این روز‌ها رهاسازی ماسک‌ها در معابر و خیابان‌ها علاوه بر آلودگی زیست محیطی، می‌تواند سلامت افراد جامعه مخصوصاً پاکبان‌ها را تهدید کند.

آلودگی های زیست محیطی سلامت افراد را تهدید می کندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، کرمی مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: پاکبان‌ها شریف‌ترین شهروندان هستند که در خط مقدم تنظیف قرار دارند و در این شرایط سخت شیوع کرونا بار سنگین نظافت شهر را دو چندان به دوش می‌کشند، ماسک‌ها و دستکش‌های پلاستیکی که این روز‌ها در کف خیابان‌های شهر رها می‌شود، بیشتر از همه پاکبانان را گرفتار خود می‌کند.

او گفت: ماسک‌های رها شده چهره زشتی به شهر می‌دهد و هیچ کدام از ما حاضر نیستیم در محیط منزل خود زباله‌ها را روی فرش و در آشپزخانه رها کنیم بنابراین معابر و خیابان‌ها نیز باید به منزله خانه ما باشد.

او افزود: اکنون که در شرایط حساس کرونا قرار داریم، امکان اینکه ماسکی که در خیابان رها می‌شود مربوط به فرد مبتلا به کرونا باشد، زیاد است و علاوه بر ویروس کرونا میکروب‌های دیگری نیز به همراه دارد که تنها یکی از آن‌ها برای بیمار کردن فرد کافی است.

مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: برخی افراد غیر مسئولانه ماسک‌ها و دستکش‌های خود را در سطح شهر رها می‌کنند که ممکن است در این بین بچه‌ها نا خواسته و بدون اگاهی ماسک‌ها را بردارند و دچار بیماری‌های خطرناکی شوند، همچنین پاکبان‌ها که وظیفه‌ی نظافت شهر را برعهده دارند نیز در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

کرمی ادامه داد: این آلودگی و میکروب‌ها ممکن است در اثر بارش باران به منابع زیر زمینی نیز راه پیدا کنند و به چرخه زندگی بر گردند و تهدیدی برای سلامت افراد باشد.

او گفت: هر ماسک سه لایه حداکثر تا ۸ ساعت کارایی دارد و افراد باید موقع بیرون آمدن از منزل ماسک بزنند و تا موقع بازگشت به خانه ماسک را برندارند، اما اگر در معابر مجبور به تعویض ماسک شدند، باید ماسک را گره بزنند و در داخل نایلون قرار داده و در سطل زباله بگذارند تا در اثر وزش باد ماسک در سطح شهر پراکنده نشود.

کرمی افزود: پاکبان‌ها نیز در این ایام باید مجهز به لباس کار مناسب، وسایل حفاظت فردی و ماسک باشند، این پاکبان‌ها در هنگام تنظیف در معرض گرد و غبار قرار دارند و این گرد و غبار ممکن است با الودگی دیگری همراه باشد، پس لزوم تعویض ماسک‌ها برای این افراد بیشتر است و باید در روز چندین نوبت ماسک‌ها را عوض کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.