وزیر خارجه لبنان اعلام کرد این کشور هیچ نقشه جدیدی به سازمان ملل ارائه نکرده است و مذاکره با رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرزها بر اساس نقشه‌های موجود در این سازمان انجام می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از النشره، «شربل وهبه» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرد که این کشور هیچ نقشه جدیدی به سازمان ملل ارائه نکرده است و زمانی که مذاکرات درباره ترسیم مرز‌های دریایی با رژیم صهیونیستی که بر اساس نقشه‌های موجود نزد این سازمان است به سرانجام رسید نقشه جدید به سازمان ملل ارسال خواهد شد.

او گفت: تنها نقشه‌ای که از مرز‌های لبنان نزد سازمان ملل وجود دارد مربوط به مرز‌های زمینی است که در سال ۱۹۲۲ میان لبنان و فلسطین ترسیم شده است و در سال ۱۹۲۳ به نماینده سازمان ملل تحویل داده شده و در توافق آتش‌بس میان بیروت و تل آویو در سال ۱۹۴۹ این مرز‌های زمینی میان طرفین به ثبات رسیده است.

وهبه در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره ترسیم مرز‌های دریایی گفت: پمپئو پیامی سیاسی و نه فنی و تکنیکی ارسال کرده است، زیرا می‌خواست بگوید که واشنگتن همچنان می‌خواهد میانجیگر مذاکرات باشد و ما برای دستیابی به مرز‌های قانونی خود از این میانجیگری استقبال می‌کنیم.

او تاکید کرد: پیام وزیر خارجه آمریکا ما را بر آن داشت تا در مذاکرات درباره ترسیم مرز‌های دریایی به نقشه‌های مرز‌های زمینی که در نزد سازمان ملل موجود است، استناد کنیم.

وزیر خارجه لبنان افزود: در سال ۲۰۱۰ با قبرس به توافق اولیه درخصوص مرز‌های دریایی دست یافتیم و تایید نهایی آن منوط به ترسیم مرز دریایی با تل آویو شد، اما قبرس توافقی دوجانبه با اسرائیل امضا کرد که لبنان هیچ الزامی به رعایت آن تا پیش از ترسیم مرز‌های دریایی خود با اراضی اشغالی ندارد.

شربل وهبه اقدام قبرس برای توافق با رژیم صهیونیستی را بدون در نظر گرفتن حق قانونی لبنان اشتباه دانست و گفت: قبرس به اشتباه خود اعتراف کرد، زیرا هنگام توافق باید لبنان را در جریان امور قرار می‌داد، اما چنین کاری را انجام نداد.

وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرد: هنوز هیچ نقشه‌ای برای مرز‌های دریایی وجود ندارد و مذاکرات برای تعیین مرز‌ها از نقطه مرزی بین‌المللی در لبنان همچنان ادامه دارد و به محض توافق طرفین نقشه جدید را به سازمان ملل ارائه خواهیم کرد و با این اقدام مرز‌ها از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته خواهد شد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در اظهاراتی مداخله جویانه در امور داخلی لبنان و ادامه حمایت از سیاست زیاده خواهی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود واشنگتن آماده است تا میان تل آویو و بیروت درباره مذاکرات ترسیم یک مرز دریایی بر اساس ادعا‌های دریایی مربوطه در سازمان ملل میانجیگری کند.

مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرز‌های دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی از نیمه سال میلادی جاری با حضور نماینده سازمان ملل و آمریکا آغاز شد و قرار بود هر دو هفته نشست برگزار شود که دور پنجم نشست‌ها به دلایلی به تعویق افتاد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار