش پیدا کرده و عملا درآمدی نداریم.

چهار ماه است که اجاره پرداخت نمی کنم

یکی دیگر از این مغازه داران اظهار کرد: کرایه هرماه مغازه ام ماهی یک میلیون تومان است که صاحب این مجتمع لطف کرده ،بابت این چهارماه از من اجاره ای دریافت نکرده و آن را بخشیده است .

او ادامه داد : چقدر خوب است در این ایام موجران هوای مستاجران را داشته باشند چرا که با این کارشان بسیاری از کسبه را خوشحال کرده اند. 

از خیر ایلامی بیشتر بدانیم 

آقای شهسوار رضا زاده معلم بازنشسته ایلامی صاحب مغازه های این بازار است که این روزها تیتر یک رسانه های کشور شده است . آنطور که گفته شد او چند ماه است که از گرفتن کرایه مغازه های خود صرف نظر کرده تا در سرمای زمستان ، گرمای همدلی و نیکوکاری را به نمایش بگذارد.

لبخند مستاجران ارزوی قلبی من است

آقای رضا زاده با اشاره به اینکه این مغازه ها در مشاغل مختلفی مشغول به فعالیت هستند بیان داشت : این تعداد مغازه یا به صورت راسته ای یا تکی در سطح شهر ایلام پراکند هستند که به طور میانگین کرایه آنها حدود یک میلیون تومان در ماه است.

گرمای لطافت در هوای منفی ۵ درجه/ وقتی مالکان یاری گر مستاجران می‌شوند


مالک این مغازه ها اظهار داشت : ملک و املاکی که خداوند در اختیار من گذاشته است انفاقی است که خداوند در حق من داشته و بر خود لازم می دانم که من نیز این انفاق را به هم نوع هایم هدیه دهم .

او ادامه داد: بهترین نتیجه برای من لبخندی است که در این شرایط سخت بر لب مستاجرین می نشیند و امیدوارم هرچه زودتر شر ویروس کرونا از جامعه کم شود.

تا بهبودی اوضاع در کنار مستاجران هستم 

او هدف از این اقدام را عمل به مسئولیتی که در قبال جامعه دارد عنوان کرد و گفت: باید هر کسی سهمی در مقابله با بحران کرونا داشته باشد تا بتوان بر این ویروس خطرناک غلبه کنیم.

این خیر تصریح کرد : در این روزهای سخت اقتصادی سعی کنیم با همدلی و در حد توان ، سختی شرایط موجود را برای هم کم کنیم ، چرا که یکی از راه های برون رفت از شرایط موجود همین موضوع است .



ادامه ماراتن پویش بخشش اجاره ها در استان ایلام

از ایلام به ایوان می رویم ، در اینجا یکی از صاحبان پاساژهای بزرگ مرکز شهر در اقدامی خداپسندانه اجاره مغازه های خود را بخشیده است.

آقای احمدی( صاحب پاساژهای بزرگ مرکز شهر) در این باره می گوید: در این ایام و تعطیلی نسبی بازار و اماکن کسب و کار باید هوای همدیگر را داشته باشیم تا بتوانیم با موفقیت کرونا را شکست دهیم.

این خیر ایوانی بیان داشت: وظیفه خود دانستم که در شرایطی که درآمد مغازه داران کاهش پیدا کرده است اجاره ماهیانه آنان را ببخشم تا دغدغه حاصل شدن اجاره خود را نداشته باشند.کرونا اگرچه لحظات تلخی را برای ما رقم زد اما باعث به راه افتادن دریایی از همدلی و مهربانی برای رفع کمبودها و کمک به محرومان جامعه شد.

ملت بزرگ ایران اسلامی پیش از کرونا نیز تهدیدهای مختلفی از جمله جنگ تحمیلی را به یک فرصت تبدیل کرده و هنر سازماندهی در بحران ها را به خوبی آموخته اند ، ملتی که این بار نیز با همدلی و اتحاد تهدید کرونا را به فرصت تبدیل می کند ، فرصتی که نتایج آن را بعد ها می توان در ارتقاء بخش دارویی و آموزش کشور به خوبی دید .

گزارش از محمدحمید آغال

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
اگر به دارایی بگویی اجاره نگرفتم از مالیات کم کن میگوید به ما مربوط نیست ما میگیریم