وزیر نیرو از بهره مندی ۱۰.۰۲ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور به شبکه آبرسانی سالم و پایدار تا پایان کار دولت دوازدهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،رضا اردکانیان وزیر نیرو در طرح آبرسانی به ۵۷ روستای استان مازندران گفت:ما سال گذشته توانستیم طرح یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی را به نتیجه برسانیم و امروز هم شبکه‌ یکپارچه آبرسانی در تمام استان‌ها در حال اجرا است.

او ادامه داد:خوشبختانه جمعیت زیادی از روستا‌ییان درمدت زمان کوتاه به گروه بهره‌مند از آب شرب و سالم پیوستند.

وزیر نیرو گفت:خوشبختانه عملکرد این دولت در آبرسانی به روستاها مثبت بوده به طوری که تا به امروز ۱۱ هزار و ۹۶۲ روستا باجمعیتی بالغ بر ۸ میلیون نفر در دولت تدبیر و امید به شبکه آبرسانی سالم  متصل شدند.

اردکانیان گفت:تا پایان کار دولت دوازدهم ۱۰.۰۲ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور به شبکه آبرسانی سالم و پایدار متصل می شوند.

اردکانیان گفت:قرار است امسال ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان به نتیجه برسد که تاکنون ۱۹۰ طرح از این ۲۵۰ طرح به بهره برداری رسیده است.

وزیر نیرو بیان کرد:قرار است ۶۰ طرح بزرگ دیگر هم تا پایان امسال به بهره برداری برسد، خوشبختانه امروز هم طرح آبرسانی به ۵۷ روستا با جمعیت تحت پوشش ۳۲ هزار و ۶۶۰ نفری در مازنداران افتتاح شد.

او گفت:خوشبختانه امروز ما جزء کشور‌های هستیم که در موضوع آب و فاضلاب شهری در تراز مثبتی قرار داریم.


بیشتر بخوانید


اردکانیان درباره سد کانی‌سیب افزود: این سد بزرگ و مهمی است که ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته و می تواند ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب تنظیم شده را در طول سال به دریاچه ارومیه انتقال دهد.

او ادامه داد: قدرت تنظیم سد بیش از ۷۰۰ میلیون لیتر است که مابقی به مصارف زیست محیطی و تعریف شده خواهد رسید.

وزیر نیرو در خصوص دریاچه ارومیه هم گفت: در ۲۰ سال گذشته بین سال‌های ۷۴ تا ۹۳، با وجود بارش‌های متعدد، هر ساله ۴۰ سانتی متر به طور متوسط افت تراز دریاچه را داشتیم که اگر این روند ادامه می‌یافت و درمان شروع نمی‌شد، دریاچه حوالی سال ۹۶ خشک شده بود.

اردکانیان گفت:بر اثر فعالیت‌هایی که در فاصله ۹۳ تاکنون صورت گرفته، از سال ۹۴ خوشبختانه ۷۱ سانتی متر افزایش تراز دریاچه را داریم که ۷۵۰ کیلومتر مربع وسعت دریاچه افزایش یافته و حجم آب آن از یک و نیم میلیارد متر مکعب به بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

اردکانیان اظهار کرد: کار‌های زیادی توسط همه دستگاه‌ها انجام شد و وظیفه ما به عنوان وزارت نیرو در ستاد احیای دریاچه ارومیه، رهاسازی آب از سازه‌های آبی موجود بوده و تاکنون ۶ میلیارد و ۱۳۳ میلیون متر مکعب آب برای تامین حق‌آبه زیست محیطی دریاچه رهاسازی شده است. البته مصارف کشاورزی هم به روش‌های مناسب کاهش پیدا کرده و سالی حدود ۸ درصد بوده است.

وزیر نیرو افزود: تصفیه‌خانه‌هایی برای فاضلاب ساخته شده که پساب این‌ها وارد دریاچه می‌شود؛ دو تصفیه‌خانه در ارومیه و تبریز تا پایان دولت به ثمر خواهد رسید.

اردکانیان گفت: سد‌هایی مانند سیلوه و چپرآباد برای انتقال آب از حوضه آبریز مجاور ساخته شده و از چاه‌های غیر مجاز برای کمک به منابع زیر زمینی جلوگیری شده و این وعده به نحو شایسته‌ای محقق شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار