رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : از ۴۵۰۰ پرستاری که در مراکز درمانی استان داریم، تاکنون ۱۴۸۳ نفر آن‌ها به بیماری کرونا مبتلا شده و شش نفر هم جانشان را از دست داده‌اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمودرضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نقش مهم کار تیمی، منسجم و برنامه ریزی شده در اقدامات بهداشتی و درمانی و پیشگیرانه از بیماریها، گفت : در کنار پزشکان، جایگاه پرستاران در این کار‌های تیمی بسیار با اهمیت است.

او به ارتقاء جایگاه پرستاری در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت : طی سال‌های اخیر با پیشرفت علوم پزشکی، پرستاری هم به صورت رشته‌ای تخصصی در آمده و برای هرکدام از بخش‌های اتاق عمل، آی سی یو و... پرستاران تخصصی در جبهه سلامت برای درمان بیماران تلاش می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در سال‌های گذشته نقش مهم پرستاران تحت الشعاع پزشکان قرار می‌گرفت و چندان تلاش هایشان پیدا نبود، اما با شیوع بیماری کرونا نقش آن‌ها پررنگ شد و ایثارگری و تلاششان در درمان بیماران مبتلا به این بیماری مشخص شد.

او در ادامه با اشاره به کمبود نیروی پرستار در استان، افزود: بیماری کرونا زمانی شیوع پیدا کرد که مشکلات زیادی در بخش پرستاری داشتیم و از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود پرستار اشاره کرد، بگونه‌ای که ضریب نسبت پرستار به تخت در کرمانشاه ۹۲ صدم درصد است، درحالیکه این آمار در کشور ۱.۲ درصد است.

مرادی ادامه داد: کمبود پرستار در مراکز درمانی استان تا پیش از شیوع کرونا فشار مضاعفی را به پرستارانمان وارد می‌کرد و مجبور بودیم به آن‌ها اضافه کاری بدهیم و بعد از شیوع کرونا این شرایط بسیار سخت‌تر شد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۵۰۰ پرستار در مراکز درمانی کرمانشاه فعال هستند، افزود: حدود ۴۰ درصد این افراد یعنی ۱۴۸۳ نفر تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده و در این میان شش نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: علیرغم نقش مهمی که پرستاران ما در مقابله با بیماری کرونا داشته اند، اما چالش‌های زیادی هم پیش روی فعالیتشان وجود دارد که مهمترین آن همان کمبود نیرو است.

او گفت: مقررات جدیدی که هر روزه و هرماه از سوی وزارت بهداشت وضع می‌شود، هرچند که بالقوه مفید و علمی هستند، اما با توجه به کمبود پرستار فشار مضاعفی به آن‌ها وارد می‌کند و وقت زیادی را از آن‌ها می‌گیرد.

مرادی به نبود اطمینان خاطر از پایداری شغلی در میان تعداد زیادی از پرستاران استان هم اشاره کرد و گفت: از تعداد ۴۵۰۰ پرستار کرمانشاه ۱۰ درصد آن‌ها شرکتی، ۳۵ درصد طرحی و مابقی پیمانی و رسمی هستند، لذا اغلب آن‌ها این اطمینان خاطر را ندارد که شغل پایداری داشته باشند.

او به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بهبود وضعیت شغلی پرستار‌ها اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری همواره از نقش پرستاران و مدافعان سلامت در مقابله با بیماری کرونا تقدیر کرده اند و حتی آن‌ها را "فرشتگان رحمت الهی" نامیدند و دستوراتی برای بهبود وضعیت شغلی پرستاران دادند که امیدواریم بزودی شاهد اجرایی شدن آن از سوی دولت باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نبود تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعویق در پرداخت کارانه را از دیگر مشکلات پرستاران کرمانشاه دانست.

او اشاره‌ای هم به وضعیت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رشته پرستاری داشت و ادامه داد: در حال حاضر حدود هزار دانشجوی رشته پرستاری در استان داریم و ۱۲۰ دانشجوی پرستاری هم در مهر ماه فارغ التحصیل شدند.

او گفت: در طرح شهید سلیمانی هم که در استان اجرا شد، حدود ۲۰۰ دانشجوی پرستاری کمک کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پایان سخنانش با اشاره به سختی‌هایی که پرستاران استان طی ۱۰ ماه گذشته متحمل شده اند، از مردم خواست تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی کمک کنند تا فشار کمتری به سیستم درمانی و پرستاران وارد شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.