رحمت‌الله فیروزی‌پور گفت:برای جذب و اشتغال جوانان تحصیل کرده طی سالیان اخیر فعالیتی در منطقه بادرود صورت نگرفته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بسیاری از جمعیت جوان و بیکار امروز کشور همان افرادی هستند که در دهه ۸۰ با تشویق و اجبار خانواده‌های خود وارد بازار کار آزاد نشده و برای ادامه تحصیل روانه دانشگاه‌ها شدند تا بلکه بتوانند شرایط کاری خوبی برای خود مهیا کنند.
کسب درآمد امروز توانسته بسیاری از موضوعات را به حاشیه ببرد به نحوی که تاخیر در ازدواج جوانان یکی از عواملی است که به دلیل نبود شغل مناسب جوانان نسبت به این سنت حسنه رسول اکرم (ص) روی خوشی نشان ندهند و این موضوع در نوع خود تبعات مختلفی را به دنبال داشته است.

رحمت‌الله فیروزی‌پور نماینده مردم نطنز و بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی پیرامون دغدغه‌های جوانان تحصیل کرده کشور اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلات فعلی کشور خاصه در شهرستان نطنز و بادرود محصول کم‌کاری و بی‌توجهی تصمیم‌گیران و افراد موثر در منطقه بوده است.

فیروزی‌پور گفت: برای جذب و اشتغال جوانان تحصیل کرده طی سالیان اخیر فعالیتی در منطقه بادرود صورت نگرفته و با توجه به وجود دانشگاه‌های آزاد و پیام نور با فارغ‌التحصیلان زیادی همراه با درخواست کار روبرو هستیم و شاید بیش‌ترین مراجعه و تماس‌ها و درخواست‌ها از نماینده مجلس، شغل و کار جوانان است عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: دولت توجه بیشتری برای فراهم کردن بستر مناسب تولید و اشتغال و کارآفرینی در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنایع دستی و صنعتی ایجاد کند و با بسته‌های حمایتی از قبیل زمین و تسهیلات شرایط مطلوب را برای جوانان علاقمند فراهم کند.

ایران بهترین شرایط برای توسعه و پیشرفت دارد

علیرضا کاملی یکی از جوانان تحصیل کرده بادرودی که در مقطع دکترا تحصیل کرده است  اظهار داشت: کشور ایران با توجه به ترکیب جمعیتش به‌عنوان یکی از کشور‌های جوان دنیا محسوب می‌شود بنابراین بهترین و مناسب‌ترین شرایط را برای رسیدن به توسعه و پیشرفت در تمام حوزه‌های علمی اقتصادی سیاسی و فرهنگی دارد.

او گفت: با توجه به امر آموزش و پرورش نسل جوان می‌تواند پیشتاز توسعه همه‌جانبه جهان باشد و توجه به تمامی مزیت‌های رقابتی که کشور ایران جهت توسعه و پیشرفت دارد آمار بیکاری جوانان دو برابر میانگین جهانی است.

کاملی به عوامل عدم اشتغال جوانان مخصوصاً دارای تحصیلات اشاره کرد و گفت: ورودی بدون کنترل تحصیلات عالی که منجر به بالا رفتن انتظارات قشر تحصیل‌کرده شده است، تأکید آموزش‌های علمی بر آموزش‌های تئوری به جای مهارت‌آموزی، عدم نیازسنجی درست از بازار کار و تخصیص مناسب رشته‌های دانشگاهی توسط وزارت علوم و کار و امور اجتماعی از جمله دلایل این معضل برای جوانان تحصیل کرده در جامعه امروزی است.

او گفت: استفاده از سیستم جایگزین‌سازی به جای جانشین‌پروری که منجر به عدم شناسایی نخبگان شده است و عدم توجه به شرکت‌های دانش بنیان توسط دولت از دیگر عوامل موثر در عدم جذب نیرو‌های توانمند و شایسته است.

کاملی تاکید کرد: مشکل بیکاری جوانان تحصیل‌کرده مسئله‌ای برای امروز و فردای کشور است، زیرا تمامی علل فوق موجب بیکاری می‌شود و تبعاتی همچون مهاجرت نخبگان، افزایش سن ازدواج، اعتیاد، روی آوردن به مشاغل کاذب و سرد شدن دانش‌آموزان برای آینده شغلی‌شان را به دنبال دارد.

حسین نقدی یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای شهرستان نطنز  اظهار داشت: امروز نیاز کشور به ویژه در حوزه صنعت و عمران به جوانان متخصص و آموزش دیده بسیار زیاد است، ولی بین دو بخش هیچ مقاربتی نیست و این موضوع در نوع خود نشانه ضعف است.

رکود بر بازار خوداتکایی ملی را مسدود کرده است

نقدی بادی ضمن اشاره به دلایل عدم اشتغال جوانان تحصیلکرده اردستانی تصریح کرد: شرایط رکود بر بازار، قاچاق کالا که راه خود اتکایی ملی را مسدود کرده است و همچنین واردات بی رویه غیر مسئولانه و غیر ضرور کالا به کشور راه تحقیق را بسته است از علل عدم اشتغال جوانان تحصیل کرده در کشور طی سال‌های اخیر است.

این فرهنگی بازنشسته عنوان کرد: فرهنگ ناصحیح کار در جامعه و مشکل غیرمعقول میان کارگران و کارفرمایان و قوانین تعریف شده غیر کاربردی، یکی دیگر از علت‌هایی است تا قشر تحصیل کرده، انگیزه جذب در بازار اشتغال تحصیل کرده را ناممکن سازد و در کنار این عوامل توقع قشر تحصیل کرده بالاست و همگی خواستار شغل پست میز نشینی هستند.

نقدی بادی با بیان اینکه آموزش‌های دانشگاهی نیاز صنعت را برطرف نمی‌کند و دانش‌های آموخته شده کاربردی نیست، گفت: به جای تقویت و کاربردی کردن رشته‌ها، تعداد مراکز آموزشی را زیاد کردند و تابلو‌های دانشگاه را به رخ کشیدند در حالی که رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کشور ارتباطی ندارند و وعده و وعید‌های مسئولان مبنی بر جذب نیرو‌های متخصص جنبه اجرایی به خود نگرفت که جای سول دارد.

سید محمد طباطبایی، مسئول نمایندگی تعاون و کار و رفاه اجتماعی بادرود  اظهار داشت: با توجه به اینکه نرخ بیکاری دربین جوانان تحصیل کرده نسبت به میانگین کشوری عددی بالاتر است می‌توان دلایل آن را به عدم آشنایی بسیاری از دانش آموختگان با مدیریت کسب و کار و کارآفرینی دانست.

طباطبایی ضمن اشاره به اهمیت کارآفرینی در کشور و اهمیت نهادینه شدن فرهنگ این مهم گفت: اگر فرهنگ کارآفرینی در کشور نهادینه شود فارغ التحصیلان به جای اینکه دنبال اشتغال خود باشند به دنبال کارآفرینی هستند که هم خود و هم عده‌ای از جوانان را مشغول به کار می‌شوند.

کمبود مهارت یکی از عوامل بیکاری جوانان

او علل دیگر بیکاری این قشر از جوانان را کمبود مهارت عملی آنان برشمرد و تصریح کرد: این قشر به دلیل نداشتن مهارت لازم نمی‌توانند وارد بازار کار شوند و بر همین اساس لازم تا مهارت‌آموزی و افزایش مهارت همواره در دستور کار جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

مسئول نمایندگی تعاون و کار و رفاه اجتماعی بادرود افزود: دلیل دیگر بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نگاه ویژه این قشر به مقوله اشتغال است چراکه اغلب فارغ‌التحصیلان انتظار دارند در یک دستگاه دولتی استخدام شوند در حالی که فضای اداری کشور ظرفیت جذب همه فارغ‌التحصیلان را ندارد.

او اظهار داشت: عدم تناسب و تطابق رشته‌های دانشگاهی با محیط‌های کسب و کار در فضای جامعه علت دیگری است بدین معنی که دانشگاه و صنعت هر کدام مسیر جداگانه‌ای را طی کرده و هماهنگی لازم جهت آموزش نیروی کار وجود ندارد به طوری که در برخی از رشته‌های دانشگاهی میزان بیکاری به طرز چشمگیری بالاست مانند رشته‌های کشاورزی، مهندسی، علوم تربیتی و ... و در برخی موارد فرد مجبور به روی آوردن به مشاغل کاذب می‌شود.

طباطبایی تأخیر در اشتغال در حرفه مناسب را عاملی برای تأخیر در ازدواج عنوان کرد و افزود: عوامل بیان شده و عدم اشتغال تحصیل کنندگان دانشگاهی باعث تاخیر در ازدواج آنان و تشکیل خانواده می‌شود که این خود آسیب‌های فردی و اجتماعی را به دنبال دارد.

او بیان داشت: در سال‌های اخیر طرح اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در راستای بند الف تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی برنامه ششم توسعه و در چارچوب اقتصاد مقاومتی حال انجام است به طوری که اگر کارفرمایان از فارغ التحصیلان دانشگاهی لیسانس و بالاتر برای افزایش اشتغال خود استفاده کنند دولت ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما بعلاوه سه درصد سهم بیمه بیکاری را ماهانه و برای مدت دو سال به حساب کارفرما واریز می‌کند.

منبع:تسنیم
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.