جعفریان بابیان اینکه ۲۲ استان درگیر فرسایش بادی هستند، گفت: خسارت فرسایش بادی سالانه ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حاشیه بازدید از اولین طرح پژوهشی اجرایی احداث بادشکن‌های کوتاه (غیرزنده) به روی تپه‌های ماسه‌ایی گرمسار ضمن بیان اینکه ۲۲ استان کشور درگیر فرسایش بادی هستند، ابراز داشت: طبق ارزیابی صورت گرفته سال ۹۴ فرسایش بادی سالانه ۳۰ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های کشور خسارت وارد می‌کند.

او بابیان اینکه فرسایش بادی برای جاده‌ها، ریل راه‌آهن، خانه‌ها و مزارع کشاورزی اثرات منفی دارد، افزود: برای جبران این خسارات در برخی مناطق کشور اقدامات مقابله‌ای نظیر احداث بادشکن، کاشت درخت و گونه‌های مقاوم به خشکی و شوری، بذرپاشی، مدیریت روان آب و چرا در کانون‌های بحران انجام‌شده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای بادشکن غیرزنده برای شش استان کشور با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و ابراز داشت: در استان سمنان نیز گرمسار برای این مهم انتخاب شد که طرح در حال اجرا است و در صورت موفقیت برای سایر نقاط نیز انجام می‌شود.

جعفریان بابیان اینکه ایجاد کمربند سبز یکی دیگر از روش‌های مقابله با بیابان‌زدایی است، در ادامه تصریح کرد: به این منظور ۱.۳ میلیون هکتار جنگل‌کاری موفق در کشور به انجام رسید و این طرح همچنان تداوم دارد.

او از اختصاص دو هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای کنترل فرسایش بادی در کشور خبر داد و افزود: وسعت کانون بحرانی فرسایش بادی طبق آخرین مطالعات ۱۳.۷ میلیون هکتار را در بردارد و ۲۹ میلیون هکتار از ۱۶۴ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی کشور به‌صورت مستقیم تحت تأثیر فرسایش بادی است که اختصاص این مبلغ می‌تواند سهم مهمی در کنترل آن داشته باشد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار