در گزارش زیر طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی را به شما آموزش می‌دهیم.

اگر جز افرادی باشید که از خوردن کله پاچه بی‌نهایت لذت می‌برید، احتمالاً کله پاچه پلو را نیز امتحان کرده‌اید و یا حداقل نام این غذای خوشمزه را بار‌ها شنیده‌اید. ترکیب کله پاچه با برنج و آلود که فوق‌العاده لذیذ و دوست داشتنی است و برای کسانی که به طعم کله پاچه علاقه دارند، یک انتخاب ایده آل محسوب می‌شود. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی را درادامه بخوانید.

مواد لازم برای تهیه کله پاچه پلو

برنج: ۴ لیوان دسته‌دار

کله پاچه: یک دست یا یک عدد زبان، ۴ عدد پاچه

آلو بخارا: ۳۰۰ گرم

برگه زرد آلو: ۱۵۰ گرم

سیر زنده شده: ۱۰ حبه

کره: ۵۰ گرم

گلپر: ۱ قاشق مرباخوری

سوسنبر: ۱ قاشق مرباخوری

قره قروت: به مقدار لازم

آب کله پاچه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک و فلفل: به مقدار لازم


بیشتر بخوانید:


طرز تهیه

اولین مرحله طرز تهیه کله پاچه پلو آماده کردن کله پاچه است. شما می‌توانید از کله پاچه آماده یا خریداری شده از بیرون استفاده کنید، اما در این بخش ما طرز درست کردن کله پاچه را نیز به اختصار به شما آموزش می‌دهیم. مرحله اول درست کردن کله پاچه شامل شستن کله پاچه و روسوز کردن مو‌های آن است. در طرز تهیه کله پاچه خوشمزه خانگی یکی از نکات مهم شستن صحیح آن است. حتی اگر کله پاچه پاک شده خریداری کرده‌اید کله پاچه را در یک قابلمه بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بگذارید و بشورید.

آنقدر آب کله پاچه را در آب قرار دهید و آبش را عوض کنید تا آب صاف و زلال شود. مجرای بینی و گوش و زبان را زیر آب بگیرید و خوب بشورید. دندان‌ها را هم با یک مسواک پاکیزه و آب تمیز کنید. وقتی از پاک شدن کله پاچه کاملا مطمئن شدید برای پخت آن دست به کار شوید. بهتر است کله را از کنار زبان از قسمت لپ با چاقو ببرید و از دو طرف بکشید تا نصف شود و بهتر پخته شود.

طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی + ترفند گرفتن بوی زهم کله پاچه و ترکیب ادویه

بعد از تمیز کردن کله پاچه آن را در یک قابلمه بزرگ بریزید و قابلمه را تا روی کله پاچه‌ها از آب پر کنید و روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. کفی که روی کله پاچه ایجاد می‌شود را با کمک یک ملاقه جمع کنید و دور بریزید. مقداری پیاز خرد شده، سیر، در صورت تمایل نخود و فلفل سیاه و زردچوبه را داخل یک ماهیتابه بریزید و تفت بدهید و بعد به کله پاچه اضافه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه کله پاچه پلو باید شعله گاز را کم کنید تا کله پاچه به آرامی بپزد. مواد را چند بار زیر و رو کنید و ۴ تا ۵ ساعت برای پخت کله پاچه وقت بگذارید. به یاد داشته باشید که نمک را در ۳۰ دقیقه آخر پخت کله پاچه به آن اضافه کنید تا گوشت آن بهتر پخته شود. بعد از آماده شدن می‌توانید آب کله پاچه را بچشید و در صورت نیاز کمی نمک، فلفل، دارچین و ادویه نیز به آن اضافه کنید.

بعد از آماده شدن کله پاچه آن را کنار بگذارید تا برای درست کردن کله پاچه پلو از آن استفاده کنید. برای درست کردن برنج، یک قابلمه آب روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنجی را که از قبل برای حداقل ۲ ساعت خیسانده‌اید، به آب جوش اضافه کنید. بعد از اینکه برنج کمی قد کشید و برای آبکش کردن آماده شد، آن را آبکش نمایید. برنج را کنار بگذارید و در این مرحله از طرز تهیه کله پاچه پلو یک ماهیتابه روی گاز قرار دهید. مقداری کره داخل آن بریزید و آلو‌ها و برگه زردآلو را در کره تفت دهید. بعد از اینکه به اندازه مواد را تفت دادید، از ماهیتابه خارج کنید و کنار بگذارید.

طرز تهیه کله پاچه پلو شیرازی + ترفند گرفتن بوی زهم کله پاچه و ترکیب ادویه

حال باید در همان ماهیتابه‌ای که آلو‌ها را تفت دادید، سیر، سوسنبر، گلپر و قره قروت را مقداری تفت دهید. سپس ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب کله پاچه را بردارید و به مواد اضافه کنید. برای درست کردن برنج قابلمه مناسبی انتخاب کنید. مقداری زعفران و کره کف قابلمه بریزید. سپس کمی از برنج را داخل قابلمه خالی کنید و مقداری آب قره قروت مزه دار شده، روی آن بریزید. آلو و برگه زردآلو را وسط برنج بچینید و دوباره مقداری برنج و آب قره قروت روی آن بریزید. بعد از اینکه تمام برنج را داخل قابلمه ریختید، کله پاچه را روی برنج قرار دهید. سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید برنج به خوبی دم بکشد. بهتر است در این مرحله از پخت برنج از دم کنی روی درب قابلمه استفاده کنید تا برنج بهتر دم بکشد. کله پاچه پلو شیرازی خوشمزه شما آماده است. می‌توانید آن را در کنار خانواده میل کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

 

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هانیه
۱۰:۲۷ ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
اونایی که گفتن شیرازیا از این غذا نمیخورن الکی کلاس میزارن..من شیرازی اصیلم اضافه کله پاچه صبح رو برای ظهر با برنج درست میکنیم میخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
عالی بود اگه میشه بیشتر دسر بزارین ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۸:۰۴ ۰۶ دی ۱۳۹۹
خییییییییییییلی خوشمزه است
Germany
محسن
۰۰:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
پاچه پلو چیه ما که تا حالا ندیدیم تو شیراز کسی همچین غذایی درست کنه جوک میپرونید اینجا تو شیراز همه کله پاچه رو بعنوان یک وعده غذای کامل میخورند تنها چیزی که از کله پاچه مزه میده با برنج اونم عدس پلو بخوری آبشه با سیرابیش تمام شد رفت
Ireland
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام ما لرها کله پاچه را با کلگ (نانی که با آرد بلوط درست میشه) می خوریم و واقعا خوشمزه هست و کلک داروی معده درد هست یا با نان محلی مخصوص خودمان.یا هم در آش دوغ هم می ریزیم .قدیمی ها شکمبه را مثل کیسه می کردند و درونش را با پیاز برنج خیس خورده فلفل زردچوبه روغن و نمک و لیمو عمانی و انار دانه پر می کردند و می گذاشتند با کله پاچه بپزد خیلی هم خوشمزه است.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ل
۰۷:۰۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
حتی شکلش هم حال ادما بدمیکنه ووووووی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۰۵ دی ۱۳۹۹
سلام ما لرها کله پارچه را با یه نون مخصوصی ک خودمون درست می کنیم می خوریم او نون هم با بلوط درست میشه ک ما بهش میگیم کلگ برای صبحانه جاتون خالی او هم داخل فصل سرما
Iran (Islamic Republic of)
Masoud
۲۱:۱۷ ۰۴ دی ۱۳۹۹
جون میده با پیاز بخوری و نوشابه بزنی پشت بندش
Iran (Islamic Republic of)
خوزستان
۱۹:۱۱ ۰۴ دی ۱۳۹۹
کله پاچه فقط بانان تلیت کنی خیلی خوشم ست
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۴:۳۶ ۰۴ دی ۱۳۹۹
ما این غدا رو درست میکنیم البته اضافه کله پاچه صبح برا ناهار برنج میریزیم پاش و به صورت کته ای درست میکنیم طعم عالی و خوشمزهای داره .میتونید رب گوجه هم بزنید یا گوجه رنده شده .خیلیخوشمزست .انتحان کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۴ دی ۱۳۹۹
یک روش پخت هست در دزفول که داخل سیرابی برنج و لپه و کشمش و زردچوبه می ریزن بعد سیرابی را با سوزن نخ می دوزن بعد با کله پاچه می ذارن پخته بشه خیلی خوشمزه میشه دست مادرم درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۳:۲۲ ۰۴ دی ۱۳۹۹
من شیرازیم وهرگز چنین غذایی نه خوردم ونه دیدم درشیراز پخته بشه! ولی یه دوست داشتم از نوبندگان فسا که میگفت کله پاچه کهره را وسط برنج میذارن بپزه وخیلی این غذارادوست داشتن.
Canada
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۴ دی ۱۳۹۹
کله پاچه بااااید فقط با نون سنگک تازه سرو بشه،،، با برنج بریزه جلو گربه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۴ دی ۱۳۹۹
سلام وای از شکلش معلومه خیلی بد مزه هست
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
میترا
۱۱:۳۷ ۰۴ دی ۱۳۹۹
تصورش هم حالمو بهم میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۴ دی ۱۳۹۹
من که ترکم این غذا رو تا به حال ندیدم ما ترکها کله پاچه رو تنهایی سرو میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۹:۳۸ ۰۴ دی ۱۳۹۹
این کجاش شیرازیه .تو روخدا چرت و پرت ننویسید مردم باور میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۴ دی ۱۳۹۹
خود کله پا چه غذایی کاملی است چه نیاز به این همه ریخت وپاش
Iran (Islamic Republic of)
ادووو
۰۸:۳۲ ۰۴ دی ۱۳۹۹
وو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۴ دی ۱۳۹۹
سلام والامن شیرازی اصیل هستم این غذارو نه خودم خوردم تاالان نه خونه فامیل دیدم کسی بخوره این غذا رو بیشتر ترکها دوست دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۴ دی ۱۳۹۹
بوی زحم صحیح است. لطفا نسبت به اشتباهات نوشتاری حساس باشید.
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۳:۱۹ ۰۴ دی ۱۳۹۹
وای حالم بد شد ...عاشق کله پاچم اما اخه با برنج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وای نههههههههههه