معاون بازسازی واحدهای مسکن روستایی گفت: قرچک رتبه اول در کشور با ۶۹ درصد از واحدهای مسکونی نامقاوم را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا روستایی معاون بازسازی مسکن روستایی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در استان تهران ۲۲۶ هزار واحد مسکونی که معادل ۴۶ درصد می‌شوند؛ باید در برابر زلزله و حوادث طبیعی مقاوم سازی شوند، افزود: ۲۲۵ هزار و ۵۵۶ واحد مسکونی مجاز در استان تهران داریم که ۱۰۳ هزار واحد مسکونی از این تعداد بخش عمده‌ای از این واحدها نامقاوم هستند.

روستایی با بیان اینکه ۱۶ شهرستان در استان تهران وجود دارند که ۹ شهرستان از این تعداد نامقاوم هستند، افزود: ۵ میلیون و ۲۲۱ هزار واحد در کشور داریم که ۵۷ درصد از آنها نا مقاوم هستند که معادل ۲ میلیون و ۹۶۱ هزار واحد مسکونی می‌شوند و ۳.۵ درصد از واحدهای مسکونی مقاوم در تهران است.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن استان تهران بیان کرد: ۳۷۳ هزار نفر در واحدهای مسکونی مقاوم زندگی می‌کنند که در معرض خطر هستند و اگر زلزله در استان تهران معادل زلزله کرمانشاه رخ دهد، فاجعه بسیار بدی رخ خواهد داد به طوری که ۱۲۰ هزار نفر فوتی خواهیم داشت.

روستایی با اشاره به اینکه در این ۱۰۳ هزار واحد مسکونی ۳۳ هزار واحد مسکونی تخریب می‌شوند، گفت : ۱۲۰ هزار نفر در این ۳۳ هزار واحد ساکن هستند که احتمال فوت آنها وجود دارند، این آمار‌ها تنها بخش کوچکی از این آسیب‌هایی است که بر اثر حوادث طبیعی رخ خواهد داد.

روستایی بیان کرد: بخش عمده‌ای از واحدهای مسکونی در استان تهران آپارتمان هستند و احتمال تخریب واحدهای آنها بیشتر است به طوری که ۷۶ درصد از واحدهای مسکونی دو طبقه هستند و این به دلیل تراکم بالای ساخت وساز است.

او با اشاره به اینکه ۱۶ شهرستان در استان تهران وجود دارند که ۹ شهرستان از این تعداد نامقاوم هستند و شهرستان‌های ورامین، ملارد و قرچک جزو سه شهرستانی هستند که بیشترین میزان تخریب را برجای خواهند گذاشت، گفت: همچنین در ورامین مسکن مهر فاقد متقاضی داشتیم که برخی متقاضیان طرح ملی مسکن را به واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی انتقال دادیم.

این مقام مسئول یادآور شد: در کل کشور ۵ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۷۷۹ واحد مسکونی روستایی ساخته شده که ۵۷ درصد آنها غیر مقاوم است.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تهران جمعیت ساکن در واحدهای فرسوده و ناایمن روستاهای استان تهران را ۳۷۳ هزار نفر عنوان کرد و گفت: اگر به عنوان مثال زلزله‌ای به بزرگی زلزله کرمانشاه در تهران رخ دهد صرفاً در روستاهای استان تهران بدون احتساب شهرها ۱۲۰ هزار نفر فوتی خواهیم داشت که رقم فاجعه باری است به خصوص که ۷۶ درصد واحدهای روستایی استان تهران دو طبقه به بالا هستند.

این مقام مسئول یادآور شد: ۶۸ درصد واحدهای روستاهای قرچک، ۶۵ درصد واحد روستایی ورامین، ۶۳ درصد واحدهای روستایی اسلامشهر، ۵۹ درصد واحدهای روستایی فیروزکوه، ۵۴ درصد واحدهای روستایی دماوند، ۵۱ درصد واحدهای روستایی شمیرانات و ۴۹ درصد واحدهای روستایی ری در بافت فرسوده و ناایمن قرار دارند.

روستایی ادامه داد: میانگین هزینه بازسازی هر واحد روستایی را اگر صد میلیون در نظر بگیریم در صورتی که زلزله‌ای در تهران رخ دهد. ۳۳ هزار واحد آسیب خواهد دید که صرفاً ۳۳ هزار میلیارد ریال هزینه بازسازی این واحدها خواهد بود.

او در پایان تصریح کرد: بنیاد مسکن بر اساس قانون هیچ گونه مسئولیتی در برابر ساخت و سازهای غیرمجاز و خارج از حریم روستاها ندارد و باید دهیاری‌ها در این خصوص دخالت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار