نرم افزار کاهش ریسک شرکت‌ها با مدل‌سازی صحیح کسب‌وکار در یکی از شرکت‌های فناوری دانشگاه شهیدبهشتی طراحی شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مدل‌سازی اشتباه کسب‌وکار در کنار بی توجهی مدیران به اصول، ریسک شروع کسب وکار را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد. یکی از شرکت های کسب‌وکار مستقر در پارک علم و فناورى دانشگاه شهید بهشتى در سال‌های اخیر با هدف کمک به مدیران و کسب‌وکار‌ها دست به طراحی نرم افزاری جهت مدل‌سازی کسب‌وکار کرده است.

سعید نیکنام، مدیرعامل شرکت کسب‌و‌کار  دانش بنیان دانشگاه شهیدبهشتی در تشریح فعالیت‌های این شرکت گفت: یک شرکت در حوزه فناوری اطلاعات هستیم و فعالیت اصلی ما توسعه نرم افزار است که دو محصول به نام‌های مدیراینفو و بیزنگار متعلق به این شرکت هستند.

او افزود: مدیراینفو یک رسانه اطلاع‌رسانی، تحلیل و آموزشی در حوزه مدیریت است که مخاطبان آن علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف مدیریت، کارآفرینی و کسب‌وکار هستند و روزانه بیش از پنج هزار بازدیدکننده دارد.

نیکنام در خصوص این رسانه تصریح کرد: نگاه ما در این پروژه بیشتر به این موضوع است که بتوانیم فعالیت‌های شرکت خودمان و سایر محصولات و فعالیت‌های مرتبط متعلق به سایر شرکت‌ها را اطلاع رسانی کرده و به برندسازی آن‌ها کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت کسب‌وکار درباره منابع درآمدی این رسانه گفت: درآمدزایی آن همانند رسانه‌های آنلاین مشابه با تمرکز بر تبلیغات و رپورتاژ آگهی است و همچنین برخی محتوای تخصصی از طریق خرید اشتراک ماهانه یا سالانه برای علاقه‌مندان در دسترس است.

او در خصوص دیگر محصول شرکت یعنی بیزنگار گفت: نرم‌افزار بیزنگار محصولی دانش‌بنیان برای مدل‌سازی کسب‌وکار، نوشتن طرح کسب‌وکار و طراحی مفاهیم و الگو‌های پرکاربرد مدیریتی است و بیش از ۱۲ هزار کاربر از خدمات آن به صورت رایگان و یا با پرداخت اشتراک ماهانه و سالانه استفاده می‌کنند.

نیکنام ادامه داد: این نرم‌افزار قابلیت‌های مختلف دیگری نیز دارد که در شرایط و کاربری‌های متنوع نظیر رویداد‌های کارآفرینی و جذب ایده‌های کسب‌وکاری برای سرمایه‌گذاران و همچنین همیاری مشاوران حوزه مدیریت و کسب‌وکار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و ویژگی اصلی‌اش برای این گروه از مخاطبان آنلاین بودن آن است، به طور مثال امکان برگزاری رویدا‌های استارتاپی آنلاین را برای برگزارکنندگان این مدل رویداد‌ها به آسانی فراهم می‌سازد.

او در خصوص نمونه‌های خارجی این محصول عنوان کرد: نمونه‌های خارجی زیادی هم با این نوع کارکرد وجود دارد که هر کدام از آن‌ها حوزه تخصصی خاص خود را دارند؛ مثلا یکی در حوزه طرح کسب‌وکار و دیگری در بوم ناب و مدل کسب‌وکار فعالیت می‌کند و ما در تلاش هستیم تا تمامی حوزه‌های مهم را پوشش دهیم.

نیکنام در تشریح هدف بیزنگار گفت: هدف اصلی تسهیل کارآفرینی از مرحله ایده‌پردازی تا توسعه کسب‌وکار است و همچنین می‌تواند برای رویداد‌های استارتاپی، شتابدهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزش افزوده ایجاد کند.

او در خصوص نحوه عرضه محصول عنوان کرد: عرضه محصول به صورت خریداری اشتراک برای افراد و تهیه API برای سازمان‌ها است.

مدیرعامل شرکت کسب‌وکار فعالیت‌های این شرکت و همکاری آن با مجموعه‌های مختلف را اینگونه بیان کرد: همکاری در رویداد فین‌استارز، همکاری با شتابدهنده حوزه مسکن، رویداد حوزه بورس، رویداد ایده‌شو و رویداد کارآفرینی آموزش و پژوهش برای دانشگاه شهید بهشتی در کنار چندین رویداد خرد دیگر.

او در خصوص تعداد نیروی به کار گرفته شده در شرکت رایانگاران کسب و کار تصریح کرد: نیروی کار ما به صورت ۴ نفر تمام وقت و ۲ نفر پاره وقت هستند که در بخش‌های تولید محتوا، اداری و فنی مشغول به کار هستند.

نیکنام سرمایه اولیه برای آغاز فعالیت‌های شرکت را سرمایه‌ای اندک شمرد و گفت: سرمایه گذاری به صورت شخصی بوده و با مقدار کمی برنامه‌های خود را شروع کردیم و به مرور زمان درآمد‌های حاصل را برای توسعه کار مورد استفاده قرار دادیم.

اما آنچه بیشتر از هر چیزی پیشروی شرکت کسب‌وکار را تحت الشعاع اتفاقات خوب و بد قرار می‌دهد، حضور در بازار است، مدیرعامل این شرکت در این باره می‌گوید: محصول جدید است و در داخل کشور نیاز به بازارسازی دارد و از این رو در پی حضور در بازار بین الملل هم هستیم.

او در خصوص حضور این شرکت در پارک علم و فناوری شهید بهشتی و تاثیر پارک در فعالیت‌های کار شرکتشان گفت: تقریبا از سال ۹۵ در مرکز رشد و پارک مستقر شدیم. نزدیکی به فضای آکادمیک و استفاده از نیرو‌های دانشگاهی مزیتی بود که برای ما به همراه داشت و مزیت قابل ملاحظه آن صرفه اقتصادی است، اما تسهیلاتی دریافت نکردیم البته تا به حال درخواستی هم در این زمینه از پارک نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت رایانگاران کسب و کار انتظاراتی هم از مسئولین داشت و مشکلاتی را سد راه خود می‌دید که در این باره عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید با چابکی بیشتری با کسب‌وکار‌های کوچک رفتار کنند، زیرا زمان برای کسب‌کار‌های خرد بسیار مهم و منابع آن‌ها بسیار محدود است.

او در پایان بهترین توصیه به افرادی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار را دارند را توصیه نکردن به آن‌ها دانست؛ چرا که معتقد است افراد به طور جدی به تجربه‌ها گوش نمی‌دهند و دست به عمل می‌زنند و این یکی از دلایل اصلی شکست کسب‌وکارهاست و از افراد خواست در کار تجربه‌های مختلف را کسب کنند، چون تجربه در آینده بیشتر از مسائل تئوری به کار افراد خواهد آمد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار