رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال گفت: عوارض این آزادراه با تاییدیه و ابلاغ کتبی وزارت راه و شهرسازی به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، عبدالرضا دستمالچی،رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال اظهار داشت: عوارض آزادراه خرم‌آباد – پل زال برای برخی خودرو‌ها کمتر از ۱۵ درصد افزایش یافته، اما میانگین افزایش عوارض تمامی خودرو‌ها ۱۵ درصد و منطقی است.

او با اشاره به شیوع کرونا و کاهش تردد‌ها افزود: ترافیک عبوری روزانه در آزادراه خرم آباد – پل زال قبل از این به طور متوسط ۱۳ هزار خودرو بود که اکنون ۱۱ تا ۱۲ هزار دستگاه وسیله نقلیه است.

او ادامه داد: نرخ عوارض آزادراهی بر اساس قانون، هر ۱۲ ماه یکبار افزایش می‌یابد که با توجه به اینکه آخرین افزایش عوارض آزادراه خرم آباد – پل زال شهریور ۹۸ بوده است، نرخ‌های جدید پس از ۱۶ ماه از فردا دهم دی ماه اعمال خواهد شد.

دستمالچی اضافه کرد: از دهم دی ماه نرخ عوارض سواری در آزادراه خرم آباد – پل زال ۲۱ هزار تومان، وانت ۴۰، مینی بوس ۳۲، کامیونت ۴۵، اتوبوس ۳۷، کامیون ۲ محور ۵۰، کامیون سه محور ۶۵ و تریلی ۷۸ هزار تومان خواهد بود.

او بدون اشاره به میزان درآمد سالانه از محل عوارض آزادراه نیز گفت: طبق قانون ۲۵ درصد عوارض دریافت شده باید صرف نگهداری آزادراه شود، اما در زمان حاضر شرکت بهره بردار، ۳۵ درصد عوارض‌های دریافتی را برای نگهداری آزادراه هزینه می‌کند و در ماه تا چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای نگهداری آزادراه هزینه شده است.

رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال با اشاره به اینکه افزایش نرخ عوارض فرمول خاصی ندارد ادامه داد: این قیمت‌ها بر اساس هزینه‌های نگهداری و استهلاک سرمایه، محاسبه و اعمال می‌شوند.

دستمالچی با بیان اینکه نگهداری و تعمیر آزاد راه به طور دائم انجام می‌شود افزود: مقایسه نرخ عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال با برخی از عوارضی‌های کشور درست نیست چرا که این عوارضی‌ها از مرحله بهره برداری خارج شده اند و عوارض آن‌ها کسب سرمایه جایگزین است.

آزادراه خرم آباد پل زال در حد فاصل ۲ شهر خرم آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ کیلومتر قرار گرفته که با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در ۱۱ آبان سال ۸۹ به بهره برداری رسید.

عوارض این آزادراه از ابتدای بهره برداری خبرساز شد و عده‌ای در این خصوص گلایه داشتند و امروز نیز با گذشت ۱۰ سال از این بهره برداری، عوارض آزادراه خرم زال همچنان خبرساز و نارضایتی برخی مردم استان‌های لرستان و خوزستان را به همراه داشته است.

آخرین بار نرخ عوارض دریافتی از خودرو‌ها در آزاد راه ۱۰۴ کیلومتری خرم آباد - پل زال از ابتدای شهریور ۹۸ افزایش یافت.

هم اکنون دریافتی از خودروی سواری ۱۸ هزار تومان، مینی بوس ۳۱، وانت ۳۵، اتوبوس ۳۶، سه محور ۵۵ و تریلی ۶۵ هزار تومان است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.