دلالان ۲ نرخ برای لاستیک سواری تعیین کردند که هم به نرخ دولتی هم به نرخ آزاد آن را می‌فروشند و بازار را متشنج می کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی است که برای سر و سامان دادن به بازار لاستیک خودرو‌های سواری و سنگین، سامانه‌ای را طراحی کردند. سامانه‌ای که قرار بود مشکل خرید و فروش لاستیک خودرو‌ها را رفع کند و دیگر بحث چند نرخی بودن این کالا از بین برود.

رانندگان خودرو‌های سنگین از ۲ سال پیش برای خرید لاستیک دولتی با مشکلاتی دست و پنجه نرم کردند، تا اینکه این سامانه به طور رسمی راه اندازی شد و از آن به بعد تمام رانندگان برای خرید لاستیک باید به این سامانه مراجعه کنند و دیگر از چند نرخی بودن در آمد.  حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در تاریخ ۹۹/۰۹/۰۹ از این سامانه به طور رسمی افتتاح کرد. سامانه جامع تجارت، سامانه‌ای که قرار با افتتاح آن مشکل لاستیک خودرو‌های سواری و سنگین حل شود.

بعد از آن اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با رفع مشکل لاستیک و قطعات یدکی ناوگان سنگین و اعلام یک خبر خوب به رانندگان در این زمینه، گفت: در رابطه با لاستیک در یک بازه زمانی با مشکلی رو به رو شدیم و برخی از افراد و شرکت‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک دریافت کرده بودند این واردات را انجام ندادند و در این حوزه با کمبود و مشکل مواجه شدیم.

گزارش - علت چند نرخی شدن لاستیک در بازار چیست؟ / نقش پررنگ دلالان در چند نرخی شدن لاستیک

وی افزود: اما با افزایش نظارت و پیگیری‌هایی که در این رابطه صورت گرفت و همچنین دستگاه‌های مربوط نظارت خودشان را افزایش دادند و همچنین با دستور معاون اول رئیس جمهور و تشکیل کارگروه ویژه از ۲ ماه پیش، این مشکل رفع شده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این امر با اتخاذ شیوه‌های مناسب سعی کرده ایم، مشکل رانندگان را در این زمینه رفع کنیم و هم اکنون هیچ راننده‌ای برای دریافت لاستیک با مشکل مواجه نیست و توسط سامانه‌های راهداری لاستیک مورد نیاز توزیع می‌شود.

مشکل لاستیک خودرو‌های سنگین رفع شد، اما سامانه مشکل لاستیک خودرو‌های سواری را حل نکرده و باعث چند نرخی شدن آن شده  و اکنون دلالان آن را بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسانند. 


بیشتر بخوانید


لاستیک هم به نرخ دولتی هم به نرخ آزاد

یکی از فروشندگان لاستیک در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ۲ نرخ برای لاستیک سواری وجود دارد و آن را هم به نرخ دولتی هم به نرخ آزاد می‌توانیم بفروشیم. افرادی که نیاز به لاستیک فوری داشته باشند، می‌توانند با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان مبلغ اضافه هم اکنون لاستیک را دریافت کنند و افرادی که عجله ندارند، مدارک خود را به ما تحویل می‌دهند و پس از آن ما برایشان ثبت نام می‌کنیم.

او ادامه داد:  لاستیک دولتی بعد از یک ماه و نیم دیگر به دست مشتری می‌رسید.

طبق اعلام سامانه همه فروشنده‌ها باید لاستیک را به نرخ مصوب عرضه کنند و این ۲ نرخی بودن در اصل نباید وجود داشته باشد و تمام نرخ‌ها هم برای لاستیک خودرو‌های سواری هم سنگین یکی است.  

گزارش - علت چند نرخی شدن لاستیک در بازار چیست؟ / نقش پررنگ دلالان در چند نرخی شدن لاستیک

تمام خرید و فروش ها، در سامانه جامع تجارت

جمشیدی مجری طرح توزیع سیستمی تایر، در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تمام خرید و فروش لاستیک در این سامانه ثبت می‌شود تا بتوانیم در کالا تا زمانی که به دست خرده فروش که یک فعال تجاری، است، نظارت داشته باشیم.  

او گفت: برای خودرو‌های سنگین این سامانه طوری طراحی شده که در آن هیچ مشکلی برای عرضه و تقاضا وجود ندارد و رانندگان می‌توانند به آن مراجعه کننده و اقدام به خرید کنند، اما برای خودرو‌های سواری هنوز مشکلاتی وجود دارد که به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

 مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص مشکلات سامانه جامع تجارت، گفت: تولید کنندگان تایر کشور تمام اطلاعات عملیاتی را عموما در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کنند. در گذشته مشکلاتی با این سامانه داشتیم که در تعامل با مسئولان تعدادی از آن‌ها رفع شد، اما برخی مسائل همچنان باقی مانده است، باید این مشکلات به تدریج رفع شود و مسئولان به فکر حل مسئله باشند.

او گفت: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که باقیمانده، مسئله خرید تایر ارگان‌ها و نهادهاست، آن‌ها از ما تایر می‌خواهند، اما با سامانه مشکل دارند، با توجه به اینکه فصل سرما آغاز شد و عملا در برخی جاده‌ها بارندگی و برف داریم، شهرداری‌ها می‌خواهند وسائل نقلیه خود را تجهیز کنند، در نتیجه به این سامانه مراجعه می‌کنند و به دلیل اینکه خرید از سامانه نیاز به ثبت آگهی در روزنامه رسمی دارد، با مشکل مواجه می‌شوند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ادامه داد: نهاد‌ها و سازمان‌ها برای خرید تایر به سامانه جامع تجارت مراجعه می‌کنند، در حالی که آگهی در روزنامه رسمی ندارند به همین دلیل نمی‌توانند ثبت نام کنند و ما هم عملا نمی‌توانیم به آن‌ها تایر بدهیم، زیرا اطلاعات سامانه درست در نمی‌آید، این موضوع یکی از مشکلات اصلی است که در سامانه وجود دارد و باید چاره اندیشی برای آن انجام داد، در همین رابطه با مسئولان مربوط در تعامل هستیم تا این موارد را برطرف کنند.

او گفت: موضوع دیگر، بحث رزرو است، در سامانه پیش بینی شده افراد می‌توانند بدون پرداخت پول، تایر رزرو کنند، در این شرایط فرد تایر را بدون پرداخت وجه رزرو می‌کند و ممکن است اصلا برای دریافت آن مراجعه نکند، یعنی آن را نخرد، اما نماینده سامانه موظف است تایر را برای فرد نگه دارد. کالا بدون دریافت وجه انبار می‌شود و تا یک ماه این رزرو اعتبار دارد، ولی باید کالا یک ماه در انبار باقی بماند در این شرایط برای خرید کالای جدید، مشکل نقدینگی به وجود می‌آید.

گزارش - علت چند نرخی شدن لاستیک در بازار چیست؟ / نقش پررنگ دلالان در چند نرخی شدن لاستیک

سخنگوی انجمن صنعت تایر بیان کرد: فرد به دلیل انبار کردن تایر باید برای خرید مجدد صبر کند تا تایر‌های قبلی فروخته شود. این موضوع در روند جاری امور برای تولید کنندگان، فروشندگان و نمایندگان مشکل ایجاد کرده است و بایستی این مشکل رفع شود.

او گفت:مسئله دیگر این است که وقتی تایر را به نمایندگان می‌دهیم، آن‌ها باید گواهی دریافت را در سامانه ثبت کنند، برخی نمایندگان و خرده فروشان با سیستم آشنایی ندارند و این روند مشکلاتی ایجاد می‌کند.  

تنها گفت: نکته دیگر این است که بایستی اطلاعات را در سامانه جامع تجارت، سامانه سازمان حمایت، سامانه بهین یاب، سامانه مربوط به انبار کالا‌ها و سامانه ۱۲۴ ثبت شود که این روند طولانی است. یک سامانه جامع باید طراحی و همه اطلاعات در آن ثبت شود و تمام ادارات و نهاد‌های نظارتی بتوانند به آن لینک شوند.

امتناع فروشندگان در ثبت نام لاستیک باعث چند نرخی شدن شده و حالا از مسئولان می‌پرسیم چرا این سامانه برای خودرو‌های سنگین کار میکنه و خودرو‌های سواری رو شامل نمی‌شود، میگویند حجم خودرو‌های سواری زیاد است و کنترل آن مشکل خواهد بود.

آنطور که فروشندگان لاستیک می‌گویند، در حال حاضر کمبودی در بازار لاستیک خودرو‌های سبک و سنگین وجود ندارد، اما همچنان مشکل اصلی مصرف کنندگان عدم دسترسی به سامانه جامع تجارت است که موجب شده تا حجم زیادی از تولیدات کارخانجات در انبار‌ها دپو شود.

 متاسفانه مشکلات ثبت نام در سامانه جامع تجارت برای خرید لاستیک، مردم را سردرگم کرده است. چه رانندگان خودرو‌های سواری چه رانندگان خودرو‌های سنگین برای خرید لاستیک با مشکلاتی مواجه هستند.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک مسافرکش
۰۸:۰۲ ۰۷ دی ۱۳۹۹
اون زمان که لاستیک پرایدبود حلقه ای ۷۰تومن ما دنبال لاستیک دست دو میگشتیم
الان لاستیک دست دو هم نمیتونیم بخریم وفقط آپارات شده ی از رده خارج استفاده میکنیم
حداکثرسرعت۶۰تا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۷ دی ۱۳۹۹
همش حقه بازیه منفعت گروهی خاص
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۰۰:۰۳ ۰۷ دی ۱۳۹۹
سلام من می‌خوام بدونم با داشتن صنعت نفت از خودمون و داشتن بیش از ۱۰کارخانه تولید لاستیک باید ما برای گرفتن یه جفت لاستیک یه روز بریم کافی نت یه روز بریم فروشگاه لاستیک آخرش دست از پا درازتر بدون لاستیک باشیم و باران تو بازار جولون بدن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۲۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام .اگر امکان دارد در نمایشگاه های بین الملی لاستیک هم به قیمت دولتی با کارت ماشین و کارت سبز و کارت ملی عرضه کنند .و مردم از یک جا خرید کنند . تشکر
Iran (Islamic Republic of)
سرباز اسلام
۱۳:۱۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
دست دلالان را قطع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۶ دی ۱۳۹۹
کارخونه ها لاستیک ها را قطره چکون میدن
مملکت رو دزد ورداشته
Iran (Islamic Republic of)
اردشیر تهرانی
۱۲:۵۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
تمام این آشفتگی و چند نرخی و سامانه طراحی کردن برای کسب درآمد از جیب من و شما و ملت است.
خود دولت و وزارت صمت و مسئولین هم این بازی ها را می‌دانند
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۵۲ ۰۶ دی ۱۳۹۹
متاسفم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۲:۳۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
ماشینم ترمز ای بی اس ندارد و خراب است جلوبندی خراب لاستیک خوری داره
لاستیک زاپاس پنچره یکی از لاستیک های زیر ماشینم که کلا آج ندارن هر روز باد کم می‌کنه .امروز واتر پمپ خراب شد .لوله مثبت رادیات سوراخ شده چسب کنم
باورتون میشه دو تا چراغ جلوم خرابه نمیتونم شبا ماشین ببرم بیرون ؟
ظاهر ماشین که بماند روکش صندلی هام لجن شدن باید عوض بشه و..
ماشینم تیبا دو.معاینه فنی ماشین چند ماه عقب افتاده
آینه بغلم یکی شکونده بود آینه بغل خریدم تغلقلبی بود اصلا یک ماه کار نداد و اصلا نمیشه تنظیمش کرد
Iran (Islamic Republic of)
جواد صمدزاده
۱۲:۲۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
باسلام
چرا هیچ کس جوابگو نیست ا
من چطور برا نیسان 5800 تومن لاستیک بخرم نه کرایه درست و حسابی میگیریم اینم شد زندگی اخه
Iran (Islamic Republic of)
جاوید
۱۱:۱۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
در این وضعیت فقط باید گریست.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۰۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام من یک ماه نیم پیش ثبت نام کردن ۱۲۰۰ واریز کردم اون موقع بعد یک ماه ونیم که پولم دسشون بود پول رو برگشت زدن نه لاستیک دادن هیچی کی جوابگوه نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۰۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
فقط مسول دریافت پول هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سامانه روحانی رو ول کنید در سایت کارخانه‌های تولید کننده ثبت نام کنید به هر خودرو چهار حلقه لاستیک با قیمت مصوب به اضافه‌هزینه پست میدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
انگار مادلمون میخاد گرون بخریم یکی دوسال پیش ماراننده هایه ماشین سنگین بخاطر گرونی لاستیگ وقطعه اعتصاب کردین مسولین اومدن وگفتن اقا مالاستیگ وروغن دولتی دراختیاراننده ها میزارم من خودم دوجفت گرفتم الان به هرجامیرم خبری ازلاستیگ نیست ویا اگرم باشه قیمتش بابیرون زیاد فرقی نداره خوب مااگه پول داشتیم که ده دوازده ملیون بابت لاستیگ دولتی بدیم
دیگه خودمونو درگیر کاغذ بازی ونوبت وثبت نام نمیکردیم ازاد میخریدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام
یه فکر درست و حسابی بکنید .
کره مریخ که نمی خواهید برید ..به هر ماشین یه جفت لاستیک بدین .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۳۹ ۰۶ دی ۱۳۹۹
بازار با دولتی ۵۰ درصد اختلاف داره از صف های طولانی خرید لاستیک میشه فهمید که فقط کارخانه لاستیکو گران کرد و عرضه رو همونطور قطره چکانی انجام میده که دوباره افزایشش بده مثل خودروسازا این روش احتکار کردن جا افتاده تو کشور
Iran (Islamic Republic of)
ابابیل
۰۱:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید به تمام برو بچه های باشگاه خبرنگاران جوان. واقعا شماها خبرنگاران شغل بسیار سخت و مهمی دارید و باید درد و رنج و مشقت مردم را به اطلاع مقامات بالا و مسئولین برسانید خیلی از آنها جواب درست به شما نمیدند. ولی واقعا چرا قطعات وسایل نقلیه را آنقدر گران گردند حالا بماند همه چیز گران شده ولی این درست نیست بعد این 124 کارش چی که مردم به آنها زنگ بزنند و گزارش بدهند که چی بشه. تعزیرات فقط جریمه میکند طرف جریمه را پرداخت میکند و بدونه ترس تخلف خود را بیشتر و بدتر میکند. الان هم خیلیها دارند جنس تقلبی میزند و درست میکنند بعد میفروشند به مردم. آنقدر هم گرونی شده بچه هفت هشت ساله دچار افسردگی شدند .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۱:۳۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام.اخه بابودن این قیمت ها توقع دارید مردم ماشیناشون سالم باشه معاینه فنی داشته باشه.لاستیک ۲تومن.جلوبندی ۸۰۰.باطری ۶۰۰.مردم ازکجابیارن.شکمشونو نمیتونن سیر کنن.الان ۶ماه ماشنیم هیچ کدوم ازینارونداره بیمشش تموم شده ازکجا بیارم باماهی ۳تومن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام من دوماه نیم نزدیک به سه ماه است لاستیک کویر پراید ثبت نام کردم برج ۹۹.۸ثبت نام کردم الان ۹۹.۱۰هست هیچ خبری نیست.قرار بود دوجفت به ما به قیمت یک ملیون چهارصد یاسیصد بدن الان میگه نه یک جفت بهت میدم یک ملیون یعنی با داخل بازار صد دویست تومن فرق داره پول نزدیک سه ماه دستش بوده سود یا تو این سه ما فقط من یک سیصد به حسابش ریختم معلوم نیست ما چندنفر هستیم سود گرفتن کار کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام بنده ازشهروندان مشهدی هستم ازاول آبانماه99لاستیک پژو ثبت نام کردم تعاونی که بعداز وماه رفتم تحویل بگیرم گفت لاستیک‌ها گران شده گفت ازقیمت مصوب کهیک جفت 740هزارتومان بوده حالاجفت 1/320هزارتومان شده وازداخل بازاره 200گران ترمیفروشن نمیدونم چی به چیه لطفا پیگیری کنید والا توان خرید ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
تابستان امسال همسایه ما 4 حلقه لاستیک کویر برای سمند خرید 1300و من الان خریدم با افزوده و پست 3500... وواقعا کارخانه از بازار هم سبقت گرفت...
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۱۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
کلی خوشحال شدیم فکرکردیم لاستیک دولتی ارزان دستمون میاد ولی متاسفانه اومدن قیمتارو بابازار یکی کردن اینهم از اون کاراست دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ستاره ازدریj_
۰۰:۰۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
لاستیک برای پراید ۱۶۵ ۱۳میخوام ممنون
Iran (Islamic Republic of)
احمدجبلی
۲۳:۴۵ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام تهران میدان شوش انبار کندم لاستیک دولتی چندتا مغازه هست برین ثبت نام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۵ دی ۱۳۹۹
عرضه کنندگان لاستیک از عمد لاستیک را احتکار میکنند تا با قیمت های خیلی بالاتر در بازار فروش رود و عامل اصلی تصادفات جاده ای خواهند بود زیرا اکثر قشر ضعیف و متوسط توان خرید لاستیک با قیمت های کنونی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۵ دی ۱۳۹۹
این سامانه تعطیله تایر وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
MOSTAFA
۲۳:۰۵ ۰۵ دی ۱۳۹۹
لاستیک دولتی لاستیک آزاد خجالت نمیکشید این چه مسخره بازی دراوردید مردم گرفتار هستن با جون مردم بازی میکنید یعنی چی ثبت نام کن ۴۰ روز دیگه تحویل بگیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۵ دی ۱۳۹۹
ما که نفهمیدیم این دلالان چه کسانی هستند . تو هر صنفی که دیدیم گرانی هست می گویند دلالان. چهار تا از این دلالها اگه اعدام می شدند همه کاری درست می شد . یه عده ای از خون مردم از بدبختی مردم پول پارو می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۵ دی ۱۳۹۹
زندگی ما شده همین کاغذ بازی و ثبت نام و دوندگی و دست آخر تلف شدن وقت با ارزش و گذر عمر بدون ثمره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
مگر دلال ها مرده اند
بگذارند مردم یک کالا بدون واسطه بخرند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۸ ۰۵ دی ۱۳۹۹
هر کسی که مسئول این لجام گسیختگی و گرانی و بی تدبیری هست باید برکنار شود و یک آدم با عرضه جایگزین شود آقایان بالادستی این مقام هر کس که هست باید محاکمه شود
عرضه ندارید استعفا بدید بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام مسولین انقلابی عزیز لطفا مثل اوایل انقلاب مسئولانه پیگیری مشکلات اقتصادی باشید ونظارت بکنید چرا کالایی که با ارز دولتی وارد میشود میخواهند با نرخ ارز آزاد بفروشند درخصوص لاستیک جرثقیل های کارگاهی هم خواهشن پیگیری کنید لاستیکی که سال ۹۶ جفتی ۵میلیون بود الان شده ۶۰والی ۷۰میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۵ دی ۱۳۹۹
خدا ریشه تونو خشک کنه مفسدان اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم مرادی
۲۲:۱۸ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام وقت بخیرمن لاستیک فروشم لاستیک ندارم خیلی گرونه پول ندارم خریدکنم
Iran (Islamic Republic of)
اصلان
۲۲:۱۶ ۰۵ دی ۱۳۹۹
کشتید مردما با دروغاتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام من سه ماه دنبال لاستیک دولتی پراید 175هستم ولی متاسفانه هر نمایندگی توزیع کننده رفتم نتوانستم تهیه کنم تا کی اینجوریه الان هم که قیمت ها شده دو برابر فرق من با آنهایی که لاستیک دولتی با ارز 4200تومانی تهیه کردن چیه چرا من یک جفت لاستیک دولتی اگر پیدا کنم یک ملیوان تومان باید بخرم
Iran (Islamic Republic of)
فیض اله
۲۰:۳۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام بنده نزدیک دو سال نتوانستم لاستیک بخرم آخرین بار لاستیک جفت ۲۵۰۰۰۰تومان گرفتم الان با لاستیک فرسوده تردد می کنم چشم براه تحقق وعده لاستیک دولتی بودم که اتفاق نیفتاد که هیچ۱/۵ برار هم گرون شد اگر اتفاقی برا من و خانواده بیوفه نمیدونم چه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۵ دی ۱۳۹۹
این سامانه باعث گرانی لاستیک شده مانند سد بزرگی هست روی رودخانه همه صنف لاستیک رو بدبخت کرده انبار ها دارن میترکن از زیادی لاستیک لاستیک دولتی گران تر از نرخ بازار آزاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۵ دی ۱۳۹۹
عرضه هیچ کاریو ندارید
آخرین اخبار