غفاری گفت: علم و فناوری، پیشران تغییر و تحولات است به همین منظور برای مجموعه‌هایی که در تولید دانش فعالیت دارند، شرایطی را فراهم کردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و رئیس جشنواره زنان و علم در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: این برنامه اختتامیه سومین جشنواره زن و علم است. در فرآیند تغییر و تحولات و دگرگونی‌های جوامع انسانی بی گمان زنان نقش با اهمیتی در عرصه‌های مختلف به لحاظ فنی، سازمانی و مقیاس اجتماعی و علمی دارند.

او ادامه داد: این تلاش و فعالیت به نوعی وجوه ملی منطقه‌ای و بین المللی دارد. نقش آفرینی زنان در تمام ساحت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیشتر است. 

غفاری با بیان اینکه علم و فناوری، پیشران تغییر و تحولات است، گفت: به همین منظور برای مجموعه‌هایی که به نوعی در امر سیاست گذاری و تولید دانش فعالیت دارند و به طور مشخص با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، در وزارت علوم همکاری هایی را ایجاد کرده ایم تا بستر و شرایطی فراهم شود که از ظرفیت زنان که تکمیل کننده و مبنایی برای توسعه هستند، بهره برداری بیشتری صورت بگیرد.

معاون وزیر علوم گفت: باید شرایطی را فراهم کرد تا بخشی از جامعه (زنان) بیشتر دیده شده و بیشتر نسبت به استفاده از ظرفیت و توان این مجموعه اقدام شود.  یکی از فعالیت‌هایی که می‌توان به این فرآینده قوت بیشتر ببخشد این است که بستری را فراهم کنیم تا افراد دستاورد‌ها و تلاش خود را در معرض دید، قضاوت و داوری دیگران قرار دهد. این مقوله از سوی جشنواره‌ها محقق می‌شود.

غفاری بیان کرد: امسال سومین جشنواره علم و زن برگزار شد. این جشنواره براساس تجربه حاصل شده شاهد حضور و مشارکت بیشتر زنان فرهیخته هستیم. برای برگزاری این جشنواره در ۲۷ مهر ۹۹ فراخوانی صادر شد. یکی از علت‌های تاخیر در انتشار فراخوان، تلاش برای برگزاری جشنواره به شکل حضوری بود که به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری فراهم نشد.

او تاکید کرد: در مراکز علمی کشور، زنان فرهیخته با مجموعه‌ها مرتبط هستند و همکاری‌های بین دستگاهی وجود دارد . حدود ۶۱۹ شرکت کننده در گروه‌های هنر و معماری، کشاورزی، شرکت‌های دانش بنیان، فناوری و ... در رده‌های مختلف سنی حضور داشتند.  

معاون وزیر علوم ادامه داد: از خبرگان حوزه علمی برای داوری دعوت شده است. تمامی داوران دارای یک پیشینه تحصیلی هستند. روند داوری در چند مرحله شکل گرفته و در آخر مرحله داوری نهایی است. داور نهایی افرادی هستند که از بعد علمی استاد تمام هستند یا در جشنواره‌ها جزو افراد برگزیده انتخاب شده اند.

این مقام مسئول افزود: فرد داور باید اشراف لازم را به گروه داشته باشد که این کار هم صورت گرفته است. برای چنین اقدامی نیاز است تا مجموعه‌های مختلف همکاری داشته باشند. در این جشنوار معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، بنیاد ملی نخبگان، موسسه ملی و اجتماعی وزارت علوم و ... شرکت کرده‌اند. در این هفت گروه قرار شده در ۶ دی در دانشگاه شهید بهشتی از این افراد تقدیر شود.

غفاری با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بر اساس انتخاب دانشجویان است، گفت: این جشنواره‌ها برای تمامی دانشجویان است و باید به انتخاب دانشجویان برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.