باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

قطعه سازی خودرو در اصفهان در غل و زنجیر موانع تولید

رئیس اتحادیه بازار خودرو استان اصفهان از افزایش ۵۰ درصدی واحد‌های تعطیل صنف قطعه سازان خودرو استان اصفهان از آغاز امسال تاکنون خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، استان اصفهان از دهه ۷۰ با ورود به عرصه تولید قطعات مهم و راهبردی، نقش مهمی در تامین نیاز‌های اساسی خودروسازان سراسر کشور ایفا کرده است.

صنعتگران  اصفهان  با تلاش فراوان توانستند در دهه ۸۰ به عنوان دومین استان تولیدکننده قطعات خودرو بعد از استان مرکزی در کشور شناخته شوند. اما مسئله‌ای که در نهایت مانع از گسترش این صنعت در استان اصفهان و حضور در بازار‌های صادراتی شد موانع اقتصادی فراوانی بود که ناگهان بر سر راه این صنعت قرارگرفت و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

همکاری نکردن برخی مسئولان برای برداشتن فشار‌های اولیه از روی این صنعت مهم در نهایت کوهی از مشکلات را برای شاغلان این حوزه به وجود آورد به طوری که ستون‌های استوار این صنعت که قرار بود، چراغی برای رونق اقتصادی کشور باشد، سست شد.
 

بیشتر بخوانید 

قطعه سازی خودرو در اصفهان در غل و زنجیر موانع تولید

پروانه‌هایی که باطل و تولید کم رونق می‌شود


حمیدرضا قندی رئیس اتحادیه بازار خودرو استان اصفهان  اظهارداشت: اصفهان در تولید قطعات مهم صنعت خودروسازی نقش حیاتی درکشور دارد، اما متاسفانه بی توجهی‌های برخی مسئولان و انباشته شدن مشکلات اقتصادی سبب شده تا از امسال تاکنون شاهد افزایش ۵۰ درصدی تعطیلی واحد‌های صنفی این حوزه باشیم.

او افزود: تاکنون پروانه بیش از ۵۰ واحد صنفی تولید قطعات خودرو در استان اصفهان باطل شده است.

رئیس اتحادیه بازار خودرو استان اصفهان تاکید کرد: تعطیلی این دسته از واحد‌های صنفی در افزایش قیمت خودرو در بازار موثر است و این موضوع قطعا به نفع مردم نیست.

قندی اضافه کرد: اصلی‌ترین علت تعطیلی واحد‌های صنفی کاهش درآمدها، تورم، نبود قطعات وارداتی دربازار، کاهش قدرت خرید مردم و پیامد‌های ناشی از شیوع کرونا است.

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود با ادامه این وضع، از ۷۴۰ واحد صنفی تولید قطعات خودرو در استان اصفهان ۴۰ واحد دیگر تا پایان فصل زمستان تعطیل شوند.
قطعه سازی خودرو در اصفهان در غل و زنجیر موانع تولید
 

بیکاری ۷۰ درصدی در صنعت تولید قطعات خودرو در اصفهان


در همین زمینه مرتضی گل افشان نایب رئیس اتحادیه بازار خودرو استان اصفهان  اظهارداشت: باید در نظر داشته باشیم که اولین پیامد تعطیلی این واحد‌ها اخراج کارگران و بیکاری آنان است به طوری که اکنون، آمار بیکاری در این صنعت به ۷۰ درصد رسیده است.

او افزود: فقط در یک ماه اخیر بیش از ۳۰۰ نفر به جمع بیکاران صنعت تولید قطعات خودرو در استان اصفهان اضافه شدند که این آمار هشدار بسیار جدی برای نابودی این صنعت و بازار خودرو محسوب می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه بازار خودرو استان اصفهان گفت: بیشترین آمار بیکاری ناشی از تعطیلی واحد‌های تولید قطعات خودرو در شهر اصفهان مربوط به مناطق صنعتی شمال شهر است.
 
