دو کاروانسرای تاج‌آ باد و فرسفج با قرار گرفتن در فهرست کاروانسرا‌های تاریخی کشور در آستانه ارسال به یونسکو و ثبت جهانی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، دو کاروانسرای فرسفج و تاج‌آباد از دو شهر تویسرکان و همدان در قالب پرونده ثبت جهانی کاروانسرا‌های کشور در حال بررسی برای ارسال به یونسکو هستند.

کاروانسرا تاج آباد یکی از کمیاب‌ترین کاروانسرا‌های مدور ایران، در روستای تاج‌آباد در همدان قرار دارد که در سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۲ به عنوان یک اثر ملی ایران، ثبت شد.

کاروانسرا‌ها در تمام دوره تاریخی ما نقش مهمی داشته‌اند، که افراد از آن برای اسکان چهارپایان خود استفاده می‌کردند که آن را رباط می‌خوانند.

سنت ساخت کاروانسرا چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام در ایران جاری بود و بعد از اسلام هم کاروانسرا‌های زیبایی در ایران ساخته شد، کاروانسرای تاج‌آباد هم یکی از کاروانسرا‌های زیبای بعد از اسلام است که در عصر صفوی در روستای تاج‌آباد همدان ساخته شده است.

یکی از کاروانسرا‌های استان همدان کاروانسرای «شاه عباسی فرسفج» در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی تویسرکان و ۵ کیلومتری جاده تویسرکان-کنگاور قرار گرفته است.

این کاروانسرا با سبک معماری عهد صفوی ساخته شده و شکل کاروانسرا مستطیل ۴ ایوانیه که ۴ برج دایره‌ای شکل در ۴ گوشه آن و ۳ برج نیم دایره در وسط اضلاع شرقی غربی و شمالی احداث شده است.

در قسمت فوقانی برج‌ها چند ردیف آجر کاری کنگره‌ای کار شده و برج‌ها علاوه بر جنبه تزئینی محل دیده‌بانی هم بوده است.

این کاروانسرا با داشتن دیوار‌های قطور و سقف‌های طاق ضربی آجری از استحکام فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و اتاق‌های متعدد متصل به هم با ایوان‌ها و فرش انداز‌های مناسب بر استراحت مسافرین در آن ساخته شده است.

در میان این کاروانسرا چشمه آبی وجود دارد که در تمام فصول سال به یک میزان آبدهی داشته و آب بسیار گوارایی از آن جاری می‌شود.
کاروانسرای «شاه عباسی فرسفج» در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این دو کاروانسرا در صورت ثبت جهانی تبدیل به دو اثر ماندگار و تاریخی در عرصه جهانی خواهند بود و معماری ایرانی را به رخ جهانیان خواهند کشید.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.