رییس شبکه دامپزشکی کوهبنان گفت: خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی از آنفلوآنزای طیور در این شهرستان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی قاسمی کیا رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: آنفلوآنزای فوق حاد طیور، بیماری ویروسی در پرندگان است و در حقیقت پرندگان وحشی و آبزی می‌توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس‌های آنفلوآنزای طیور را با خود جابجا کنند.

او حساس‌ترین گونه‌های پرندگان به این بیماری را شامل مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ عنوان کرد.

قاسمی کیا علایم این بیماری در پرندگان را شامل شروع ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا برشمرد.

او در خصوص نحوه انتقال این بیماری ویروسی افزود: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان، مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلین مکانیکی، تهیه دان از منابع غیر مطمئن به ویژه کانون‌های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف، پاکسازی و ضد عفونی نکردن کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه از جمله مهمترین و شایع‌ترین راه‌های انتقال این بیماری است.

قاسمی کیا بیان داشت: عملیات پایش از مناطق پر خطر در خصوص کانونی شدن این بیماری با همکاری اکیپ‌های اداره محیط زیست شهرستان کوهبنان صورت گرفته است.

او تصریح کرد: در مناطق سد خاکی جور، رودخانه آب کبگان و سد خاکی کاروانگاه خوشبختانه مورد مشکوکی در زمینه این بیماری مشاهده نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای طیور از شهروندان خواست: از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بومی آبزی و رها کردن مرغ‌های بومی و دیگر ماکیان به صورت چرای آزاد خودداری کنند.

قاسمی کیا گفت: مرغ‌های بومی و سایر ماکیان باید در مکان‌های سر پوشیده نگهداری شوند، چرا که امکان انتقال بیماری به طیور بومی از طریق تماس با پرندگان وحشی وجود دارد.

او افزود: شهروندان باید گوشت مرغ مصرفی خود را به صورت بسته بندی شده تازه یا منجمد از مراکز مجاز تهیه کنند.

او افزود: صاحبان طیور بومی در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را سریعا از طریق شماره تلفن‌های ۳۳۴۹۴۴۰۱ و ۳۳۴۹۴۴۰۲ به این شبکه دامپزشکی اعلام کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار