نشست بررسی مشکلات شهرک صنعتی مهاباد در رابطه با دفع فاضلاب سنتی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، خروج پساب شهرک صنعتی مهاباد در مسیر جاده مهاباد - میاندوآب باعث آلودگی چند زهکش و پخش بوی نامطبوع در مسیر عبور خود می‌شود که این امر علاوه بر پیامدهای زیست محیطی آن، باعث نارضایتی روستاییان این منطقه به‌ویژه کشاورزان، باغداران و حتی رهگذران شده است.

سلیمان پاکزاد بخشدار مرکزی مهاباد در نشست بررسی مشکلات شهرک صنعتی مهاباد گفت: متأسفانه درصد زیادی از فاضلاب تولیدی این واحد‌ها به دلیل عدم ظرفیت تصفیه خانه مرکزی شهرک صنعتی به صورت خام و بدون تصفیه وارد زهکش‌های اطراف شهرک صنعتی می‌شود و تولید بوی نامطبوع این فاضلاب باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان منطقه می‌شود.

او افزود: بخشی از این مشکلات را به صورت موقت رفع کرده ایم، اما باید چاره‌ای اندیشیده شود و راهی برای دفع پساب پیدا کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: هر سال با شروع فصل گرما و فعالیت شدن واحد‌های مختلف در این شهرک، فاضلابی که به صورت ناقص تصفیه و وارد زهکش‌های حاشیه جاده اصلی‌ می‌شود، باعث ایجاد بوی بسیار نامطبوع شده و در این روز‌های کرونایی اهالی شهر گوک‌تپه و چند روستایی که پساب فاضلاب شهرک صنعتی از محدوده روستا و زمین‌های زراعی و باغی آنان عبور می‌کند را اذیت می‌کند.

این درحالی است که هر رهگذاری که از این جاده عبور می‌کند در مسیری سه کیلومتری نیز مجبور است تا این بوی نامطبوع را در این محدوده تحمل کند.

برای حل مشکل فاضلاب شهرک صنعتی مهاباد طرح مطالعاتی مدول دوم تصفیه‌خانه به پایان رسیده و در صورت تامین اعتبار، ساخت آن شروع می‌شود که با راه‌اندازی آن، مشکل انتشار بوی نامطبوع تا حدودی در پایین دست شهرک برطرف می‌شود.

این شهرک صنعتی دارای یک تصفیه‌خانه کوچک با ظرفیت تصفیه ۳۰۰ متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز بوده در حالی که میزان فاضلاب تولید شده در آن چند برابر بیشتر از این حجم است و فاضلابی که به صورت ناقص تصفیه شده به سمت زهکش‌های پایین دست شهرک جاری می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.