نمکی گفت: مردم اخبار واکسن کرونا را فقط از وزیر بهداشت بشنوند و از مطمئن ترین منابع دنیا واکسن می‌خریم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: هفته‌ای که گذشت جهان روز‌های پرالتهابی درباره ابتلا و مرگ و میر کووید ۱۹ سپری کرد و ضمن ابراز تاسف برای ابتلا و مرگ و میر گسترده در جهان باید عرض کنم، خوشبختانه کشور ما روز‌های کم التهابی را سپری کرد و با اجرای طرح بزرگ ملی شهید سلیمانی آمار مرگ و میر در کشور کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: منحنی‌ها با همت بالای همکاران و کسانی که به ما کمک کردند، سر تعظیم فرود آورد و در ابتلا و بستری و مرگ و میر به سمت کاهش و نزول رفته است.

وزیر بهداشت گفت: اول آذرماه نقشه پر از نقاط قرمز و آتشین بود و به تدریج نقاط قرمز کم شد و با ادامه روند کاهشی نقاط نارنجی جای خود را به نقاط زرد می‌دهند.

نمکی افزود: ۱۶۰ نقطه که در کشور داشتیم و اکنون تعداد نقاط قرمز به صفر رسیده است، اما هنوز شهر‌هایی مانند بافت کرمان، کردکوی گلستان، آمل و گلوگاه در مازندران را داریم که نقاط پرالتهاب ما هستند و ما هر لحظه به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌ها ممکن است به شرایطی باز گردیم که آتش کرونا در دامن استان‌ها افتاده بود.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از عموم مردم برای پرهیز از دورهمی در شب یلدا و گلایه از تعداد اندکی که دستورالعمل‌ها را رعایت نکردند، گفت: امیدواریم میزان رعایت دستورالعمل‌ها افزایش پیداکند و امروز کمترین میزان فوتی را تجربه کردیم.

پیک گذشته کرونا مربوط به ویروس انگلیسی نبوده است

نمکی با اشاره به جهش ویروس کرونا بیان کرد: دولت انگلیس گزارش سویه جدید ویروس را دیرهنگام اعلام کرد، ویروس  کرونای انگلیسی قدرت سرایت، نفوذ بیشتر و بیماری‌زایی بالاتری دارد؛ ما به محض اینکه خبر را شنیدیم، مرز‌های هوایی را به انگلیس بستیم و تا امروز ردپایی از این ویروس در کشور مشاهده نشده و پیک گذشته هم مربوط به ویروس انگلیسی نبوده است.

وزیر بهداشت گفت: همچنین بلافاصله کسانی که در ۱۵ روز گذشته به ایران آماده بودند، ردیابی کردیم و خوشبختانه تا به امروز ردپایی از ویروس کرونای انگلیسی در کشور نیافته‌ایم و ویروس شناس‌ها تا به حال موردی را درباره ویروس کرونای انگلیسی گزارش نکرده‌اند، تاکنون ۶۶ جهش ثبت شده است و به دلیل پیوستگی انگلیس به اروپا تمام مسافران اروپایی باید تست منفی کرونا در ورود به ایران ارائه دهند همچنین در فرودگاه دوباره از مسافران اروپا تست کرونا گرفته می‌شود.

واکسن کرونا از بهترین و مطمئن‌ترین منابع دنیا خریداری می‌کنیم

نمکی درباره تامین واکسن کرونا اظهار کرد: مردم اخبار واکسن کرونا را فقط از وزیر بهداشت بشنوند و یکی به دلیل تخصص و یکی به دلیل اطلاع. بسیاری از صحبت‌ها می‌شود که اذهان عمومی را به هم می‌ریزد و باید بدانید همانطور که دارو‌های موثر و بی تاثیر را به محض اعلام اندک اثرگذاری برای مردم تهیه کردیم و حسرت و داغی به دلیل تحریم‌ها به دل مردم نماند، واکسن را تامین خواهیم کرد.

وی ادامه داد: علی رغم همه فشار‌ها روی ایران و مضایق ایجاد شده در حال خریداری واکسن کرونا از بهترین و مطمئن‌ترین منابع دنیا هستیم البته هیچ جای دنیا هنوز روی واکسن قسم نخورده است و هیج جای دنیا قرار نیست با شتابزدگی واکسن تزریق کند و اگر هم تزریق را شروع کرده اند، عالمانه نیست؛ همین موتاسیونی که ایجاد شد ذهنیت را در مورد واکسن و پلتفرم های آن در دنیا تغییر داده است.

نمکی گفت: گروه‌های آسیب پذیر را واکسینه و در آینده جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد و این هفته اولین گروه برای تست بالینی واکسن کرونای داخلی انتخاب می‌شوند و امیدواریم با همدلی، وفاق و صمیمیت این راه را طی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار