مشاور امور مجلس رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه حل معادلات سیاسی را مهم‌ترین عامل رفع مشکلات تولید دانست.

حل معادلات سیاسی عامل رفع مشکلات تولید/برجام اراده مشترک مشترک همه نظام بودمهرداد بائوج لاهوتی، مشاور امور مجلس و حقوقی رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌‍وگو با  خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، با بیان اینکه امنیت سرمایه گذاری شرط ایجاد موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور است، گفت: این امنیت روانی به دلایلی مختلفی از جمله معادلات سیاسی باز می‌گردد. اگرچه مشکلات مدیریتی هم وجود دارد، اما معتقدم معادلات سیاسی دلیل عمده بروز معضلات است.

او تصریح کرد: معادلات سیاسی باید با حفظ ارزش‌های حاکم بر انقلاب حل شود و هنر ما در حاکمیت حل این معادلات سیاسی باید باشد، تنها نمی‌توان دولت را مسئول دانست.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش نقدینگی هم همین «نبود امنیت روانی سرمایه گذاری» است. کشور حدود ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد که ناگهان به سراغ مسکن، سکه و حوزه‌های دیگر می‌رود و البته هر طرف برود، بیچاره کننده است.

بائوج لاهوتی گفت: اگر معادلاتمان را با کشورهای همسایه مدیریت می‌کردیم، سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد دلار می‌توانستیم گردش مالی داشته باشیم.

فضای مناسب سیاسی راهکار هدایت نقدینگی به تولید

او ایجاد فضای مناسب سیاسی را راهکار هدایت مناسب نقدینگی به سمت تولید دانست و تصریح کرد: بروکراسی‌های اداری یکی دیگر از مشکلات بزرگ موجود بر سر راه تولید است. اما سهم کمتری از حل معادلات سیاسی را از آن خود می‌کند. هنوز مشکل بخشی‌نگری در دستگاه‌‌ها وجود دارد و هر دستگاهی باید از چندین محل استعلام بگیرد. هر کدام از این دستگاه‌ها به منافع خود نگاه می‌کنند.

مشاور امور مجلس و حقوقی رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: راه حل نجات کشور واگذاری اداره اقتصاد به بخش خصوصی است. این بخش هم طبیعتاً به دنبال سود در سرمایه گذاری‌هایش است.

بائوج لاهوتی با تأکید بر اینکه دنیا فقط آمریکا نیست و ما می‌توانستیم بدون آمریکا هم کارمان را در حوزه اقتصادی پیش ببریم، اظهار کرد: به جای پاک کردن صورت مسئله باید سراغ دلایل اصلی یا همان حل معادلات سیاسی برویم. بعد برجام بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تمایل به سرمایه گذاری در کشور داشتند.

او ادامه داد: شاهد بودم پس از آغاز برجام، دوران وزارت آخوندی، مدیرعامل شرکت ایرباس که الان قطعه هم به کشور نمی‌فروشد، در فرودگاه مهرآباد و زمان خریداری اولین هواپیما سخنرانی داشت و اعلام آمادگی کرد که هر تعداد هواپیما بخواهید، می‌دهیم و حتی حاضرم اجاره به شرط تملیک قرار دهیم و در نهایت واگذار کنیم.

زمان برجام سرمایه‌گذاران یکی پس از دیگری اعلام آمادگی می‌کردند

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمان اجرای برجام شرکت‌های سرمایه گذاری مختلف، یکی پس از دیگری اعلام آمادگی کردند. بعضی سال‌ها ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار فاینانس در بودجه می‌گذاشتیم و وقتی دولت یک کشور فاینانس را تعهد می‌کند، همه از خدا می‌خواهند فاینانس اتفاق بیفتد.

مشاور امور مجلس و حقوقی رئیس سازمان برنامه و بودجه برجام را یک اراده مشترک در همه نظام کشور عنوان کرد که یادآور شد: دیوانه‌ای مانند ترامپ این قرارداد را خراب کرد؛ در حالیکه زمان برجام ایرانی‌های خارج از کشور و داخل به راحتی می‌توانستند سرمایه خود را داخل کشور بیاورند، اما اکنون در بازار دنیا پول خودمان را هم نمی‌توانیم جابه‌جا کنیم و باید به شکل های مختلف این انتقال‌ها رخ دهد.

بائوج لاهوتی تصریح کرد: تولیدکنندگان و تاجران مسئولیت حل مسائل سیاسی ما را ندارند، در نتیجه ارتباطمان با کشورهای اطراف هم در گرو معادلات سیاسی است. وقتی فردی می‌خواهد قراردادی ببندد، به مؤلفه‌هایی مانند قیمت ارز توجه می‌کند، وقتی کسی نتواند قیمت ارز را پیش بینی‌کند، در نتیجه نخواهد توانست برای تولید هم تصمیم بگیرد.

او افزود: در حال حاضر یک سرمایه گذار هیچ‌گونه نمی‌تواند برای فردای خودش به درستی محاسبه داشته باشد. کسانی که پولشان را به سمت دلالی می‌برند و زمین و طلا و... می‌خرند، همه سلطان و خائن نیستند؛ بلکه می‌خواهند متناسب با تورم، ارزش پولشان را حتی به ناچار حفظ کنند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی تولیدکنندگان از صندوق توسعه ملی وام ارزی گرفتند اما آنها چند برابر شدن ارز را پیش بینی نمی‌کردند و بعداً توان پرداخت وام را نداشتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار