به همت محققان دانش بنیان استان چهارمحال و بختیاری، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و قوه قضائیه، مدرن‌ترین کارخانه تولید تاپس پشمی کشور در شهرکرد راه اندازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، به همت محققان دانش بنیان استان چهارمحال و بختیاری، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و قوه قضائیه، مدرن‌ترین کارخانه تولید تاپس پشمی کشور در شهرکرد راه اندازی شد.

این کارخانه پس از پنج سال رکود به دلیل مشکلات پیش رو به چرخه تولید بازگشت.

مجتبی زندی‌پور رئیس تنها واحد تولیدکننده تاپس پشمی کشور گفت: در این کارخانه پشم با روش‌های مدرن و بدون شست وشو و به روش الکترواستاتیک به تاپس پشمی تبدیل می‌شود.


بیشتر بخوانید


او افزود: راندمان مفید هر کیلوگرم پشم حدود ۵۰ درصد است، یعنی یک کیلوگرم پشم پس از شستشو تنها نیمی از آن قابل استفاده است، همچنین برای شست و شوی سنتی هر کیلوگرم پشم حداقل ۱۰ لیتر آب مورد نیاز است.

زندی پور اضافه کرد: عوامل متعددی از جمله علوفه دام، نژاد و ... در کیفیت پشم تاثیرگذار است، اما متاسفانه پشم‌های تولیدی در برخی از استان‌ها کیفیت چندانی ندارند و الیاف زبر و خشن در کنار پشم طبیعی رشد کرده اند، این مسئله موجب پایین آمدن خلوص پشم می‌شود.

اما در حال حاضر تنها تولیدکننده تاپس پشمی کشور در چهارمحال و بختیاری برای تامین مواد اولیه خود که همان پشم است با مشکلات جدی مواجه شده است این در حالیست که چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های دامپروری در کشور محسوب می‌شود.

زندی پور گفت: در حال حاضر مواد اولیه این کارخانه از عراق و آلمان تهیه می‌شود.

 

انتهای پیام/ف

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار