به نظر می‌رسد موضوعات مهم کشور قرار است امروز در دومین جلسه سران قوا مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، احسان عسکری مدیرکل دفتر حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی دیروز یکشنبه ۷ دی ماه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مجلس فردا میزبان جلسه سران قواست؛ امید است با برگزاری منظم و بی‌وقفه جلسات و اتحاد و همکاری سران قوا، تصمیماتی در راستای گشودن گره‌های معیشتی مردم تصویب شود.»

جلسه سران قوا

چرا جلسه سران قوا برگزار می‌شود؟

جلسات سران قوا معمولا برای حل، بررسی و اظهارنظر هر کدام از قوای سه گانه نسبت به موضوعات مهم کشور برگزار می‌شود و هدف آن حل مشکلات کلان کشور و پیداکردن راهکار‌هایی مناسب با این مشکلات است. پس از تشکیل مجلس یازدهم این نشست تاکنون یک بار با حضور سران سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه برگزار شده است. این جلسه، اما برای بار دوم خود به دلیل ابتلای محمد باقر قالیباف رئیس قوه مقننه به ویروس کرونا لغو به زمان دیگری موکول شده بود.

جلسه سران قوا

در نخستین جلسه سران قوا چه گذشت؟

جلسه سران قوا نخستین بار پس از تشکیل مجلس یازدهم شورای اسلامی در تاریخ ۲۳ شهریورماه امسال با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس قوه مجریه، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه و محمد باقر قالیباف رئیس قوه مقننه تشکیل شد.  

جلسه سران قوا

حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در این جلسه گفت: این جلسه روسای سه قوه اولین جلسه بعد از تشکیل مجلس یازدهم است. همواره همکاری و هماهنگی سه قوه می‌تواند به رفع و حل سریع‌تر مشکلات کشور کمک کند و بی تردید مجلس و قوه قضائیه در بسیاری از مسائل و به ویژه در شرایط خاص امروز که همزمان با تحریم‌های حداکثری و بیماری کرونا مواجه هستیم، می‌توانند در کنار دولت، رفع کننده مشکلات مردم باشند. در این جلسه پیرامون مساله ارز و اینکه ارز صادرات غیرنفتی به چه صورت به چرخه اقتصاد کشور بازگردد، مسئله نقدینگی کشور، اینکه چه برنامه‌هایی باید زودتر عملیاتی شود و هدایت نقدینگی‌ها با هدف کاهش تورم، راه‌های تقویت سرمایه گذاری و رفع موانع تولید که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، بحث‌های خوبی مطرح شد. بخشی از این جلسه نیز به بررسی مسایل منطقه و طراحی‌ها و توطئه‌های آمریکا و صهیونیستی اختصاص یافت. مسائلی را که در جلسه امروز طرح کردیم در جلسات بعدی به ثمر می‌رسانیم و این هماهنگی‌ها و حل این مسائل، بی تردید در شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

جلسه سران قوا

حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه قضاییه نیز در تشریح نخستین نشست سران قوا اظهار کرد: امروز دشمن با جنگ اقتصادی، روانی و رسانه‌ای به دنبال مأیوس کردن مردم، اخلال در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و جامعه است و همکاری همه قوا و به خط شدن همه ظرفیت کشور، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه موفقیت کشور در مقابله با ویروس کرونا، به این دلیل بوده که همه ظرفیت کشور به خط شده و در این مسیر به ویژه حضور و مشارکت مردم بسیار نقش‌آفرین بوده است، افزود: دشمن ایجاد یأس را در بین مردم دنبال می‌کند و باید با اقدامات‌مان در همه حوزه‌های اجرایی، تقنینی، قضایی، نظارتی و پیگیری ها، امید را در میان مردم ارتقاء دهیم. بحث‌هایی که در جلسه امروز مطرح شد، دغدغه‌هایی است که در بین مردم وجود دارد. این مسائل باید دغدغه همه باشد و هر کس در حوزه مسئولیت خود به دنبال حل آن‌ها باشد. امیدوارم مباحث این جلسه و جلساتی از این دست، در جهت رفع مشکلات و گره‌گشایی در زندگی مردم عزیز باشد.

جلسه سران قوا

محمد باقر قالیباف رئیس قوه مقننه نیز در این جلسه خاطرنشان کرد:  از خداوند متعال سپاسگزارم که اولین جلسه مشترک سران قوا در دوران فعالیت مجلس یازدهم با اولویت بررسی مسائل اقتصادی به عنوان دغدغه این روز‌های یکایک مردم، مخصوصاً مردم مناطق محروم و آن بخش از عزیزانی که سربازان و مجاهدان عرصه تولید، در حوزه صنعت، کشاورزی، تجارت و صادرات و همه بخش‌ها هستند، برگزار شد. در جلسه امروز هماهنگی، همدلی و همکاری خوبی در حوزه مسایل اقتصادی وجود داشت. واقعیت این است که مهم‌ترین دغدغه همه و به ویژه سران قوا، توجه به حل مشکلات مردم در بخش‌های مختلف است. امیدوارم با تصمیم‌گیری که شد، بتوانیم در حوزه بازار ارز، بورس، هدایت نقدینگی و سر و سامان دادن به بازار کالا حرکت‌های خوبی انجام دهیم.

وی ادامه داد: دولت محترم مسئولیت اجرایی کار را دارد و بار سنگینی بر عهده دولت و ریاست محترم جمهور است. حتماً در فرصت پیش رو، همانطور که حضرت آقا فرمودند که حداقل ۳ فرصت ۱۰۰ روزه پیش رو است، همگی تلاش می‌کنیم که در این راه به دولت کمک کنیم تا بتواند در مسیر اجرای تصمیماتی که برای سر و سامان دادن به مسایل اقتصادی و کاهش مشکلات مردم دارد، گام بردارد. واقعیت این است که امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی به شکل اجباری عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی را با کشور‌های منطقه خلیج فارس دنبال می‌کنند. این‌ها حتماً باعث ناامنی خواهند شد و حتماً به دنبال شیطنت خواهند بود. در جلسه هم این موضوع مورد بحث قرار گرفت و ان‌شاءالله در این مسیر هم دقت لازم صورت خواهد گرفت و هم درباره تصمیمات خوبی در این زمینه صحبت شد.

جلسه سران قوا

دومین جلسه؛ لغو به علت احتمال ابتلای میزبان به ویروس کرونا

شامگاه ۱۴ مهرماه امسال بود که خبری با این عنوان منتشر شد؛ جلسه سران قوا از سوی رئیس جمهور لغو شد. در این خبر آمده بود که «جلسه سران قوا قرار بود فردا سه‌شنبه به میزبانی محمدباقر قالیباف در مجلس شورای اسلامی برگزار شود. رئیس جمهور فردا در جلسه سران قوا شرکت نمی‌کند و این جلسه از سوی رئیس جمهور لغو شده است. گفته شده دلیل لغو این جلسه حضور رئیس مجلس در بین بیماران کرونایی و احتمال انتقال بیماری به حسن روحانی بوده است.»

جلسه سران قوا

در ادامه نیز، ظهر روز ۱۵ مهرماه امسال علی ربیعی سخنگوی دولت در بخشی از نشست خبری خود نیز با اشاره به لغو نشست سران قوا گفت:  آنچه مطلع هستم پیشنهاد جلسه را خود آقای رئیس‌جمهور دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند. زمانی که رئیس مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر بهداشت سوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده که گفتند در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است. ممکن است فرد خودش نگیرد، ولی امکان انتقال آن وجود دارد.

در کمیته بهداشتی ستادملی کرونا توصیه شد که بهتر است چند وقت نشست به عقب بیفتد و تأخیر صورت بگیرد، گفت: رهبر معظم انقلاب الگوی بزرگی برای ما هستند و همه مکلف هستیم که به دستورالعمل‌های بهداشتی و توصیه‌هایی که صورت گرفته عمل کنیم و قطعاً در سایه عمل کردن به شیوه‌نامه‌ها آرامش بیشتری برای کار خواهد بود. البته بازدید و سرکشی به مراکز درمانی هم امر نکویی است و ما امر نکو را باید بگوییم که خوب است، ولی باید در شرایطی باشد که اگر بازدید هم صورت گرفته بنابر نظر وزارت بهداشت در زمان خاص باشد و بعد از زمانی که اطمینان از عدم انتقال حاصل شد، جلسه سران قوا برگزار شود.

جلسه سران قوا

قرار است چه موضوعاتی در دومین جلسه سران قوا مورد بحث قرار گیرد؟

طبق اعلام احسان عسکری مدیرکل دفتر حوزه ریاست مجلس قرار است دومین جلسه سران قوا امروز دوشنبه ۸ دی ماه با حضور سران سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه برگزار شود. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تاکنون یک جلسه از نشست‌های سران قوا برگزار شده و مسائلی هم در نخستین جلسه  از این سلسله  نشست‌ها مطرح شده که نیاز به بررسی و بحث بیشتر دارد، جلسه امروز نیز مانند نخستین جلسه فقط معطوف به طرح و بررسی موضوعات مطرح در سطح کشور و یا به نوعی موضوعات حیاتی کشور باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار