به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، حجتالاسلام والمسلمین رسول مزروعی، مدیرگروه قصاص مرکز تحقیقات قوه قضاییه در وبینار فرشتگان رحمت که افتتاحیه آن با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام قم برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب علیهاالسلام و گرامیداشت روز پرستار، بیان کرد: پرستاران مصداق آیه شریفه ۳۲ سوره مائده «وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا؛ هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است».
او با اشاره به هستی شناسی جنین و چالشهای فقهی و اخلاقی اسقاط و قتل جنین، گفت: تخمک لقاح یافته منشأ انسان نیست، بلکه مرتبهای از وجود انسان است. علامه جعفری میگوید که وقتی تخمک لقاح پیدا میکند حتی قبل از لایه گزینی، نطفه انسانی کلید خورده و اینجا به بعد صاحب دیه است.
مدیر گروه قصاص مرکز تحقیقات قوه قضاییه تصریح کرد: برای نطفه لقاح یافته، دیه به میزان ۲۰ مثقال طلا اختصاص یافته است، وقتی علقه میشود، ۴۰ مثقال طلا و وقتی مضغه میشود، ۶۰ مثقال طلا و وقتی کامل میشود و در پایان دو ماهگی یک انسان مینیاتوری کامل است و جسم او کامل است و دیه سقط آن صد مثقال طلا است که این قبل از ولوج روح است.
او گفت: جنین حتی قبل از ولوج روح، مرتبهای از وجود انسان است و بعد از ولوج روح، کاملا انسان است. بر اساس روایات، انسان قبل از انعقاد نطفه، حیات دارد و بعد از آن روح انسانی شکل میگیرد. پس واژه قتل برای سلب حیات از جنین حتی قبل از ولوج روح صادق است.
مزروعی ادامه داد: متأسفانه بدعت وحشتناکی اتفاق افتاده که برخی تصور میکنند ولوج روح در چهار ماهگی است و قبل از آن اقدام به سقط جنین میکنند، حال آن که اصلا این گونه نیست و در بحث زمان ولوج روح بین فقها اختلاف است. برخی فقها مثل شیخ انصاری بحث چهار ماهگی را مطرح میکنند، اما در روایات نصی وجود ندارد که در چهارماهگی ولوج روح رخ میدهد، بلکه در اقوال جمع کثیری از از جمله شیخ انصاری، آنچه مورد ابتلای جامعه بوده، بحث دیه جنین بوده، اما امروز بحث سقطهای جنین در ابعاد مختلف صورت میگیرد و موضوع بحث با گذشته متفاوت است. پس در اسقاط و قتل جنین نمیتوان چهارماهگی را معیار قرار داد، زیرا امکان ولوج قبل از چهار ماهگی هم وجود دارد.
او ادامه داد: در سقط جنین، در فتاوای مراجع عظام آمده در صورت تشخیص قطعی با خصوصیاتی که گفته شده اسقاط جایز است و دیه هم باید داده شود. حال آنکه در علم پزشکی، قطعیت در تشخیص اسقاط جنین وجود ندارد.
مدیر گروه قصاص مرکز تحقیقات قوه قضاییه عنوان کرد: بحث سقط جنین، قتل است و وقتی بحث حفظ جان مطرح است، نسبت به آن باید حساسیت نشان داد و مردم را آگاه کنیم.
او اضافه کرد: برخی تصور میکنند که قبل از چهارماهگی جنین با این قیود میتوان جنین را سقط کرد، در حالی که چنین چیزی حرمت دارد و نمیتوان این کار را انجام داد. یک بدعت بزرگی اتفاق افتاده و ما این موضوع را به مراجع عظام عرض کردیم و ایشان تصریح کردند که مردم را آگاه کنید.
مزروعی عنوان کرد: اگر بیماری و آسیبی در جنین بوده و شدید باشد و موجب حرج شدید مادر باشد، ولوج جنین در چه ماهی است؟ ایشان فرمودند: سقف آن چهار ماهگی است، اما شاید قبل آن ولوج روح اتفاق افتاده باشد. در این جا اگر احتمال هم بدهیم، باید احتیاط را جاری کنیم.
او ادامه داد: در پایان دوماهگی جنین حس و حرکت دارد و برخی پزشکان میگویند جنین حرکت ارادی دارد نه رفلکسی؛ ما از مرجع تقلید شیعیان سند داریم که چنانچه ثابت شود که در دو ماهگی اندام کامل است و حس و حرکتی هر چند ضعیف دارد، احکام جنین چهارماهه جاری میشود.
مدیر گروه قصاص مرکز تحقیقات قوه قضاییه بیان کرد: تمام قتلهای جنین که به دست پزشکان و پرستاران به نام قانونی و یا غیرقانونی در کشور صورت میگیرد، قتل نفس اتفاق میافتد و هر قتل نفسی که انجام میشود، به فرموده خداوند در قرآن کریم که «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا»، گویی همه انسانها را کشته است.
او تصریح کرد: متأسفانه سقط جنین به صورت قانونی و غیرقانونی صورت میگیرد و قانونی آن بدتر از غیرقانونی است، چون در جمهوری اسلامی و توسط پزشکان و پرستاران ما انجام میشود، هر یک سقط جنین هم وحشتناک است.
مزروعی گفت: هر قتل جنین که در کشور اتفاق میافتد، سقط نیست بلکه اسقاط است و به تعبیر امام معصوم علیهالسلام تعبیر به قتل کرده است. حتی برای علقه، نطفه، مضغه و ... قتل اتفاق میافتد. بسیاری از پزشکان و پرستاران این موضوع را نمیدانند و این بدعتی که است که باید مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/ش