به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کارشناسان شرکت فجر انرژی به منظور تحویل گازی پاک به مشتریان و پس از ۱۴ روز تلاش در ایستگاه گاز بیش از ۲۱۵ بار خطوط را باز و بسته کرده و ۴۲۸ فیلتر را تعویض کردند؛ همچنین به دلیل پر ریسک بودن و حساسیت این ایستگاه بیش از ۱۰ بار خطوط ایستگاه گاز تعمیرات اساسی شده است.
گاز یکی از مواد اولیه بسیاری از مجتمعهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است که در کنار آن به عنوان سوخت نیروگاههای برق و بخار فجر انرژی برای تامین برق منطقه مورد استفاده قرار میگیرد.
گازهای ورودی به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پس از تنظیم، فیلتر و کاهش فشار در ایستگاه گاز واحد پساب به مجتمعهای تولیدی همجوار در سایت ۴ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نیروگاههای فجر منتقل میشود که پس اضافه شدن خط جدید ۳۶ به خطوط گازی منطقه ایستگاه گاز فجر با بحرانی جدی روبرو شده است.
با راه اندازی خط جدید گفته شده، کارشناسان فجر با بررسیهای فنی خود متوجه وجود حجم زیادی مواد آلاینده که شامل ذرات آهن و دوده در گاز دریافتی میشوند که این موضوع باعث اختلاف فشار و از مدار خارج شدن فیلترها میشود. هر گونه نوسان فشار در گاز باعث خارج شدن خط تولید مجتمعهای منطقه و یا نیروگاه برق و بخار فجر از سرویس بوده است.
میزان اختلاف فشار و آلودگی به اندازهای بود که کارکنان فجر در شرایط شیوع ویروس کرونا و بارش بارانهای سیل آسای منطقه، هر ۳۰ دقیقه یکبار فیلترهای ایستگاه گاز را تعویض کرده که در نهایت پس از ۱۴ روز بیش از ۲۱۵ بار خطوط باز و بسته شده و ۴۲۸ فیلتر تعویض شده است. در حالت عادی ایستگاه گاز حداقل هر ۳ الی ۶ ماه یکبار فیلترهای این ایستگاه تعویض میشد..
در کنار این موضوع به دلیل پر ریسک بودن و حساسیت ایستگاه گاز، خطوط این بخش در طول این ۱۴ روز بیش از ۱۰ بار تعمیر اساسی شده اند که در این تعمیرات، رگلاتور فشارشکن و پیلوتهای تنظیم گاز پس از تعمیر در مدار سرویس قرار گرفته اند؛ تعمیرات اساسی ایستگاه گاز نیز معمولا هر سال یکبار انجام میشود.
پس از ۱۴ روز تلاش کارشناسان فجر، فشار گاز به حالت عادی برگشته و در طول این مدت بیش ۴ تن دوده از گاز ورودی خارج شده است تا جریان گازی پاک و با حداقل آلودگی به مجتمعهای مصرف کننده تحویل داده شود.
انتهای پیام/م