رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان بابیان اینکه در حال حاضر رنگ کرونایی تمامی شهر‌های استان زنجان به جز ابهر که نارنجی اعلام شده زرد است، گفت: تداوم چنین وضعیتی در گرو اقدامات پیشگیرانه و همکاری مردم در رابطه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان معیار اصلی تغییر رنگ شرایط کرونایی را شمار بیماران تست مثبت عنوان کرد و گفت: وقتی شمار بیماران کرونایی ۱۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت باشد، وضعیت قرمز حاکم است.

او افزود: اگر شمار بیماران تست مثبت بین ۴ تا ۶ نفر در ۱۰۰ هزار نفر باشد رنگ نارنجی و زیر چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نشان دهنده وضعیت زرد کرونایی است.

قزلباش با اشاره به اینکه مداخلات انجام گرفته طی ماه‌های گذشته به روند نزولی انتقال ویروس کرونا منجر شده است، گفت: افزایش شمار مراکز ۱۶ ساعته استان زنجان از ۱۲ مرکز به ۲۴ مرکز، بالا بردن تست‌های کووید- ۱۹، افزوده شدن تست‌های سریع و اعمال محدودیت‌ها از جمله اقدامات موثر در کنترل و کاهش مبتلایان و بستری‌ها بوده است.

او ادامه داد: اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت کرونایی شهر‌ها و اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی نیز به تحقق برنامه‌های ترسیم شده در راستای سیر نزولی بیماری کمک فراوانی کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی  زنجان گفت: کارکرد اصلی این مهم جلوگیری از بروز موج بعدی ویروس کرونا در استان زنجان است و به این مهم باید توجه داشت که در صورت عدم اجرای اقدامات موثر به ویژه در موج سوم بیماری باید در مدت ۲ هفته یک‌هزار و ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌های زنجان بستری و حدود ۱۵۵ مرگ و میر کرونایی به وقوع می‌پیوست.

او افزود: حدود ۱۴ درصد از بیماران بستری در بیمارستان به بخش آی سی یو منتقل می‌شوند که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آنان به لوله گذاری نیاز دارند که متاسفانه در مراحل بعدی دچار آسیب‌های جدی شده و در نهایت به مرگ بیمار منتهی می‌شود.

قزلباش ادامه داد: هر چقدر میزان بستری‌های کرونایی کنترل و درمان‌های سرپایی گسترش یابد، می‌توان از مرگ و میر‌های ناشی از این بیماری جلوگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: به طور میانگین طی آبان امسال روزانه ۱۰۲ بستری کرونایی در بیمارستان‌های زنجان وجود داشت که این رقم در آذر به ۶۷ نفر و در دی ماه به ۳۳ نفر رسیده است.
 
 
منبع ایرنا
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.