مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: محصور نبودن آرامستان‌ها و ثبت وقایع وفات در مناطق روستایی بیشترین مشکل در زمینه ثبت فوت در استان بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: محصور نبودن آرامستان‌ها و ثبت وقایع وفات در مناطق روستایی بیشترین مشکل در زمینه ثبت فوت در استان بوده که مستلزم همکاری بیشتر دهیاران، شورا‌ها و مسوولان خانه‌های بهداشت برای اعلام به موقع این واقعه است.

رضا راحت دهمرده مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان اظهارداشت: طبق قانون مهلت اعلام واقعه ولادت و دریافت شناسنامه حداکثر ۱۵ روز از تولد نوزاد بوده و واقعه وفات نیز باید در مهلت مقرر ۱۰ روز به ادارات ثبت احوال اعلام شود.

او افزود: از ۱۱ هزار و ۱۵ واقعه وفات ثبت شده در ۹ماه سالجاری ۶ هزار و ۳۹۳ واقعه مربوط به مردان و چهار هزار و ۶۲۲ واقعه وفات زنان بوده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ثبت داده‌های جمعیتی ولادت و فوت در صورت پوشش کامل در تامین حقوق انسانی افراد، مطالعات جمعیت‌شناسی، اپیدمولوژی، خانواده و نیازسنجی ملی و بومی موثر بوده و اثربخشی و سودمندی آمار‌های حیاتی برای تحقیقات علمی به کیفیت، صحت و دقت آن‌ها بستگی دارد.

او بیان کرد: ثبت به موقع وقایع حیاتی یکی از اساسی‌ترین و مهمترین اهرم‌های ارائه آمار‌های دقیق و واقعی بوده و تهیه آمار‌های دقیق زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت کشور است.

دهمرده با اشاره به اینکه ۹۸ درصد از وقایع ولادت و ۹۳ درصد وقایع وفات در سیستان و بلوچستان در مهلت قانونی به ثبت می‌رسد گفت: ثبت احوال به عنوان متولی ثبت وقایع حیاتی، انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور همواره سعی دارد تا با بروزرسانی ثبت این وقایع آمار‌های دقیق از تحولات جمعیتی ارائه کند.

او اظهارداشت: براساس آمار‌های جمع‌آوری شده از ادارات ثبت احوال سیستان و بلوچستان در ۹ ماه سالجاری در هر روز ۲۴۷ واقعه و در هر ساعت حدود ۱۰ نوزاد متولد شدند که در مجموع تعداد ۶۶ هزار و ۹۵۹ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه هدف این نهاد ثبت به موقع وقایع حیاتی بوده تا بتوان از آمار موجود در برنامه‌ریزی و همچنین ارائه خدمات بهتر استفاده کرد افزود: برای رسیدن به این هدف با ایجاد ادارات مستقل در استان و همچنین ایجاد نمایندگی در بیمارستان‌های شاخص منطقه روند ثبت وقایع حیاتی به روز شده است.

او تاکید کرد: ثبت احوال در سال‌های اخیر با الکترونیکی کردن همه خدمات خود به سمتی پیش رفته که تمامی وقایع به صورت آنلاین و برخط در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رسیده تا دستگاه‌ها و ارگان‌ها به صورت آنلاین از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار