معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات ساخت موزه بزرگ استان با پیشرفت ۶۵ درصدی همراه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کوروش بابائیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه روند احداث موزه بزرگ استان یک دهه است که در حال انجام است اظهار داشت: برای تکمیل و بهره‌برداری از موزه بزرگ این استان ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

او همچنین با اشاره به اینکه ساخت این موزه از سال ۸۹ در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۴۰ مترمربع آغاز شد و تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: در صورت جذب اعتبارات، موزه بزرگ استان تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.


بیشتر بخوانید


بابائیان اضافه کرد: پارسال و با اختصاص سه میلیارد ریال بخش دیگری از عملیات عمرانی این موزه انجام شد و اجرای مراحل نماکاری، نازک کاری، خریداری تجهیزات و چیدمان داخلی نیازمند اختصاص اعتبارات جدیدی است.

او ادامه داد: سالن‌های نمایش، کتابخانه، مخزن اشیاء، کارگاه مرمت آثار و بخش‌های اداری و تجاری از جمله فضا‌های پیش‌بینی‌شده در ساختمان موزه بزرگ استان است.

بابائیان در خصوص جابه‌جایی موزه باستان‌شناسی شهرکرد واقع در حمام وقفی پرهیزگار و پیگیری‌های اوقاف و امور خیریه استان در این مورد گفت: پیگیری‌های اداره اوقاف و امور خیریه مربوط به دریافت معوقات اجاره‌بهای این بنای تاریخی است که تاکنون بخشی از این معوقات نیز پرداخت شده است و مشکلی برای استفاده از این بنا به‌عنوان موزه وجود ندارد.

او با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیش از ۷۰ میلیارد ریال برای بازسازی، تعمیر و نگهداری بنای تاریخی حمام پرهیزگار هزینه کرده است، افزود: در صورت تکمیل و بهره‌برداری از موزه بزرگ، اشیاء موزه باستان‌شناسی به موزه جدید منتقل خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که موزه فعلی پرهیزگار تعطیل شود.

بابائیان اضافه کرد: با جابه‌جایی موزه باستان‌شناسی، برای تغییر کاربری بنای گرمابه پرهیزگار بر اساس نیت واقف تمهیدات لازم اندیشیده خواهد شد.

او از انجام مطالعات و جمع‌آوری اشیاء برای راه اندازی دو موزه جدید در استان خبر داد و گفت: موزه صنایع‌دستی با نگاه ویژه به حرفه آهنگری در قلعه چالشتر و موزه تاریخ شهر بروجن، دو موزه‌ای هستند که به‌زودی به جمع موزه‌های استان اضافه می‌شوند.

بابائیان همچنین به پایان یافتن عملیات استحکام‌بخشی موزه آب کوهرنگ اشاره کرد و افزود: تعمیرات این موزه انجام‌شده است و در‌های آن، پس از چهار سال تعطیلی به روی بازدیدکنندگان گشوده خواهد شد.

او در خصوص راه‌اندازی موزه‌های تخصصی با مشارکت دستگاه‌های دولتی هم اظهار داشت: ظرفیت‌های مورد نظر برای ایجاد چنین موزه‌هایی با همکاری ارگان‌های مربوطه در استان وجود دارد، ولی تاکنون درخواستی در این زمینه مطرح نشده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار