معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گفت: فعالیت های عمرانی حدود ۹۵ درصد جمعیت ساکن در روستا‌های کشور در چارچوب طرح هادی انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص اجرای طرح هادی در روستاهای کشور گفت: طرح هادی ضمن ساماندهی وضع موجود روستاها، چگونگی استفاده از زمین‌های روستا را مشخص می‌کند و هدف کلی این طرح  ایجاد زمینه برای توسعه و آبادانی روستاها، هدایت توسعه فیزیکی روستا و ایجاد تسهیلات لازم برای ساخت مسکن روستایی و توسعه اشتغال روستایی است.

او ادامه داد: ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که طرح هادی برای بیش از ۳۹ هزار و ۲۰۰ روستا  تهیه شده است و فعالیت عمرانی حدود ۹۵ درصد جمعیت ساکن در روستا‌های در چارچوب طرح‌ هادی است.

این مقام مسئول تصریح کرد:  طرح هادی در اجرا دارای دو شکل تدریجی و بهینه سازی است که درخواست برای بهینه سازی روستا‌ها بسیار زیاد است که شامل بهینه سازی شبکه‌های معابر و دفع آب‌های سطحی، ایجاد بوستان‌های روستایی می شود.

او ادامه داد: این گونه طرح‌ها تاکنون در حدود ۲۰ هزار روستا اجرا شده اما هنوز تکمیل نیست، زیرا اجرای این گونه طرح‌ها به اعتبارات زیادی نیاز دارد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه همه طرح‌ها با مشارکت و همیاری مردم انجام می‌گیرد گفت: طی ۳ سال گذشته ۱۲ هزار کیلومتر از شبکه معابر روستایی را با مشارکت مردم و دهیاری‌ها آسفالت کردیم که با اتکا به اعتبارات دولتی این حجم کار قابل اجرا نبود.

او تصریح کرد: روستا‌ها با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیت و پیگیری خود مردم و مشارکت آن‌ها در اجرای طرح هادی و بهینه سازی اولویت بندی می‌شوند و در ابتدای هر سال  اعتبارات تخصیص می یابد و طی سال پروژه‌ها اجرا می‌شود.

شاملو افزود: مشخص شدن محدوده روستا از الزامات تهیه طرح‌های هادی است در طرح هادی استانداردی داریم که با توجه به جمعیت روستا، میزان توسعه روستا پیش بینی می‌شود و باید اراضی زراعی و باغی روستاها حفظ شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گفت: سال گذشته دولت با وجود همه مشکلات ۲۳۰۰ میلیارد تومان به ما اختصاص داد که از این میزان فقط در مناطق سیل زده حدود ۸۶۰ میلیارد تومان برای ایمن سازی روستا‌ها  اعتبار داه شد و بیش از ۱۵۰۰ پروژه فقط در این مناطق اجرا شده است.

شاملو بیان کرد: اولویت باید توسعه روستایی باشد و مشارکت مردمی و همچنین دهیاری‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه روستا‌ها دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار