امروزه افراد ثروتمند بسیاری را می‌بینیم که ابتدا از قدم‌های کوچک برای کسب درآمد استفاده کرده‌اند، این افراد با سرمایه اندک کار خود را شروع کردند و اکنون دارای پرسودترین کارگاه‌های بزرگ در کشور هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری در کشور است، این استان در گذشته قطب کشاورزی و دامپروری بود و سهم چندانی از صنعت نداشت، خشکسالی‌های اخیر موجب شد مردم این استان با مشکلات بسیاری در تامین آب برای اراضی کشاورزی و علوفه برای دام خود مواجه شوند و به مرور زمان شغل کشاورزی و دامپروری به حاشیه رانده شود؛ بنابراین باید به ‌فکر معیشت جایگزین در چهارمحال و بختیاری می‌بودیم، احداث کارگاه‌های تولیدی بزرگ و با اشتغال بالا در این استان با توجه به منابع محدود در زمان کوتاه امکان پذیر نبود و این استان در گذشته نیز سهم چندانی از صنایع بزرگ کشور نداشت.

در سال‌های اخیر احداث کارگاه‌های کوچک و متوسط زودبازده در دستور کار مسئولان برای ایجاد اشتغال و رونق تولید قرار گرفت، این کارگاه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار مزایای بسیاری را نیز در پی دارند، اما قطعا احداث کارگاه‌های کوچک علاوه بر ارائه تسهیلات برای متقاضیان نیازمند حمایت نیز هستند، شاید یکی از عمده‌ترین مسائل و مشکلات این کارگاه‌های کوچک بحث بازاریابی محصولاتشان است که باید به آن توجه جدی صورت بگیرد.

شغل‌های زودبازده امروز بهترین روش برای کاهش سریع نرخ بیکاری و ایجاد رونق اقتصادی هستند، اما متاسفانه بسیاری از جوانان تمایل چندانی برای فراهم کردن شغل و کارآفرینی ندارند و ترجیح می‌دهند شغل دولتی داشته باشند، اما با توجه به شرایط فعلی کشور داشتن شغل دولتی کار چندان راحتی نیست و همین مسئله موجب سرگردانی قشر عظیمی از جوانان جویای کار در کشور شده است.

کارشناسان حوزه‌های اقتصادی معتقدند بنگاه‌های کوچک و زود بازده در عین اشتغالزایی، بازدهی و بهره‌وری بالا، معمولا قیمت تمام شده پایینی نسبت به شرکت‌های بزرگ دارند و می‌توانند با نوسانات بازار خود را سریع وفق بدهند و آسیب چندانی به آن‌ها وارد نمی‌شود.

مزایای کارگاه‌های کوچک و متوسط

شاپور حیدری مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در خصوص مزایای ایجاد کارگاه‌های کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، اظهار کرد: معمولا کارگاه‌های کوچک و متوسط در کشور‌های جهان تعاریف مختلفی دارند و برای این تعارف شاخص‌هایی نظیر تعداد کارکنان، میزان تولید، حجم سرمایه‌گذاری و ... تاثیرگذار است.

او افزود: اما به ‌صورت عام مهم‌ترین معیار برای سنجش کارگاه‌های تولیدی تعداد کارکنان این واحد‌ها و میزان اشتغال است، در کشور‌های اروپایی به کارگاه‌هایی که تعداد کارکنان آن‌ها کمتر از ۵۰۰ نفر باشد کارگاه‌های کوچک و متوسط می‌گویند، در کشور چین اگر کارگاه کمتر از ۱۰۰ نفر باشد کارگاه کوچک و بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر کارگاه متوسط نامیده و در نهایت در کشور ژاپن به کارگاه‌هایی که کارکنانشان کمتر از ۲۰ نفر است کارگاه کوچک و متوسط گفته می‌شود.

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه در ایران تعاریف دستگاه‌ها از کارگاه‌های کوچک و متوسط متفاوت است، عنوان کرد: اما معمولا در ایران به کارگاه‌هایی که تعداد کارکنان آن‌ها کمتر از ۱۰ نفر است، کارگاه کوچک و متوسط گفته می‌شد، اما به طور میانگین کارگاه‌هایی که کارکنانشان زیر ۱۰۰ نفر باشد کارگاه کوچک و متوسط قلمداد می‌شود.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارگاه‌های کوچک و متوسط مزایای بسیاری دارند، گفت: امروزه نگرش جهان تغییر کرده است و بیش‌تر در حال حرکت به سمت احداث کارگاه‌های کوچک و متوسط برای تولید و اشتغال است، اما این مسئله به این معنا نیست که کارگاه‌های بسیار بزرگ سودمند نیستند.

او افزود: یکی از مهم‌ترین مزایای کارگاه‌های کوچک و متوسط انعطاف‌پذیری این کارگاه‌ها است، در گذشته چندین میلیارد تومان صرف احداث کارگاه‌های تولیدی بزرگ می‌شد که با کوچکترین نوسان در بازار این واحد‌ها دچار رکود و ورشکستگی می‌شدند و سرمایه عظیمی در این میان از بین می‌رفت.

حیدری خاطر نشان کرد: اما اگر بازار دچار نوسان شده و کارگاه‌های کوچک و متوسط تعطیل شوند، سرمایه اندکی از بین می‌رود و همچنین این کارگاه‌ها می‌توانند به سرعت با نوآوری تغییر مسیر دهند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای ایجاد یک اشتغال در کارگاه‌های بزرگ در برخی مشاغل تا حدود ۲ میلیارد تومان هزینه می‌شود، تصریح کرد: اما در کارگاه‌های کوچک بسته به نوع شغل از ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان می‌توان برای یک فرد شغل ایجاد کرد.

او اضافه کرد: از دیگر مزایای کارگاه‌های کوچک و متوسط زودبازده بودن این کارگاه‌ها است و در مدت کمی می‌توانند به اشتغال و تولید برسند، در حالیکه برای ایجاد کارگاه‌های بزرگ زمان زیادی صرف می‌شود.

حیدری با تاکید بر اینکه کارگاه‌های کوچک و متوسط در کاهش فقر و فاصله اجتماعی موثر هستند، یادآور شد: معمولا احداث این کارگاه‌ها در نقاط روستایی و کم برخوردار به نفع افراد کم‌ درآمد است و همچنین تاثیر به سزایی در ایجاد اشتغال دارند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در پایان با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار کارگاه کوچک و متوسط در استان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، خاطرنشان کرد: عمده کارگاه‌های تولیدی در استان کوچک و متوسط هستند.

حرکت به سمت کسب و کار‌های کوچک و متوسط امری بهینه و سودآور است

مریم مشرف الملک کارگزار توسعه اشتغال چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ایجاد کسب و کار‌های خرد به ‌عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی، نقش اساسی در فرآیند توسعه دارند، اظهار کرد: حرکت به سمت کسب و کار‌های کوچک و متوسط نه تنها امری بهینه و سودآور، بلکه در شرایط فعلی کشور، امری لازم و ضروری برای رسیدن به توسعه پایدار است.

او افزود: با توجه به ظهور کسب و کار‌های کوچک متوسط و نقش بسیار ملموس آن در اشتغالزایی، ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات، ایجاد رقابت سالم و جلوگیری از انحصار و لزوم توجه به توسعه این بنگاه‌ها آشکارتر می‌شود.

مشرف‌الملک با اشاره به اینکه در چهارمحال وبختیاری توسعه کسب و کار‌های کوچک و تکنولوژی‌های متوسط، می‌تواند به ‌عنوان یک استراتژی مناسب برای کاهش بیکاری باشد، بیان کرد: کسب و کار‌های خرد به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند، اما این کارگاه‌ها بازدهی بیشتری داشته و راحت‌تر می‌توانند خود را با تغییرات پر شتاب و سریع محیطی منطبق و سریع‌تر واکنش نشان دهند.

کارگزار توسعه اشتغال چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: رونق کسب و کار‌های خرد می‌تواند باعث حفظ و افزایش سطح اشتغال پایدار در استان، کاهش فقر، کاهش نرخ بیکاری، کمک به توزیع عادلانه ثروت، کاهش شکاف طبقاتی، افزایش سطح درآمد و رشد و توسعه اقتصاد استان شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.