کاهش ۳۰ درصدی قطعات خودرو که دامن خودرو سازان را گرفته است

علیرضا جلوانی مسئول خزانه داری اتحادیه بازارخودرو استان اصفهان با اشاره به کمبود قطعات در انبار‌ها گفت: نباید فراموش کنیم که انبار‌های قطعات خودرو اتحادیه هم با تحویل قطعات به شرکت‌های خودرو ساز در حال تخلیه است و صنعت از رمق افتاده قطعه سازی نمی‌تواند کمبود‌ها را جبران و انبار‌ها را پر کند.

او ادامه داد: کمبود قطعات خودرو در انبار‌های خزانه داری اتحادیه نشانه کاهش تولید ماهیانه واحد‌های فعال است و آنطور که آمار‌های ما نشان می‌دهد سرانه تولید این واحد‌ها در آبان نسبت به مهر ماه، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مسئول خزانه داری اتحادیه بازار خودرو استان اصفهان افزود: این میزان کاهش تولید نخست دامن خودروسازان کشور را می‌گیرد و بازار را متزلزل می‌کند.

قطعه سازی خودرو در اصفهان در غل و زنجیر موانع تولید

کمبود ۱۰ درصدی قطعات وارداتی، مشکل کوچکی که بحران شد


نایب رئیس اتحادیه بازارخودرو استان اصفهان تاکید کرد: نباید از نظر دور داشت که اصفهان توانسته با مشقت بسیار، صنعت تولید قطعات خودرو را رونق دهد تا جایی که قطعه سازان اصفهان بیش از ۹۰ درصد از قطعات مهم صنعت خودرو سازی کشور را بومی سازی و تولید کرده اند.

گل افشان افزود: اکنون فقط نیازمند واردات ۱۰ درصد از قطعات خودرو هستیم، اما سوء مدیریت برخی دستگاه‌ها در تامین بودجه واردات این قطعات و انباشت آن‌ها درگمرکات کشور سبب شده تا این مشکل کوچک به بحران بزرگ اقتصادی بدل شود.

او اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار خودرو به خاطر نقص قطعه در انبار‌های مختلف اتحادیه استان اصفهان خاک می‌خورد.
 
بازار ارز و تاثیرات آن بر اشتغال قطعه سازان خودرو

مهدی قندی نایب رئیس دوم اتحادیه بازار خودرو استان اصفهان گفت: از دولت می‌خواهیم ارز نیمایی را که برای تنظیم و کاهش نرخ دلار به بازار تزریق می‌کند به حل مشکلات قطعه سازان برای خرید قطعات وارداتی مورد نیاز هم اختصاص دهد.

او افزود: هرگاه که اعتباری برای خرید یکسری قطعات از بازار‌های خارجی فراهم می‌شود با بالا رفتن لحظه‌ای نرخ ارز تمام برنامه ریزی‌ها لغو می‌شود.

نایب رئیس دوم اتحادیه بازار خودرو استان اصفهان گفت: خوشبختانه باید بگوییم با وجود همه مشکلات دست کم امسال توانستیم مانع دلالی و قاچاق قطعات خودرو شویم.

به نظر می‌رسد رفع موانع تولید در صنعت خودروسازی هدفی است که با تصمیم و اقدام در سطح ملی ممکن است، اما قطعا روشن شدن چراغ تولید، در ابتدا نور امیدی برای بازگشت کارگران ماهر و توانمند اصفهانی به محل کارشان و پس از آن به حرکت درآمدن خودرو‌هایی است که در انبار‌ها به دلیلی نقص قطعه خاک می‌خورند و سبب افزایش قیمت شده اند.

گزارش از عیسی صادقی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۵:۵۱ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
کلا مونع تولید دو چیزه // مالیات سنگین و سود بالای بانکی // بقیه حرفها ادرس دروغه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
خدا شکر انشالله هیچ وقت قفل باز نشود تا تولید ارابه های مرگ تولید نشوند
در این مورد از دولت بی تدبیر تشکر می کنیم