نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: اگر سرنوشت میلیارد‌ها دلار ارز ۴ هزار و۲۰۰ تومانی روشن نشود، ضایعات به مراتب بزرگتری برای اقتصاد کشور رقم زده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: باید در مقاطع مختلف، اقتصاد را در مسیر ارتقا و تعالی هدایت کرد، البته که این جنس اصلاح‌گری‌ها باید در شرایط معمول اقتصادی انجام شود چرا که هر جراحی در این بخش با مقاومت‌هایی نیز روبه رو خواهد بود و در یک برهه نامناسب نیز بیم التهاب و بروز چالش برای آن می‌رود.

او افزود: قریب به چهار دهه است که فرصت‌ها را برای این جنس اصلاحات ساختاری مثلا در روند بودجه ریزی کشور، از دست می‌دهیم و حتی در مقطعی که کشور از درآمد‌های سرشار نفت بهره‌مند بوده، باز غفلت صورت گرفته و این مهم انجام نشده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی به موضوع بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادراتی اشاره کرد و ادامه داد: اگرچه تصمیمات دولت قرار است به تسهیل این امر منجر شود، اما می‌دانیم که سازمان امور مالیاتی در روند اجرا، ده‌ها اهرم قانونی را بهانه می‌کند تا این موضوع محقق نشود. اتاق بازرگانی باید با احصاء همه آن مواد و تبصره‌های قانونی که می‌توانند به مانعی برای اجرای این تصمیم منجر شوند، اصلاح این موارد را پیگیری کند.


سیادت در موضوع رفع تعهدات ارزی نیز بیان کرد: بانک مرکزی در حالی برای موضوع سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی افراد در اصطلاح کم بضاعت هیاهو می‌کند که خود پاسخگوی سرنوشت میلیارد‌ها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی که به منظور هدف واقعی خود صرف نشده، نیست. همین رویکردها، ضایعات به مراتب بزرگتری را برای اقتصاد کشور رقم زده و مسئولانی که در این خصوص اهمال کرده اند، باید پاسخگوی قانون باشند، اما اتفاقات جور دیگر رقم می‌خورد.

او تصریح کرد: بدنه پژوهشی اتاق بازرگانی ایران، برآوردی از خسارت‌ها و ناکامی‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی را جمع بندی کند تا اثرات سیاستگذاری‌های غلط، برای عامه جامعه شفاف شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: بخش خصوصی نمی‌تواند در مقابل نقایص عملکرد اقتصادی دولت، صرفا به انتقاد بسنده کند چرا که این موضع انفعالی، کارآمدی لازم را ندارد. امروز بیش از هر زمان دیگری به راهبرد‌های موثر و اجرایی نیازمندیم و بخش خصوصی می‌تواند به تدوین آن‌ها ورود کند.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار